De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wegen naar nieuwe kansen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wegen naar nieuwe kansen"— Transcript van de presentatie:

1 Wegen naar nieuwe kansen
Leidraad bij de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag

2 Waarom een leidraad? Onderzoek toont aan dat schoolwissels nefast zijn voor de onderwijsloopbaan en de P(vsv) vergroten. Scholen komen in contact met probleemgedrag: Van voorbijgaande aard = kaderend binnen de puberteit Signaalgedrag, waarmee complexer onderliggend probleem geduid wordt => extreem probleemgedrag leidt vaak tot definitieve uitsluitingen.

3 Waarom een leidraad? Signaal vanuit Netwerken Samen tegen Schooluitval
Als ondersteuning bij het omgaan met gedrag + plaats geven in beleid op kwaliteitsvolle leerlingenbegeleiding + afspraken opstellen + bespreekbaar maken efficiënte reactiebeleid verhgoen via investering in kwaliteit pedagogische relatie Ter inspiratie voor: Scholen CLB-medewerkers Pedagogische begeleiders LOP-deskundigen

4 Wat biedt de leidraad? Een stapsgewijze aanpak van omgaan met ongewenst gedrag: van preventie tot compensatie Een rolverheldering inzake de aanpak van omgaan met ongewenst gedrag Een werkinstrument om afspraken te maken met de betrokken actoren Een samenvatting van het regelgevend kader over maatregelen bij het schenden van leefregels in stap 3

5 OpBOUW leidraad Verbindend schoolklimaat centraal
Stap 1: Preventie op fase 0 en 1 Stap 2: Interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag Stap 3: Een zorgzame tuchtprocedure Stap 4: Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting

6 Visie op leerlingenbegeleiding
Opbouw leidraad Vertrekt vanuit continuüm op zorg en het decreet leerlingenbegeleiding Fase 0: brede basiszorg Fase 1: verhoogde zorg Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3: individueel aangepast curriculum Fase 1: Verhoogde zorg Fase 0: Brede basiszorg Visie op leerlingenbegeleiding Fase 3: IAC Fase 2: Uitbreiding van zorg

7 Verbindend schoolklimaat
Een gedisciplineerde en veeleisende aanpak op academisch vlak gecombineerd met een responsieve aanpak, noemen we een autoritatief schoolklimaat. Vlaams onderzoek toont aan dat dit schoolklimaat ongewenst gedrag zoals spijbelen kan voorkomen en reduceren. Academische veeleisendheid verwijst naar het streven naar hoge academische standaarden en het bieden van een duidelijke structuur en discipline. Responsiviteit verwijst naar de graad van warmte, ondersteuning en vertrouwensvolle relaties tussen het schoolpersoneel en leerlingen.

8 DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN
Sociale discipline matrix Herstellen: Hoge mate van controle Hoge mate van steun en zorg Samen op zoek naar oplossingen voor conflict Dader neemt verantwoorde- lijkheid op Weinig steun en veel controle DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN Autoritair, stigmatiserend Weinig steun en weinig controle VERWAARLOZING Onverschillig, passief Veel controle en veel steun HERSTELLEN Gezaghebbend, respectvol Weinig controle en veel steun TOELATEN/ GEDOGEN Niet eisend, bemoederen Mate van zorg, steun Mate van controle LAAG HOOG

9 DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN
Sociale discipline matrix Disciplineren/straffen: Hoge mate van controle Lage mate van steun en zorg School legt grenzen op aan lln >P(verzet tegen oplossing) door te lage betrokkenheid bij afhandelen probleem Weinig steun en veel controle DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN Autoritair, stigmatiserend Weinig steun en weinig controle VERWAARLOZING Onverschillig, passief Veel controle en veel steun HERSTELLEN Gezaghebbend, respectvol Weinig controle en veel steun TOELATEN/ GEDOGEN Niet eisend, bemoederen Mate van zorg, steun Mate van controle LAAG HOOG

