De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trainer wedstrijdzwemmen niveau 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trainer wedstrijdzwemmen niveau 2"— Transcript van de presentatie:

1 Trainer wedstrijdzwemmen niveau 2
Bijeenkomst 2 TOC Noord Janco Nolles Ad Reinstra

2 Programma Rugcrawl terugkoppeling
Ontwikkelingsfasen & leeftijdskenmerken Voorbereiden van een training Borstcrawl Terugkoppeling praktijksessie (in het bad)

3 Maar eerst: KAHOOT !

4 Rugcrawl Techniek Korte samenvatting: ALBACA A Algemeen L Ligging
B Benen A Armen C Combinatie A Ademhaling

5 Rugcrawl Methodiek Wederom: ALBACA A Algemeen L Ligging B Benen
A Armen C Combinatie A Ademhaling

6 Video Onderwater beelden: https://www.youtube.com/watch?v=9reRhtZ7BDQ
Wedstrijd beelden:

7 Leeftijdskenmerken De kleuter (tot 6 jaar)
Het jonge schoolkind (tot 10 jaar) Het oude schoolkind (tot 13 jaar) De puber (vanaf jaar) De jong volwassene (vanaf 20 jaar) De volwassene (vanaf 30 jaar)

8 Leeftijdskenmerken In 3 groepen benoem je de consequenties voor het trainen geven aan de hiervoor besproken leeftijdsgroepen. Bespreek deze centraal.

9 De kleuter Concentratieboog van ongeveer 10 min.
Kinderen worden minder afhankelijk van  De ouders en worden zelfstandiger Open, vrijmoedig, vindingrijk en enorme afwisseling Onscherpe grens tussen werkelijkheid en fantasie Grove bewegingen, ledematen bewegen als totaal

10 Het jonge schoolkind Concentratieboog van 10 min. Groepsactiviteiten
Groepen wisselen sterk (ook de vriendengroepen) Kinderen gaan dingen ordenen en koppelen aan elkaar Hele lichaam in verhouding Lekker training geven

11 Het oudere schoolkind Concentratieboog van 20 min.
Kinderen willen ergens bij horen Schamen zich voor hun lichaam Gedragen zich anders (pubers) Nemen afscheid van elkaar Niet meer samen omkleden

12 De Puber Concentratieboog van 30 min (12 - 18 jarige)
Wil zelfstandigheid Wil eigen verantwoordelijkheid Wil graag weten ‘waarom’ Sociaal emotioneel labiel

13 De jong volwassene Concentratieboog van 50 min. (Bijna) volgroeid
Optimale kracht, lenigheid en reflexen Zelfbewust Onafhankelijk van bijv. ouders Druk met studie en carrière Relaties worden serieuzer

14 De volwassene Concentratieboog van 50 min.
Lichamelijk en geestelijk volgroeid Kracht, lenigheid en reflexen nemen af Zelfbewust, soms eigenwijs Gemotiveerd, leergierig Gesetteld Druk met baan en gezin Betrokken bij vereniging

15 Training maken Hoe maak je een training? Beginsituatie opstellen
Doelstelling bedenken en formuleren Aanbiedingsvorm bepalen en vervolgens organisatievorm Didactische principes toepassen

16 Beginsituatie Wat moet je weten voor je een training kan bedenken?
Technisch Wat is er in de vorige training gebeurt? Wat schrijf je op een lesvoorbereidingsformulier Wat relevant is voor jouw training op dat moment!

17 Doelen stellen Je wilt met een training altijd iets bereiken
Technisch Fysiologisch Mentaal Een doel bepaald WAT je aan het eind van de oefening / kern / training / seizoen bereikt hebt Een methode van opstellen is: (S)pecifiek (M)eetbaar (A)cceptabel (of aantrekkelijk) (R)ealistisch (T)ijd

