Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGabriël Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Promotie van sport, fysieke activiteit en gezond bewegen Sport & gezondheid Uitdagingen? Actoren? Christophe Delecluse Faculteit bewegings- en revalidatiewetenschappen KU Leuven
2
Begrippen: Sport & Gezondheid
Sporten - Fysieke Activiteit - Bewegen Fitheid Van prestatie tot functionaliteit Risicofactoren Chronische aandoeningen Gezondheid Fysiek mentaal
3
Fysieke activiteit versus Fysieke fitheid
DEEL 1 Fysieke activiteit versus Fysieke fitheid
4
Epidemiologische studie 4 niveaus van activiteit
5
Conclusies (1) Wie zeer weinig beweegt, heeft meest kans op ziekte of vroegtijdig overlijden
6
Conclusies (2) Hoe fitter, hoe gezonder en hoe meer levenskwaliteit
7
zeer belangrijke conclusie
Wie weinig beweegt kan mits een kleine inspanning een stuk gezondheid terugwinnen
8
AANBEVELING Alle volwassenen dienen drie- tot vijfmaal per week gedurende 30 minuten per dag matig fysiek actief te zijn. De totale actieve tijd kan bekomen worden door oefenperiodes van 10 minuten te accumuleren.
9
Hoe belangrijk is Fysieke FITHEID uithouding kracht
10
Mortaliteit volgens fitheidsniveau
(Meyers et al., Circulation 2003)
11
Mortaliteit bij verschillende risicofactoren volgens fitheidsniveau
(Meyers et al., NEJM 2002)
12
Onderzoek toont aan dat
Lage fitheid een even hoge risicofactor is als: roken, hoge cholesterol, hoge bloeddruk Hoge fitheid is een gedeeltelijke bescherming tegen de andere risicofactoren bv overgewicht
13
Fysieke fitheid Kan op een korte termijn opgebouwd worden
Fysieke fitheid verhogen is een prioritaire doelstelling bij een bewegingsprogramma
14
Trainingsaanpak versus Lifestyle- benadering
DEEL 2 Trainingsaanpak versus Lifestyle- benadering
15
Bewegingspromotie niet-sporters activeren en liefst ook fitheid verbeteren
Sport-benadering Trainen Fitheid opbouwen Lifestyle-benadering Fysieke activiteit - integreren in levensstijl Minimum drempels
16
Cardiotraining Krachttraining
Trainingsaanpak Cardiotraining Krachttraining
17
Recrutering Doelgroep: personen die niet sporten en onvoldoende fysiek actief zijn Recrutering vertrekt vanuit infosessies rond ‘gezonde levensstijl’ Mensen overtuigen tot deelname is geen onoverkomelijk probleem
18
Effecten na 6 maanden Verhoogd ‘mentaal welbevinden’ na enkele trainingssessies Uithouding en kracht verbeteren na enkele weken Effect op risicofactoren (gezondheid) is zelfs na 6 maanden relatief beperkt: Lichaamssamenstelling Hypertensie Cholesterolwaarden …
19
na 6 maanden.. Participatie aan het fitnessprogramma is zeer hoog (weinig drop-out) Groot enthousiasme en algemene tevredenheid op het einde van het programma Gigantische drop-out na de begeleidde interventie
20
Trainingsaanpak: beperkingen
Drop-out -> niet-zelfredzaam Juiste doelgroep bereikt (gezondheidsgeoriënteerd)? Gezondheidsdoelstellingen nog niet volledig bereikt
21
Focus op gedragsverandering op vlak van fysieke activiteit
Lifestyle benadering Focus op gedragsverandering op vlak van fysieke activiteit
22
Op zoek naar de juiste doelgroep Op zoek naar lange termijn-effect
Lifestyle benadering Op zoek naar de juiste doelgroep Op zoek naar lange termijn-effect
23
Lifestyle-benadering via BEWEGINGSCOACHING
De efficiëntie van BEWEGINGSCOACHING nagaan op vlak van : Beleving: tevredenheid, drop-out Levenskwaliteit: Mentaal welbevinden Fysieke fitheid Gezondheid
24
Effecten na 1 jaar lifestyle-benadering
Toename in fysieke activiteit ? ↑ stappenteller bij lifestylebenadering Toename van fysieke fitheid? Uithouding ↑ Kracht ↑ (functioneel) Effecten op gezondheidsrisico’s? Zeer beperkt, bij fitness en lifestyle Effecten op psycho-sociaal functioneren? Positiever zelfbeeld Hoger zelfwaarde-gevoel
25
Effecten na 1 jaar bewegingscoaching
Hoe ervaarden de deelnemers dit programma? Weinig drop-out (volledig jaar) Globaal tevreden – zeer tevreden na 1 jaar Nood aan sociale ondersteuning!!!
26
Lifestyle-benadering versus Fitnesstraining
Grotere toename fysieke activiteit Minder efficiënt ifv fitheid Vergelijkbare effecten op: gezondheid mentaal welbevinden Gelijke nood aan sociaal en professioneel kader Grotere toename in ‘sportieve’ zelfredzaamheid Grotere kans op lange termijn effect?