10 DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN
Sociale discipline matrix Verwaarlozen: Lage mate van controle Lage mate van steun en zorg Geeft de indruk dat lln gedrag kan en mag herhalen Er staan geen consequenties tegenover Weinig steun en veel controle DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN Autoritair, stigmatiserend Weinig steun en weinig controle VERWAARLOZING Onverschillig, passief Veel controle en veel steun HERSTELLEN Gezaghebbend, respectvol Weinig controle en veel steun TOELATEN/ GEDOGEN Niet eisend, bemoederen Mate van zorg, steun Mate van controle LAAG HOOG

11 DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN
Sociale discipline matrix Toelaten/Gedogen: Lage mate van controle Hoge mate van steun en zorg School bepaalt of benoemt weinig grenzen Duurzaamheid oplossing dreigt verloren te gaan. School lost conflict op i.p.v. lln Weinig steun en veel controle DISCIPLINEREN/BESTRAFFEN Autoritair, stigmatiserend Weinig steun en weinig controle VERWAARLOZING Onverschillig, passief Veel controle en veel steun HERSTELLEN Gezaghebbend, respectvol Weinig controle en veel steun TOELATEN/ GEDOGEN Niet eisend, bemoederen Mate van zorg, steun Mate van controle LAAG HOOG

12 4 STAPPEN Stap 1: Preventie op fase 0 en 1
Stap 2: Interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag Stap 3: Zorgzame tuchtprocedure Stap 4: Zorgzame overdracht naar nieuwe setting

13 STAP 1: preventie op fase 0 en 1

14 STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen SCHOOL
PEDAGOGISCHE BEGELEIDER CLB-MEDEWERKER LOKAAL OVERLEGPLATFORM NETWERK SAMEN TEGEN SCHOOLUITVAL

15 Minimale rollen: de school
STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen: de school Werkt een beleid uit op leerlingenbegeleiding, implementeert dit en evalueert het op regelmatige tijdstippen. Stemt het beleid af op de leerlingennoden en de schoolse context. Maakt dat het beleid deel uitmaakt van het pedagogisch project van de school. Het beleid is daarmee voelbaar in de klaspraktijk. Laat het beleid participatief tot stand komen, waardoor het beleid gedragen is. Neemt het initiatief om samenwerkingsafspraken te maken met het CLB en volgt dit op. Stelt een zorgcoördinator of leerlingenbegeleider aan. Is vertegenwoordigd op het lokaal overlegplatform en benut dit overleg als een lerend netwerk, daar waar er een LOP is.

16 Minimale rollen: de pbd
STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen: de pbd Ondersteunt de school in het maken en implementeren van dit beleid en de evaluatie ervan. Volgt de school op en reflecteert met de scholen op hoe zij hun beleid uitvoeren. Geeft informatie aan scholen over het vormings- en begeleidingsaanbod om gewenst gedrag te bevorderen en proactief om te gaan met ongewenst gedrag.

17 Minimale rollen: het clb
STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen: het clb Heeft een signaalfunctie naar de school. Coacht de school rond de consultatieve leerlingenbegeleiding bij leerlinggebonden vragen in fase 1. Binnen de netoverstijgende regionale ondersteuningscellen (NROC’s) delen CLB’s informatie met de betrokkenen over het vormings- en begeleidingsaanbod om gewenst gedrag te bevorderen en proactief om te gaan met ongewenst gedrag.

18 Minimale rollen: het LOP
STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen: het LOP Kan afspraken maken met de scholen over definitieve uitsluitingen.

19 Minimale rollen: het netwerk STS
STAP 1: preventie op fase 0 en 1 Minimale rollen: het netwerk STS Kan acties opnemen in het lokaal actieplan waarmee het netwerk stimuleert om gewenst gedrag te bevorderen en proactief om te gaan met ongewenst gedrag. En de lokale samenwerkingsverbanden delen informatie met de betrokkenen in het netwerk over het vormings- en begeleidingsaanbod om gewenst gedrag te bevorderen en proactief om te gaan met ongewenst gedrag.