18 Doelen stellen  Voorbeelden
Aan het eind van dit seizoen zwem ik de 100 meter borstcrawl onder de minuut Aan het eind van dit seizoen zwem ik een borstcrawl, waarbij ik een constante beenstuwing heb, 1:3 adem, volgens mij coach een hoge elleboog hanteer en ik in ieder geval 1 seconde sneller ben dan ik ooit ben geweest op de 200 borstcrawl Aan het eind van deze training zwemmen alle kinderen in mijn groep 15 meter borstcrawl met een hoge elleboog overhaal en een insteek waarbij de vingers eerst het water raken, ze hoeven hierbij nog niet te ademenen. Aan het eind van deze oefening weten alle kinderen dat om een koprol in te zetten ze eerst de kin op de borst moeten doen. Door kern 1 verbeteren alle deelnemers hun aerobe capaciteit doordat ze minstens 30 minuten in aerobe zone 2 zwemmen. TOC Noord

19 Doelen stellen Waarom stel je doelen?
Een doel geeft richting, houvast Een doel kan stimuleren Waaraan voldoet een goede doelstelling? SMART principespecifiek, meetbaar, aantrekkelijk, realistisch en tijdsgebonden Lange termijn doelen (dromen!) Korte termijn doelen (wat kan ik vandaag doen? Prestatiedoelen (ik wil 1.00,0 op de 100 vrij zwemmen) •Procesdoelen (ik ga 5 vlinder beenslagen doen bij elk keerpunt) •Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende doelen Laat sporters doelen stellen voor zichzelf.  Wat willen ze bereiken? Stel zelf ook doelen voor de sporters, maar ook voor jezelf! Maak van elke training een feestje! TOC Noord

20 Doelen Stellen Lange termijn doelen (dromen!)
Korte termijn doelen (wat kan ik vandaag doen?) Prestatiedoelen (ik wil 1.00,0 op de 100 vrij zwemmen) Procesdoelen (ik ga 5 vlinder beenslagen doen bij elk keerpunt) Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende doelen?

21 Doelen Stellen Wedstrijddoelen: De raket... Goud, zilver, brons...
Trainingsdoelen zijn wezenlijk anders, deze zijn gericht op: Verbeteren van aerobe capaciteit Aanleren / verbeteren van techniek Snelheid…

22 Didactische Principes
Welke stappen binnen een oefening mogelijk ALTIJD mogelijk om op deze manier te differentiëren Van langzaam naar snel Makkelijk naar moeilijk Licht naar zwaar Geheel -> deel + deel + deel -> geheel Korte afstanden -  lange afstanden Aansluiten op het zwemtechnische niveau van sporter Aansluiten op leeftijd en sociale ontwikkeling van sporter

23 Didactische Principes
Van één uitvoering naar meer uitvoeringen van de beweging Van individueel naar tweetal naar meerdere zwemmers Van werken zonder materiaal naar met materiaal Geef de juiste informatie, liefst kort en duidelijk! Varieer en herhaal!

24 Aanbiedingsvormen Oefenvormen Fantasievormen Gesloten opdrachtvorm
Open opdrachtvorm Spelvorm Wedstrijdvorm

25 Organisatievormen Een organisatievorm is een manier om je aanbiednisvorm vorm te geven. Hoe ga je invulling geven aan wat je wilt aanbieden? Elke vorm heeft voor- en nadelen

26 Materialen Bepaal het doel en welk materiaal draagt daaraan bij!
Hulpmaterialen: plankje, beendrijver, zoomers, paddles, snorkel... Overige materialen: hoepels, lijnen, fluitje, pionnen, vlaggetjes, stopwatch... Juiste materialen voor de juiste oefening! Zorg dat alles tijdig klaar ligt Gebruik materiaal waarvoor het bedoeld is Denk aan overzicht & veiligheid!

27 Lesvoorbereidingsformulier
Doelstelling Een duidelijke formulering van wat je wilt bereiken met deze training. SMART principe! Specifiek, Meetbaar, Aantrekkelijk, Realistisch en Tijdsgebonden Beginsituatie Beschrijf waar de sporters nu staan. Niveau van zwemmer, omstandigheden, de trainer, de groep, evaluatie van vorige training. Terugkoppeling: Wat is opgevallen bij de spetterlessen? Wie heeft zowel spetter oud als nieuw lessen gezien? Verschillen? Andere zaken: Organisatie, begeleiding, onduidelijkheden

