Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Kenniskringen GOAB regio noord
13 maart 2018 Hans Piederiet Petra van der Kwast Maart 2018
2
Agenda Welkom Landelijke ontwikkelingen en Kamerbrief minister Slob 'Investeren in onderwijskansen’ Inventarisatie consequenties VVE en harmonisatie Veranderingen in toezicht Gemeentelijke herindeling en oab Inventarisatie passend onderwijs/zorg voor jeugd Afronding
3
2. Landelijke ontwikkelingen: Landelijk nieuws
Bezuiniging GOAB 2018 teruggedraaid (eind nov ’17) Brief Slob GOAB vanaf 2019 op 31-1-’18 AO uitgesteld naar 15 maart: eerst feitelijke vragenronde
4
2. Landelijke ontwikkelingen: Brief Slob (1)
VVE van 10 naar 16 uur per week VVE in dagdelen van maximaal 6 uur, dus minimaal 3 dagdelen Verhogen kwaliteit VVE door meer HBO-ers Aanpassen Toezicht Inspectie: meer zicht op effecten en kwaliteit 15 M voor GOAB in PO en VO
5
2. Landelijke ontwikkelingen: Brief Slob (2)
Vanaf 2019 GOAB verdelen op basis van nieuwe CBS criteria Gemeentelijk OAB budget wordt jaarlijks geïndexeerd In september 2019 definitieve beschikking; tegelijkertijd met voorlopige beschikking voor 2020 Iedere gemeente altijd basisbudget van € ‘Zachte’landing: geleidelijk groeien naar nieuw budget 170M investeren, maar bezuiniging 50M = netto € 120M meer vanaf 2020
6
2. Landelijke ontwikkelingen: Brief Slob (3)
Vijf varianten op basis van drie ‘knoppen’: 1. wel/geen drempel (drempel is 5% concentratie) 2. hoe groot percentage doelgroep (10%-15%-20% of 30%) 3. grote steden wel/geen hoger bedrag (G4 : €2.100, G-overig €1.200)
7
2. Landelijke ontwikkelingen: Brief Slob (4)
Omvang totale populatie is 2, jaar Per variant: gemiddeld bedrag per doelgroepkind Bv variant A is € 5.350 Model werkt met bedrag gekoppeld aan mate van achterstand Hoe groter de achterstand, hoe hoger het bedrag Omvang totale doelgroep niet te herleiden uit bijlage met bedragen Omvang doelgroep voorschools ook niet te herleiden
8
2. Landelijke ontwikkelingen: Alternatief o.a. VNG
VNG en G4: alternatief voorstel Integrale voorziening voor álle peuters (allemaal naar 16 uur): alle budgetten ontschotten
9
2. Landelijke ontwikkelingen: Overige nieuwtjes/Kamerbrieven
Uitkomsten PRE-COOL onderzoek UU over kleuters Uitkomsten OTV onderzoek Sardes Uitkomsten LKK onderzoek Sardes en UU Mogelijke AMvB dat pm’er in VVE-opleiding als tweede pm’er meetelt Latere invoering financiering via DUO (brief Van Ark, ’18) Najaar 2018: brief reactie Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang Loop van 2018: uitwerking passage Regeerakkoord over afschaffen kleutertoetsen gevolgen voor maken Resultaatafspraken
10
3. Inventarisatie Harmonisatie en VVE
Harmonisatie wetgeving per van kracht Laatste kwartaal 2017 veel info: o.a. brief SZW (16-11) en VNG model verordening Vraag: Zijn er voor VVE al effecten van harmonisatie merkbaar? voor ouders? administratieve lasten (ouders, aanbieder, gemeente)? op gebied van kosten?
11
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht op nieuwe kwaliteitseisen VVE
1 januari 2018: Nadere eisen aan opleidingsplan 1 juli 2018: Beleid voorschoolse educatie opnemen in het pedagogisch beleidsplan 1 augustus 2018: Keuzedeel voorschoolse educatie met voldoende afgesloten voor nieuwe instromers vanuit MBO Bron: Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie (26 april 2017) Pedagogisch beleidsmedewerker: 50 uur x aantal kindcentra + 10 uur x aantal fte = aantal uur inzet pbm
12
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht op nieuwe kwaliteitseisen VVE
GGD GHOR Nederland en de Inspectie van het Onderwijs stemmen toezicht af Itemlijst van GGD GHOR controle later te vinden via rijksoverheid.nl en VNG site
13
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht VVE 2018 door IvhO: Proces
Gemeenten April-juni 2018: Alle gemeenten krijgen de jaarlijkse vragenlijst vve, waarin enkele vragen staan over de resultaatafspraken. In de zomer: Risicoanalyse t.a.v. wel/niet nakomen wettelijke eisen, waaronder de resultaatafspraken. Na de zomer: Onderzoeken bij gemeenten die risico’s vertonen t.a.v. de wettelijke eisen, waaronder de resultaatafspraken. Vervolg: Herstelafspraak. Voorschoolse educatie Twee keer per jaar: analyse van de GGD-rapporten. Basisvoorwaarden VE / pedagogische praktijk niet op orde onderzoek bij kinderdagverblijven met risico’s t.a.v. voorschoolse educatie. Afschrift van het rapport naar de gemeente.