20 Interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
STAP 2: Interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag

21 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 1: Verhoogde zorg: Wanneer? Indien brede basiszorg niet voldoet Doel: op een pedagogisch verantwoorde manier omgaan met gedrag Wat? School voorziet visie en beleid op verhoogde zorg Leraar spreekt voor leerling of groep leerlingen schoolinterne deskundige aan School peilt naar behoeften leerling en ouder(s) en bepaalt hoe de school kan ondersteunen, aanpassingen kan doorvoeren of acties op maat kan opzetten Dit binnen de reguliere werking en omkadering van de school

22 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 1: Verhoogde zorg: De school voorziet in begeleiding die van het gestelde gedrag een leermoment maakt Hiervoor zet het beleid op verhoogde zorg best in op: Ondersteuning Positieve bekrachtiging In stand houden of herstellen van schoolbinding Inzet op de leerling & de omgeving: o.a. handelingsbekwaamheid van leraar versterken

23 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 1: Verhoogde zorg: De school kan ondersteuning vragen bij: CLB voor consultatieve leerlingenbegeleiding + ondersteuning leerkrachten in aanpak leerling PBD bij het ontwikkelen en implementeren van het beleid rond gewenst gedrag bevorderen en hoe proactief omgaan met ongewenst gedrag Wanneer overstap naar fase 2: uitbreiding van zorg? Dat bepaalt de interne zorgverantwoordelijke tijdig: signalen opvangen en bespreken met directie om te bepalen om melding bij CLB te doen

24 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: Verloopt als volgt: Concrete hulpvraag Begeleiden en draaischijffunctie Opvolgen van de gedragsverandering(en) Om dit vlot te laten verlopen: Samenwerkingsafspraken tussen school en CLB opzetten, evalueren en bijsturen

25 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: Concrete hulpvraag Waarbij school voldoende informatie verzamelt over de gestelde gedragingen die als probleem gezien worden De school formuleert o.b.v. deze info een hulpvraag aan het CLB De ouders en/of de leerling stemmen in met een traject via het CLB

26 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: 2. Begeleiden en draaischijffunctie Noden onduidelijk? Inzicht in situatie krijgen, breed beeld op functioneren en participeren van de leerling in zijn context (klas, school, thuis…) Op maat werken van de leerling om noden in te vullen, bijkomende ondersteuning voorzien voor leerling, ouder(s) en leraar CLB onderneemt a.d.h.v. de beslissingen van de betrokkenen de nodige stappen Indien intensiever traject nodig, dan via draaischijffunctie CLB doorverwijzing: Schoolexterne interventies, opvoedingsondersteuning, hulpverleningstraject…

27 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: 3. Opvolgen van de gedragsverandering(en) Monitoren van gedragsveranderingen en resultaat? Opzetten van op schoolniveau objectieve criteria School en ouders werken samen naar de gedragsverandering, hiervoor onderhoudt de school een constructief contact School, CLB, leerling en ouder(s) zoeken naar positieve en concreet omschreven acties Informeren van leerkrachten over de afspraken met de leerling en de ouders

28 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: 3. Opvolgen van de gedragsverandering(en) CLB en leerlingenbegeleider leggen focus op wat goed loopt en werkt en hoe ze dat aanwenden in het reduceren van ongewenst gedrag en het aanwenden van oplossingen voor de moeilijkheden CLB en leerlingenbegeleider werken stapsgewijs en volgens subsidiariteitsprincipe

29 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
FASE 2: Uitbreiding van zorg: 4. Samenwerkingsafspraken tussen school en CLB Hoe de school aanmeldt bij CLB Hoe en wat er over het leerlingendossier gecommuniceerd wordt School neemt initiatief om afspraken te maken

30 Stap 2: interventie en begeleiding bij ongewenst gedrag
Spreek een persoon die voor, achter of naast je zit aan en bespreek hoe je op jouw school gedragsveranderingen opvolgt. Wat hebben jullie al uitgeprobeerd en werkte er? Wat zorgde ervoor dat de gedragsverandering plaatsvond? Wat leer je uit die situatie die je kan toepassen in andere situaties? Wat doe je als school als je beslist samen met het CLB dat er externe hulp nodig is, maar er een wachtlijst is voor de optimale hulp?