27
Deel 3 hoe bereiken we de cruciale doelgroep?
onvoldoende fysieke actief sedentair
28
zeer belangrijke conclusie
Wie weinig beweegt kan mits een kleine inspanning een stuk gezondheid terugwinnen
29
Problematiek De minst actieven in beweging krijgen, levert de grootste winst op… Sedentaire personen actief krijgen – moeilijk maar haalbaar via andere communicatiekanalen en benaderingen Verder toegelicht door Filip Boen via aangepaste programma’s Verder toegelicht door Ingrid Peeters
30
Alternatieve benadering
Recrutering via andere sectoren: gezondheidssector – sociale sector Gezondheidssector is zich steeds meer bewust van het belang van bewegen in het kader van preventieve gezondheidszorg
31
Uitdagingen Gezondheidssector en sportsector spreken nog niet steeds dezelfde taal Professionele expertise binnen de sportsector Samenwerking tussen sectoren kan tot een grote meerwaarde leiden
32
SPORT EN BEWEGEN VOOR OUDEREN. MET ALLE SPELERS ROND DE TAFEL
Situering en kader Marc Theeboom (VUB) - Christophe Delecluse (K.U.Leuven)
33
Achtergrond Vernieuwd beweeg- en sportbeleid voor ouderen.
Een duurzame en actieve levensstijl ontwikkelen en/of onderhouden.
34
DOELGROEPEN DOELSTELLINGEN Hoe? ACTOREN RANDVOORWAARDEN
35
Fysiek welzijn Mentaal welzijn Sociale aspecten Preventie/gezondheid
Doelstellingen/motieven Fysiek welzijn Preventie/gezondheid Behoud: fitheid functionaliteit, zelfredzaamheid Mentaal welzijn Genieten, ontspannen preventie Sociale aspecten Sociale contacten, zingeving Integratie
36
DOELGROEPEN DOELSTELLINGEN Hoe? ACTOREN RANDVOORWAARDEN
37
Typologie Uit het Delphi-onderzoek blijkt:
gediversifieerd beleid nodig aandacht voor 5 groepen ouderen Vereenzaamde ouderen Allochtone Financieel zwakkere Niet-actieve Actieve
38
DOELSTELLINGEN Actieve ouderen Niet-actieve Vereenzaamde Allochtone Financieel zwakkere Hoe? Wie? ‘aanbod op maat’ ACTOREN samenwerking RANDVOORWAARDEN
39
Aanbod Aanbieders: Lokaal – provinciaal – landelijk
Vanuit verschillende sectoren
40
Actoren Uni- & Recreatieve sportfederaties en OSV
Senioren- sportfederaties Lokale sportdiensten Regionale sportdiensten Welzijnssector Gezondheids- sector Sociale sector
41
Senioren- sportfederaties
Samenwerking actieve ouderen Uni- & Recreatieve sportfederaties Senioren- sportfederaties Lokale sportdiensten Regionale sportdiensten Welzijnssector Gezondheids- sector Sociale sector
42
Samenwerking niet-actieve ouderen
Uni- & Recreatieve sportfederaties Senioren- sportfederaties Lokale sportdiensten Regionale sportdiensten Welzijnssector Gezondheids- sector Sociale sector
43
Samenwerking kansengroepen
Uni- & Recreatieve sportfederaties Senioren- sportfederaties Lokale sportdiensten Regionale sportdiensten Welzijnssector Gezondheids- sector Sociale sector
44
DOELSTELLINGEN Actieve ouderen Niet-actieve Vereenzaamde Allochtone Financieel zwakkere Hoe? Wie? ‘aanbod op maat’ ACTOREN samenwerking RANDVOORWAARDEN
45
DOELSTELLINGEN Actieve ouderen Niet-actieve Vereenzaamde Allochtone Financieel zwakkere Hoe? Wie? ‘aanbod op maat’ ACTOREN samenwerking Toegankelijkheid Begeleiding Communicatie
46
Toegankelijkheid en aanbod
Hoe kan het beweeg- en sportaanbod beter afgestemd worden op de noden en verwachtingen van de verschillende profielen van ouderen? Wat is er? Knelpunten? Oplossingen?
47
Toegankelijkheid en aanbod
Knelpunten: Weinig aangepaste producten ifv de noden Nood aan structureel aanbod en afstemming Niet elke oudere wordt bereikt Nabijheid, bereikbaarheid Sportinfrastructuur en materiaal Kostprijs Kwaliteit dienstverlening
48
DOELSTELLINGEN Actieve ouderen Niet-actieve Vereenzaamde Allochtone Financieel zwakkere Hoe? Wie? ‘aanbod op maat’ ACTOREN samenwerking Toegankelijkheid Begeleiding Communicatie
49
Begeleiding Welke vormen van omkadering voor aanmoediging en begeleiding zijn aangewezen voor de diverse groepen van ouderen? Wat is er? Knelpunten? Oplossingen?
50
Begeleiding Knelpunten: Opleidingen en statuten Middelen
Sportgekwalificeerde begeleiders Professionele medewerkers Vrijwilligers
51
DOELSTELLINGEN Actieve ouderen Niet-actieve Vereenzaamde Allochtone Financieel zwakkere Hoe? Wie? ‘aanbod op maat’ ACTOREN samenwerking Toegankelijkheid Begeleiding Communicatie
52
Communicatie Hoe worden ouderen het best bereikt? Welke communicatiestrategieën moeten gevolgd worden? Wat is er? Knelpunten? Oplossingen?
53
Communicatie Knelpunten: Bereiken Motiveren Informeren
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.