14
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht VVE 2018 door IvhO: Inhoud
Kwaliteitsgebieden Standaarden Basiskwaliteit: deugdelijkheidseisen Eigen aspecten van kwaliteit Voorscholen: aangepast kader Vroegscholen: geïntegreerd in PO-kader Gemeenten: huidig kader aangepast m.b.t. onderscheid deugdelijkheidseisen en eigen aspecten van kwaliteit
15
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht VVE 2018 door IvhO: Inhoud
Kwaliteitsgebied Ontwikkelproces OP1. Aanbod Het aanbod bereidt de peuters voor op de basisschool. OP2. Zicht op ontwikkeling De voorschool volgt de ontwikkeling van haar peuters zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. OP3. Pedagogisch-educatief handelen Het pedagogisch-educatief handelen van de pedagogisch medewerkers stelt peuters in staat tot spelend leren en ontwikkelen. OP4. Ondersteuning Peuters die dat nodig hebben ontvangen extra aanbod, ondersteuning en begeleiding. OP5. Samenwerking De voorschool werkt samen met relevante partners.
16
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht VVE 2018 door IvhO: Inhoud
Kwaliteitsgebied Resultaten RV1. Ontwikkelingsresultaten De voorschool behaalt met haar peuters resultaten voor taal en rekenen die ten minste in overeenstemming zijn met de gestelde doelen. De voorschool gaat na of de peuters goed zijn toegerust voor de basisschool. De peuters behalen daarnaast sociale competenties en motorische vaardigheden op het niveau dat tenminste in overeenstemming is met de gestelde norm. Kwaliteitsgebied Kwaliteitszorg en ambitie KA1. Kwaliteitszorg De voorschool heeft vanuit haar maatschappelijke opdracht doelen geformuleerd. Zij evalueert regelmatig en systematisch de realisatie van de doelen en verbetert op basis daarvan de voorschoolse educatie. KA2. Kwaliteitscultuur De voorschool heeft een heldere structuur, kent een professionele kwaliteitscultuur en functioneert transparant en integer. KA3. Verantwoording en dialoog De voorschool legt intern en extern toegankelijk en betrouwbaar verantwoording af over ambities, doelen en resultaten en voert daarover actief een dialoog.
17
4. Veranderingen in toezicht: Toezicht VVE 2018 door IvhO: Project
Project ‘Herijken toezicht kinderopvang en vve’ (in ontwikkeling) Onderzoek bij 15 gemeenten en 125 vve-locaties in de gemeenten. Met en zonder risico’s vanuit vve en ko. 1. Beeld van de kwaliteit in de gemeente De wettelijke eisen op gemeentelijk niveau: gemeentelijk vve-beleid én interbestuurlijk toezicht kinderopvang. De kwaliteit van vve op de voor- en vroegscholen. 2. Aanvullende vragen aan gemeenten, houders, schoolbesturen en GGD Hoe werken de betrokkenen in de gemeente (gemeente, houders, schoolbesturen, GGD) samen aan de kwaliteit van vve en ko? 3. Relatie tussen het beeld over de kwaliteit en de gemeentelijke samenwerking. 4. Mogelijkheden voor verbetering van het toezicht op vve en ko Rapportage: Per gemeente en per vve-locatie ; landelijk eindrapport (medio 2019)
18
5. Gemeentelijke herindeling en oab
Als ene gemeente wel en andere geen oab-middelen ontvangt; Inzet middelen uit gemeente met oab in gemeente zonder specifieke uitkering is mogelijk; Verantwoording sisa via gemeente die specifieke uitkering ontvangt; Uitgaven door gemeente met specifieke uitkering.
19
6. Inventarisatie passend onderwijs – zorg voor jeugd
Relatie gemeente met schoolbesturen; Relatie samenwerkingsverbanden met regio; Verbindingsmogelijkheden? Welke thema’s? Preventie, vroegsignalering, licht pedagogische hulp; Verbinden ondersteuningsstructuur scholen met aanbod en werkwijze jeugdhulp; Inbreng onderwijs bij inkoop jeugdhulp; Dyslexiezorg; Thuiszitters en voortijdig schoolverlaten;
20
Tenslotte, Dank voor gastvrijheid! Evaluatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.