31 Een zorgzame tuchtprocedure
STAP 3: Een zorgzame tuchtprocedure

32 QUIZ

33 Wat is het verschil tussen een bewarende en tuchtmaatregel?
Vraag 1: Wat is het verschil tussen een bewarende en tuchtmaatregel? Een bewarende maatregel is een waarschuwing voor de leerling. De volgende keer is het een tuchtmaatregel. Een bewarende maatregel is ter ondersteuning van het objectief voeren van een tuchtonderzoek. Terwijl een tuchtmaatregel als sanctie opgelegd wordt. Er is geen verschil. ANTWOORD 2 PREVENTIEVE SCHORSING Tijdelijk geen les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten bijwonen, zodat school tuchtonderzoek kan doen. TIJDELIJKE UITSLUITING = tuchtmaatregel waarbij recht v/d leerling ontnomen wordt om gedurende een afgebakende periode deel te nemen aan les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten (met inbegrip van evaluatiemomenten) Mag geen ernstige nadelige effecten hebben op het afwerken van het lesprogramma, daarom maximumduur voor tijdelijke uitsluiting LAGER ONDERWIJS: min. 1 schooldag en max. 15 opeenvolgende schooldagen VOLTIJDS SECUNDAIR: min. 1 lesdag en max. 15 opeenvolgende lesdagen DEELTIJDS BEROEPSSECUNDAIR: min. 1 kalenderdag en max. 21 opeenvolgende kalenderdagen DEFINITIEVE UITSLUITING = tuchtmaatregel waarbij leerling het recht ontnomen wordt om deel te nemen aan les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten (met inbegrip van evaluatiemomenten).

34 OP WIE ZIJN BEWARENDE EN TUCHTMAATREGELEN VAN TOEPASSING?
Vraag 2: OP WIE ZIJN BEWARENDE EN TUCHTMAATREGELEN VAN TOEPASSING? Kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs Lager onderwijs en secundair onderwijs Secundair onderwijs ANTWOORD 2

35 WaT wordt onderzocht met een tuchtonderzoek?
Vraag 3: WaT wordt onderzocht met een tuchtonderzoek? Of er een bewarende of tuchtmaatregel uitgesproken wordt Wat een aangewezen maatregel is om het gedrag bij te stellen Of een tuchtmaatregel (tijdelijke of definitieve uitsluiting) een aangewezen maatregel is om het gedrag bij te stellen ANTWOORD 3 Leerling schendt leefregels dermate dat ze een gevaar of ernstige belemmering vormen van het normale onderwijsgebeuren of voor de fysieke of psychische integriteit en veiligheid van de schoolbevolking of van personen waarmee de leerling in aanraking komt tijdens het werkplekleren of uitvoeren van de stage Bij tuchtonderzoek wordt onderzocht of een tuchtmaatregel (tijdelijke of definitieve uitsluiting) een aangewezen maatregel is om het gedrag van de leerling bij te stellen. Dan wordt tuchtdossier aangelegd.

36 Vanaf wanneer moet het clb betrokken worden?
Vraag 4: Vanaf wanneer moet het clb betrokken worden? Wanneer de klassenraad advies uitbracht aan directie en de begeleiding bij definitieve uitsluiting opgestart wordt. Bij het zoeken van een nieuwe school. Reeds bij eerdere signalen dat er ongewenst gedrag is en er uitbreiding van zorg nodig is + in de klassenraad op het moment dat de school nadenkt om advies tot definitieve uitsluiting op te stellen aan directie. ANTWOORD 3

37 Wie kan een bewarende of tuchtmaatregel uitspreken?
Vraag 5: Wie kan een bewarende of tuchtmaatregel uitspreken? De directie of zijn afgevaardigde Elke leerkracht De directie ANTWOORD 1 PREVENTIEVE SCHORSING = BEWARENDE MAATREGEL In afwachting van uitspraak over eventuele tijdelijke of definitieve uitsluiting Uitzonderingsmaatregel en is bewarend om de leefregels te handhaven en om na te kunnen gaan of een tuchtsanctie aangewezen is Wie kan preventieve schorsing opleggen? Directeur of zijn afgevaardigde Wanneer gaat de preventieve schorsing in? Kan onmiddellijk na de beslissing ingaan School verplicht om ouders op de hoogte te brengen van de bewarende maatregel; geen beroep mogelijk door de ouders

