De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Planning & control in de gemeente Bunnik

Verwante presentaties


Presentatie over: "Planning & control in de gemeente Bunnik"— Transcript van de presentatie:

1 Planning & control in de gemeente Bunnik
Open Huis 9 mei 2019 Corine Wernsing / Jeroen Rieswijk

2 Doel vanavond Ambtelijke toelichting op de instrumenten en het proces van Planning & Control in de gemeente Bunnik

3 Agenda Planning & Control-cyclus Bunnik Financiën
Belangrijkste inkomsten en uitgaven Reserves

4 Planning & Control-cyclus
Cyclus Bunnik Kadernota (+algemene beschouwingen) Begroting Bestuursrapportages Jaarrekening Achtergrond: Gemeentewet Financiële verordening 2017 Bunnik Auditcommissie: overlegplatform voor ontwikkeling van instrumenten planning & control-cyclus De financiële verordening is de gemeentelijke vertaling over hoe te voldoen aan de wet- en regelgeving (BBV) op planning & control documenten (kadernota, begroting, bestuursrapportages en jaarstukken). De Financiële verordening van een gemeente is een belangrijk instrument van de raad om invloed uit te oefenen op het financiële proces. Met de verordening regelt de raad op hoofdlijnen de spelregels voor het financieel beleid, de financiële organisatie en het financieel beheer. Met de Financiële verordening creëert de raad waarborgen voor de kwaliteit van de financiële functie van de gemeente. Ook geeft de verordening een nadere invulling aan de (financiële) verantwoording van het college aan de raad. Gemeentewet art 189 lid 2: De raad ziet erop toe dat de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Hiervan kan hij afwijken indien aannemelijk is dat het structureel en reëel evenwicht in de begroting in de eerstvolgende jaren tot stand zal worden gebracht.

5 1e Bestuurs-rapportage 2e Bestuurs-rapportage
P&C-cyclus Bunnik Kadernota Programmabegroting 1e Bestuurs-rapportage 2e Bestuurs-rapportage Jaarstukken

6 Kadernota Startdocument van de jaarcyclus
Voorstel voor beleid en financiële kaders Ook wel perspectiefnota of voorjaarsnota Opgesteld in jaar t-1 College biedt aan; vaststelling door de raad (incl. moties en amendementen) Vaststelling vóór zomerreces; college stelt in zomerperiode begroting op met inachtneming van de vastgestelde kaders

7 Kadernota Input door o.a.: Uitkomsten in begroting verwerken
Bestaand beleid Uitkomst jaarrekening (t-2) 1e bestuursrapportage (t-1) Meerjarenraming (autonome ontwikkelingen) Wettelijke verplichtingen Vervangingen Nieuw beleid (bijv. collegeprogramma) Uitkomsten in begroting verwerken

8 Programmabegroting Grotendeels bestaand beleid
Uitwerking obv vastgestelde kadernota (incl. moties/amendementen) Overzicht van verwachte uitgaven en inkomsten voor een bepaalde periode

9 Programmabegroting Programma (vrije indeling): samenhangende verzameling van producten, activiteiten en geldmiddelen, die gericht is op het bereiken van maatschappelijke effecten Paragraaf (verplichte indeling): dwarsdoorsnede van de begroting op financiële aspecten bezien vanuit een bepaald perspectief. Taakvelden (verplichte indeling): ordening tbv rapportage aan Rijk/CBS

10 § Onderhoud kapitaalgoederen
Programmabegroting Dienstverlening, veiligheid en bestuur Fysieke leef- omgeving Sociaal domein § Weerstandsvermogen § Onderhoud kapitaalgoederen § Verbonden partijen

11 Programmabegroting Taakvelden:

12

13 Bestuursrapportages Twee rapportages Peildatum 1 april en 1 september
Rapportage over: Realisatie van de begroting Verwachte financiële afwijking tbv bijstelling

14 Jaarrekening Verantwoording door college over afgelopen jaar mbt uitvoering van beleid en het financieel beheer In opzet gelijk aan de begroting Aangevuld met balans + toelichting Accountant controleert getrouwheid en (financiële) rechtmatigheid Accountant wordt aangesteld door de raad Auditcommissie is eerste aanspreekpunt voor accountant Technische avond voor elk P&C document

15 Belangrijkste inkomsten
Algemene uitkering Gemeentefonds: uitkering van het rijk aan alle gemeenten in Nederland obv verdeelsleutels; Specifieke (rijks) doeluitkeringen / subsidies: uitkeringen met een vast omschreven bestedingsdoel (op programma’s); Belastingen (algemeen) en heffingen (specifiek) worden door gemeente zelf bepaald (binnen wettelijke grenzen).

16

17

18

19 Beleidsvrijheid gemeenten (obv advies ROB)
Grote beleidsvrijheid bij de taakvelden Verkeer en vervoer, Openbaar groen en (openlucht) recreatie en Grondexploitatie. Nagenoeg volledige beleidsvrijheid geldt voor taakvelden Sportbeleid en activering, Sportaccommodaties, Cultuur en Media.

20 Beleidsvrijheid gemeenten
Grote beleidsvrijheid bij taakvelden Mutaties in reserves en Grondexploitatie. Nagenoeg volledige beleidsvrijheid voor taakvelden Onroerende zaakbelasting en Sportaccommodaties.

21 Reserves Door de Raad ingesteld voor een doel
Egalisatie / sparen / dekking Reserve mag niet “rood” staan Reserve mag niet structureel ingezet worden

22 Planning Onderwerp Open Huis Raad Jaarrekening 2018 06-06-2019
1e Berap 2019 Kadernota Programmabegroting 2e Berap 2019

23 Interessante links http://www.waarstaatjegemeente.nl
Boekje VNG (2014): Wondere wereld van gemeentefinanciën: e-wondere-wereld-van_ pdf Adviesrapport Raad voor Openbaar Bestuur met een globale verkenning naar de gemeentelijke beleidsvrijheid: enten/publicaties/2019/03/14/advies- beleidsvrijheid-geduid


Download ppt "Planning & control in de gemeente Bunnik"

Verwante presentaties


Ads door Google