28 Pauze Starten weer om XX.XX uur TOC Noord

29 Techniek Borstcrawl Algemeen: Op de buik Oriëntatie medium
Continue slag A-Symmetrisch Ligging: Zo horizontaal mogelijk op de buik,  Gezicht in het water, kijk naar de bodem of schuin naar voren Labiel Benen: Vanuit de heupen Upbeat (kromming) /downbeat (rechte benen) TOC Noord

30 Vervolg techniek.. Armen: 6 fasen Insteek fase,(catch) glijfase,
trekfase, duwfase, uithaalfase, overhaalfase TOC Noord

31 Vervolg techniek.. Insteek fase, voor de schouder, ter hoogte van het horloge, vingers eerst glijfase, doorglijden tot de arm helemaal gestrekt is Catch trekfase, vastzetten van de hand en trekken, stuwvlak voetwaarts gericht, elleboog laten staan en onderarm omklappen duwfase,  “volledig”afmaken van de beweging richting de voeten, blijven duwen     met constant de stuwvlakken voetwaarts gericht, vanaf de schouder beweegt de elleboog mee uithaalfase, na de afduw hand uit het water tillen Overhaalfase, met hoge elleboog TOC Noord

32 Vervolg techniek.. 2:2/2:4/2:6/2:8 Constante beweging
Combinatie: 2:2/2:4/2:6/2:8 Constante beweging Ademhaling: 1:2 of 1:3 (of 1:….) Contralaterale arm in glijfase Oor op het schouder, één brilglas onder water Uitademen voor roteren TOC Noord

33 Borstcrawl Methodiek Benen en ligging A Armen C Combinatie
Benen met armen voor schouders, één arm voor, met ademhaling Zonder plank leren benen zwemmen ligging ook gelijk A Armen Vanuit ligging en benen armen toevoegen Zonder ademhaling Accentvolgorde: Insteek + uitglijden / Lange doorhaal (juiste stuwvlakken) / uithaal / overhaal (hoge elleboog) C Combinatie Vanuit benen leren zwemmen Sturen op voldoende benen voor een goede ligging, pas later verhoudingen een beetje interessant Afstand opbouwen, vanuit kleine stukken steeds iets langer zwemmen A Ademhaling Aanleren 1:3 Al bij stap ligging en benen beginnen met de rotatie aanleren

34 BC accenten aanleren Maak de afstand zo kort dat ze het goed kunnen doen Eerst leren zwemmen dan bij het zwemmen leren ademen Ligging is altijd het belangrijkst! Belangrijkste verbeterpunten: Ligging, hoofdhouding Rompspanning Ontspannen overhaal Hoge elleboog onder water Slaglengte

35 Schoolslag Techniek Werkvorm:
1) 2 tal op een rij zetten ALBACA van de schoolslag 2) Delen met een ander 2 –tal

36 Techniek Schoolslag Algemeen: Op de buik Oriëntatie is goed
Dis-continue slag Symmetrich Langzaamste slag Ligging: Zo horizontaal mogelijk op de buik, Uitgangshouding; gezicht in het water, kijk naar de bodem of schuin naar voren Labiel TOC Noord

37 Schoolslag Techniek Benen: Contrafase (afremming)
Hakken naar de billen, bovenbenen en buik blijven recht. Knieën zoveel mogelijk bij elkaar houden. Aan het eind van de contrafase worden de tenen opgetrokken = klaarzetten van het stuwvlak. Stuwfase (kracht en snelheid) Snelle beweging naar achteren / buiten Beweging wordt afgemaakt tot sluiten van de benen. Voorkeur 2-takt beenbeweging (minder weerstand bij contrafase en positiever effect bij stuwing(3de wet van newton)

38 Schoolslag Techniek Armen: 3 fasen trekfase, duwfase,
Contrafase / Glijfase (catch), TOC Noord

39 Schoolslag Techniek Uitgangshouding / glijfase Trekfase Duwfase
Horizontale ligging in het water; Hoofd tussen de armen, armen gestrekt voor Eind van de glijfase zet je de handen in de positie om water te pakken (catch) Trekfase Zij/ achterwaartse beweging van de armen Hoge elleboog houden ; hoek van 90 graden in de ellebogen Eind trekfase: hoge elleboog, armen ter hoogte van de schouder. Vanuit de ooghoeken zijn de ellebogen te zien; niet voorbij de schouderlijn! Duwfase Handpalmen naar binnen draaien Ellebogen stil houden en met de onderarmen naar binnen bewegen (wrik/ scul) Bij het goed uitvoeren snelheid ontwikkelen Door deze beweging kom je omhoog met je bovenlichaam Contrafase: Handen en armen fel vooruit duwen, bij voorkeur boven water “duikeffect” als begin voor golfschoolslag Hierbij je hoofd tussen de armen plaatsen Volledig doorstrekken.

