Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDaniël Boer Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Controle of dialoog? Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit.
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers Achtergrond en onderzoeksvragen Onderzoeksvraag In hoeverre leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs? Deelvragen a) Wat zijn de kenmerken van een, in iteraties ontworpen en uitgebouwde auditsystematiek gericht op een betekenisvolle, betrouwbare en valide audit, op basis van het dialoogmodel? b) Hoe wordt deze auditsystematiek ervaren en wat zijn de opbrengsten volgens de diverse stakeholders voor wat betreft inzicht en verantwoording over (formele en informele) organisatieontwikkeling en onderwijsontwikkeling? Methoden Voorlopige resultaten Ontwikkelde instrumenten Auditsystematiek, Observatieformulier Vragenlijsten Documentenanalyse 2. Proces audit Vereisten competenties, rollen etc. op actor niveau Specifieke structuurcondities (planning, tijd, ruimte, informatiekwaliteit etc.) 3. Rol onderzoeker Verschuiving ”fly-on-the-wall” naar participerend Fase audit Meting Voorbereiding audit Documentenanalyse Soft-controls vragenlijst Dialoogsessie Observatieformulier Audit Feedback gesprek Observatieformulier + Conditievragenlijst 1 jaar na audit Soft-controls vragenlijst (post) Focusgroep implementatie ontwikkelagenda Contactgegevens José Hermanussen, Expertisecentrum beroepsonderwijs Ronald Stevens, Vrije Universiteit, Zijlstra center Jorrick Beckers, Open Universiteit, Welten-Instituut
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.