38 Wat zijn de termijnen voor een preventieve schorsing?
Vraag 6: Wat zijn de termijnen voor een preventieve schorsing? Voor het lager onderwijs max. 5 opeenvolgende schooldagen, voor voltijds secundair max. 10 opeenvolgende lesdagen, voor deeltijds secundair onderwijs max. 14 opeenvolgende kalenderdagen en verlengbaar naar nood van de school Antwoord A, maar het is maar 1x verlengbaar met zelfde periode indien extra tijd nodig voor tuchtonderzoek Antwoord A en niet verlengbaar ANTWOORD 2 PREVENTIEVE SCHORSING = BEWARENDE MAATREGEL LAGER ONDERWIJS Max. 5 opeenvolgende schooldagen Max. 1x met 5 opeenvolgende schooldagen verlengd * VOLTIJD SECUNDAIR Max. 10 opeenvolgende lesdagen Max. 1x met 10 opeenvolgende lesdagen verlengd * DEELTIJDS BEROEPSSECUNDAIR Max. 14 opeenvolgende kalenderdagen Max. 1x met 14 opeenvolgende kalenderdagen verlengd * *indien extra tijd nodig voor tuchtonderzoek

39 Wanneer is opvang op school verplicht?
Vraag 7: Wanneer is opvang op school verplicht? Altijd ongeacht onderwijsniveau Enkel in het lager onderwijs In het lager onderwijs en in het secundair onderwijs indien opgenomen in het schoolreglement (keuze van de secundaire school) ANTWOORD 3 LAGER ONDERWIJS Opvang verplichting door de school SECUNDAIR ONDERWIJS School beslist of leerling aanwezig moet zijn op school tijdens preventieve schorsing Indien niet verplicht door school, kunnen ouders gemotiveerde vraag stellen tot opvang School kan hier al dan niet op ingaan, niet op ingaan = schriftelijk en gemotiveerde weigering aan ouders

40 Wat wordt opgelegd met een tuchtmaatregel?
Vraag 8: Wat wordt opgelegd met een tuchtmaatregel? Het recht om deel te nemen aan de les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten (met inbegrip van evaluatiemomenten) wordt ontnomen (definitief in die school of voor een afgebakende periode) Het recht om naar die school te komen wordt ontnomen (definitief in die school of voor een afgebakende periode) Het recht om deel te nemen aan de lessen van de klas waarin de leerling zit, wordt ontnomen (definitief of voor een afgebakende periode) ANTWOORD 1 TIJDELIJKE UITSLUITING = tuchtmaatregel waarbij recht v/d leerling ontnomen wordt om gedurende een afgebakende periode deel te nemen aan les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten (met inbegrip van evaluatiemomenten) Mag geen ernstige nadelige effecten hebben op het afwerken van het lesprogramma, daarom maximumduur voor tijdelijke uitsluiting LAGER ONDERWIJS: min. 1 schooldag en max. 15 opeenvolgende schooldagen VOLTIJDS SECUNDAIR: min. 1 lesdag en max. 15 opeenvolgende lesdagen DEELTIJDS BEROEPSSECUNDAIR: min. 1 kalenderdag en max. 21 opeenvolgende kalenderdagen DEFINITIEVE UITSLUITING = tuchtmaatregel waarbij leerling het recht ontnomen wordt om deel te nemen aan les- en gelijkgestelde onderwijsactiviteiten (met inbegrip van evaluatiemomenten).