40 Schoolslag Techniek Combinatie:
Tijdens de trekfase van de armen blijven de benen gestrekt en zo goed als    aaneengesloten; er is dus armstuwing waarbij de benen niet remmen. Tijdens de duwfase van de armen worden de benen gebogen. Tijdens de strekfase van de armen vindt de stuwactie van de benen plaats. De armen worden gestrekt voor gehouden om zo optimaal mogelijk van de beenstuwing te profiteren. Ademhaling: Ademhalen doe je tijdens de duwfase. Als je boven water komt, dan kun je krachtig en diep inademen. Uitademen doe je onderwater, net nadat je krachtig naar voren bent gedoken met je armen. TOC Noord

41 Schoolslag Keerpunt Fallback keerpunt - Aanzwemmen
- 2 handen aantikken! - Knieën snel onder de buik trekken en voeten plaatsen (fallback) - Stroomlijn houding aannemen - Afzet - Onderwaterfase - Overgang naar zwemmen

42 Methodiek schoolslag Keerpunt
Fallback keerpunt Stap 1: Aanzwemmen + 2 handen aantikken! Stap 2: Bij de kant horizontaal liggen in het water met de handen aan de kant. Op commando de benen en knieën snel onder de buik trekken en voeten plaatsen tegen de kant Stap 3:Bij de kant horizontaal liggen in het water met de handen aan de kant. Op commando de benen en knieën snel onder de buik trekken en voeten plaatsen tegen de kant. Op hetzelfde moment de armen boven het hoofd brengen (Stroomlijn houding aannemen) (fallback) Stap 4: idem stap 3 + Afzet + uitdrijven (21,22,23) Stap 5: Idem stap 4 + doorhaal armen tot naast het lichaam + uitdrijven (21,22,23) Stap 6: idem stap 5 + arm en beenslag schoolslag + uitdrijven (21,22,23) Stap 7: idem stap 6 + overgang naar het zwemmen

43 Techniekoefeningen Schoolslag
Analyseren adhv filmpjes (gebruik eventueel het analyse formulier) Oefeningen ter verbetering van de schoolslag 2 x 3 groepen 1– Benen (contrabeweging / stuwing) 2– Combinatie, slag onder water, stroomlijnen 3– Armen (contrabeweging / stuwing)

44 Organiseren van een activiteit
Stand van zaken; vragen?

45 Volgende bijeenkomst Opdrachten na deze bijeenkomst: 3.2: Verzorgen van een techniekkern borstcrawl, rugcrawl en schoolslag (met diverse  Organisatievormen en aanbiedingsvromen) - deze trainingen zijn op papier voorbereid en worden meegenomen naar bijeenkomst 3 2.3.1: Verenigingsactiviteit; datum is bekend en plan voor de activiteit is gemaakt (met daarin eigen rol) Opdrachten ter voorbereiding op volgende bijeenkomst: 2.1: Voorbereiden vlinderslag (ALBACA) 2.2: Bezoek een wedstrijd en observeer aanwezige coaches op de wijze van coachen/ communiceren. Wat neem je mee voor je eigen PVB?

46 Volgende bijeenkomst https://www.tocnoord.nl/overzicht-bijeenkomsten
Janco nolles verzorgd de les.

47 Praktijk Borstcrawl Techniek ALBACA Methodiek ALBACA Training geven in de rugcrawl en schoolslag volgens deel – deel - totaal methode Ervaren schoolslag, rugcrawl en borstcrawl keerpunt


Download ppt "Trainer wedstrijdzwemmen niveau 2"

Verwante presentaties


Ads door Google