Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Moens Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar droom(de) je (vroeger) van? Waar loop (liep) je warm voor? Deel de ervaringen met elkaar: dit vormt de opstart voor het vormgeven van het leerplan voor talentontwikkeling.
2
Doel module talentontwikkeling
Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van
3
Opzet module talentontwikkeling
Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren Deze module is opgezet volgens een ontwikkelcyclus, met daarin de fasen onderzoeken, ontwerpen, uitvoeren en evalueren. Dit is een hulpmiddel om gestructureerd materialen te ontwikkelen voor talentontwikkeling. Eerst wordt bepaald wat men precies met talentontwikkeling wil bereiken en vervolgens wordt toegewerkt naar concrete lesmaterialen. Aan het eind van elke fase wordt de tussenbalans opgemaakt, alvorens doorgewerkt wordt naar een volgende fase.
4
Bijeenkomst 1: Onderzoeken
Vooropdracht: Voorafgaand vullen deelnemers (bij voorkeur max. 8) de quickscan voor talentontwikkeling in. Deelnemers kunnen zich voorbereiden door zich in te lezen: Tijdsindicatie voor deelnemers: Vooropdracht 1 tot 2 uur Bijeenkomst: 3 tot 4 uur (afhankelijk van uitkomst van quickscan) Huiswerk: 1,5 uur
5
Doel bijeenkomst 1: onderzoeken
Leraren kunnen de gewenste situatie voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO in kaart brengen. Introductiefilm Uitleg over doel bijeenkomst 1. Talentontwikkeling op school start bij het willen herkennen en erkennen van talenten van kinderen. Het filmpje toont aan dat de context waarbinnen talenten kunnen bloeien cruciaal is voor het herkennen en erkennen van talenten.
6
Hulpmiddel bijeenkomst 1: onderzoeken
1. Bepaal uw visie Bepaal met de quickscan hoe talentontwikkeling op school er in grote lijnen uit zou kunnen zien. Quickscan talentontwikkeling 2. Formuleer uitgangspunten Bepaal concrete uitgangspunten voor een leerplan voor talentontwikkeling. Spinnenwebspel 3. Maak de tussenbalans op Bekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 1) Zie ook beschrijving handreiking ontwikkelcyclus.
7
Opzet bijeenkomst 1: onderzoeken
Vooropdracht: Gedeelde visie op talentontwikkeling op school. Bespreken uitkomsten quickscan. Bijeenkomst 1: Uitgangspunten voor een leerplan talentontwikkeling formuleren m.b.v. het spinnenwebspel. Toelichting op spel In groepjes spelen van het spinnenwebspel Nabespreking spinnenwebspel Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument. Uitleg opzet bijeenkomst 1.
8
Quickscan: gedeelde visie
Nabespreking ingevulde quickscan Nabespreking quickscan Doel: consensus over de visie (met daaraan gekoppelde beleidsactiviteiten) voor talentontwikkeling op school. Aanbeveling: zorg dat voorafgaand aan de bijeenkomst al duidelijk is welke weg wordt ingeslagen met talentontwikkeling: betrek ook directieleden in dit traject!
9
Spinnenwebspel: curriculair spinnenweb (Van den Akker, 2003)
Start spinnenwebspel: formuleren uitgangspunten voor leerplan talentontwikkeling, met allereerst uitleg over het curriculair spinnenweb: De kern van een leerplan betreft doorgaans de doelen en inhouden van het leren. Veranderingen in die kern veronderstellen meestal ook wijzigingen in andere leerplanonderdelen. Een verhelderende manier om een en ander in samenhang te visualiseren is het zogenaamde curriculaire spinnenweb (Van den Akker, 2003). De kern en de negen draden van het spinnenweb verwijzen naar tien onderdelen van het curriculum die elk een vraag over het (plannen van) leren door leerlingen betreffen. In het spinnenweb fungeert het onderdeel ‘visie’ als centrale, verbindende schakel; de overige onderdelen (leerplanaspecten) zijn verbonden met die visie. Idealiter zijn ze ook met elkaar verbonden, zodat er sprake is van consistentie en samenhang. De metafoor van het spinnenweb onderstreept het kwetsbare karakter van een curriculum. Spinnenwebben zijn weliswaar enigszins flexibel maar dreigen toch te scheuren als er te hard en eenzijdig aan bepaalde draden getrokken wordt zonder dat de andere draden meebewegen.
10
Het spel, de spelregels. >link
Spinnenwebspel Het spel, de spelregels. >link Zie:
11
Pauze
12
Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan
Als richtinggevend kader voor de te ontwikkelen lesmaterialen voor talentontwikkeling in de onderbouw VO. Omschrijving doel spinnenwebspel. Zie:
13
Spinnenwebspel: resultaat ingevuld leerplan
Is er sprake van een ingevuld en gedeeld spinnenweb? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig? Korte reflectie op ingevuld spinnenwebspel. Korte samenvatting van resultaat van ingevuld spinnenwebspel.
14
Huiswerkopdracht: Aanscherpen spinnenwebspel en definitief maken: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Doorlezen instrument criteria uitdagend aanbod. Aanscherpen en afronden spinnenweb (kartrekkers). Rondsturen naar andere betrokkenen die hierop reageren. Definitief maken leerplan talentontwikkeling (uitgangspunten). Definitieve spinnenweb als input en richtinggevend kader voor bijeenkomst 2.
15
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.