Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLinda Irma Aerts Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
3
stap 1: materiaal brainstorm associatie zintuigen
innerlijke criticus loslaten opmerkzaamheid fantasie
4
interview je personage
5
Naam? Leeftijd? Wat is je grootste angst? Heb je die overwonnen? Wat is je slechtste eigenschap? En je beste? Als je één ding aan jezelf kon veranderen, wat zou dat zijn? Wat was je eerste gedachte vanmorgen? Wat is je goede voornemen? Wat mag ik absoluut niet over je schrijven? Waar heb je het laatst over gehuild? Uit wat voor gezin kom je? Wat zou je in een ander leven willen zijn? Wat is je grootste mislukking? Waar ben je het meest trots op? Waar schaam je je voor? Wat is je grootste geheim? Wat was je grootste teleurstelling? Heb je zelf iemand teleurgesteld? Waar heb je spijt van? Welke gebeurtenis heeft je het meest veranderd? Wat wil je per se nog doen in je leven?
6
de personages Naam: Wens/doel: Slechte eigenschap: Goede eigenschap:
7
Stap 2: structuur
8
1. Er was eens
9
1. Er was eens 2. Beginpunt
10
Er was eens Beginpunt Wens
11
Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht
12
Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt
13
Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt Verandering
14
Er was eens Beginpunt Wens Tegenkracht Dieptepunt Verandering Einde
15
De Hongerspelen 1. Er was eens een land. Sinds District 13 ervan vernietigd is, worden er elk jaar spelen gehouden in een grote arena in het Capitool: de Hongerspelen. 2. Op een dag wordt Primrose Everdeen geselecteerd om mee te doen met de Hongerspelen. Haar zus Katniss kan dit niet aan en gaat in haar plaats. 3. Wens: ze wil winnen 4: Tegenkracht: alle andere spelers, vooral de Spelmakers. 5: Dieptepunt: haar bondgenoot Rue sterft, Peeta ligt op sterven. Komt het nog goed? Katniss vindt het medicijn en Peeta geneest. Maar dan blijkt dat ze tegen elkaar moeten strijden: er kan er maar 1 winnen. 6: Verandering: Katniss en Peeta bedenken een truc om te winnen. Ze omzeilen zo de Spelmakers: de tegenkracht wordt overwonnen. 7: Einde: Ze winnen, maar de Spelmakers zijn woest. (Dit gegeven leidt tot deel 2).
16
filmpjes
17
Brainstormen Wat als? Stel je voor dat? Wie, wat, waar, waarom en hoe?
Krantenbericht / verhaal verjaardagen Eigen ervaringen + fantasie
18
Samenvatting 1. Er was eens............
2. Op een dag gebeurt er: waardoor hij ontdekt dat hij 3…..deze wens heeft: 4. Deze wens vervullen lukt niet omdat..... 5. Alles gaat mis. Het dieptepunt ziet er zo uit: 6. De HP verandert op deze manier: Nu lukt het wel. 7. Het einde ziet er zo uit
19
fiets
20
stoep - bananenschil - man
21
oog – peper
22
pak meel – niesbui
23
achtbaan – los schroefje
24
Filmpje!
25
Stap 4: finetunen
29
Tijd over? beantwoord een vraag (uit het kaartdoosje) namens je personage of een ander personage schrijf een samenvatting van een nieuw verhaal op basis van de dobbelstenen laat je inspireren door een foto en schrijf er een verhaal bij schrijf een vervolg(je) op een boek dat je pas gelezen hebt lees een verhaal van iemand anders schrijf namens je personage een brief aan je andere personage gebruik je laatste appje als beginzin van een kort verhaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.