41 Kan een tijdelijke uitsluiting verlengd worden?
Vraag 9: Kan een tijdelijke uitsluiting verlengd worden? Verlenging is niet mogelijk Verlenging is 1x mogelijk met dezelfde periode Verlenging is 1x mogelijk indien het onderwijsgebeuren nog niet klaar is om de leerling opnieuw te ontvangen ANTWOORD 1

42 Wanneer kunnen ouders in beroep gaan?
Vraag 10: Wanneer kunnen ouders in beroep gaan? Bij alle bewarende en tuchtmaatregelen Enkel bij tuchtmaatregelen Bij een definitieve uitsluiting en in het lager onderwijs ook bij tijdelijke uitsluiting indien school het in haar schoolreglement opnam (keuze van de lagere school). ANTWOORD 3 Niet bij preventieve schorsing Bij definitieve uitsluiting Bij tijdelijke uitsluiting in het basisonderwijs indien de basisschool deze gunst aanbiedt (via schoolreglement vastgelegd)

43 Welke rechten hebben ouders?
Vraag 11: Welke rechten hebben ouders? Inzagerecht in tuchtdossier Recht om opvang door de school te vragen Recht om in beroep te gaan tegen definitieve uitsluiting (en bij gunst BaO tijdelijke uitsluiting) Alle bovenstaande ANTWOORD 4 Inzagerecht in tuchtdossier Recht om opvang te vragen door de school Om in beroep te gaan tegen definitieve uitsluiting (en tijdelijke uitsluiting indien deze gunst wordt vastgelegd in het schoolreglement van de basisschool – enkel van toepassing voor basisonderwijs)

44 Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
STAP 4: Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting

45 Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
STAP 4: Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting Warme overdracht start bij advies door klassenraad: in kaart brengen van info voor nieuwe school indien advies definitieve uitsluiting zou zijn. Info in kaart brengen voor overdracht naar nieuwe school. Welke info moet doorgegeven worden: overdracht voor die gegevens die betrekking hebben op de onderwijsloopbaan van de leerling Welke info niet: wat betrekking heeft op schending leefregels School maakt overdrachtsfiche in overleg met leerling en ouders en zoekt actief naar nieuwe school samen met leerling, ouders en CLB. School, leerling, ouders en CLB zoeken samen naar nieuwe school. Leerlingenbegeleider of CLB’er kan perspectiefgesprek voeren.

46 Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
STAP 4: Warme overdracht en onthaal in nieuwe setting Rol CLB Info toevoegen aan overdrachtsfiche in overleg met leerling en ouders Informeert leerling en ouders over regelgeving inschrijvingsrecht Helpen zoeken naar nieuwe school Dialoog tussen CLB-medewerkers oude en nieuwe school Nagaan of een bijkomend ondersteuningstraject nodig is voor de leerling in de nieuwe school

47 Stap 4: warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
Concrete afspraken maken om opstart leerling te faciliteren (onthaalbeleid)

48 Stap 4: warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
Weigering Schoolbestuur kan inschrijving weigeren in school waar leerling het lopende, het vorige of het jaar daarvoor werd uitgeschreven omwille van definitieve uitsluiting (dus van nu tot en met 2 jaar na datum) GEWOON SECUNDAIR: Schoolbestuur kan inschrijving weigeren bij draagkracht onder druk, indien overleg en goedkeuring met LOP, beoordelingsgrond minstens: Aantal indicatorleerlingen, aantal leerlingen met begeleidingsdossier, aantal eerder ingeschreven leerlingen omwille van uitsluiting in dat schooljaar LOP geen consensus over principes en procedures? Dan kan geen enkele school in dat LOP-gebied elders uitgesloten leerlingen weigeren Scholen buiten LOP-gebied kunnen deze weigeringsgrond niet inroepen

49 Stap 4: warme overdracht en onthaal in nieuwe setting
Weigering Bij niet-gerealiseerde inschrijving zal LOP automatisch een bemiddelingstaak opnemen Indien geen plaats in school naar keuze: toepassing document ‘mededeling van niet-gerealiseerde inschrijving’ door die school en binnen 4 kalenderdagen bezorgen aan leerling, ouders en betrokken LOP-deskundige

50 Alle info op


Download ppt "Wegen naar nieuwe kansen"

Verwante presentaties


Ads door Google