De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyslexiebeleid Open Huis.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyslexiebeleid Open Huis."— Transcript van de presentatie:

1 Dyslexiebeleid Open Huis

2 Wat komt aan bod tijdens deze voorlichting?
Hoe helpt de school? > Beleid & protocol > Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw Hoe kan de ouder helpen? Wat kan uw kind zelf doen? Vragenronde & afsluiting

3 Hoe helpt de school? > Beleid & protocol
> Rol voor coördinator/mentor/docent >Verlengingspas & hulpmiddelen > Onderbouw versus bovenbouw

4 Beleid & protocol Beleidsplan gebaseerd op Protocol Dyslexie VO
aandacht voor pedagogische & didactische ondersteuning op school Brugklasscreening (lezen/spellen) > bij vermoeden taalprobleem > vervolgtesten, advies: of bijles (intern, gefaciliteerd) of individuele hulp bij remedial teacher (extern, niet gefaciliteerd door school) Remediërende taalcursussen onderbouw: bijles Nederlands <> geen individuele remedial teaching

5 Rol voor coördinator/mentor/docent
Coördinator: beleid opstellen en bewaken & voorlichting en communicatie ouders/docenten Mentor: eerste aanspreekpunt pedagogisch klimaat (vertrouwen, veiligheid, onderkennen van verschillen) > (taal)problemen signaleren en volgen Docent: eerste aanspreekpunt didactisch klimaat & verantwoordelijk voor vertalen beleidsdocument naar de lespraktijk > Individueel maatwerk > compenserende faciliteiten, ondersteunende hulpmiddelen, bewust van rechten dyslectische leerlingen

6 Verlengingspas & hulpmiddelen -met name in de onderbouw-
PAS: recht op 30 minuten verlenging bij toetsen COMPUTER/LAPTOP ONDERSTEUNEND PROGRAMMA:  CLAROREAD (indien expliciet vermeld op de verklaring) School biedt in de eerste periode een keuzecursus ClaroRead aan. De leerlingen leren dan te werken met het programma.  WOORDENBOEKEN SCHEMA’S VOOR SPELLING/GRAMMATICAREGELS SPIEKBRIEFJES Altijd in overleg met docent.

7 Onderbouw versus bovenbouw/ pre-examenjaar + examenjaar mavo & havo
DE LEERLING STUDEERT VOLGENS DE WETTELIJK BEPAALDE EXAMENREGELING 30 MINUTEN TIJDSVERLENGING LETTERTYPE ARIAL 12 (GEEN VERGROTING) VOORLEESPROGRAMMA CLAROREAD BIJ SE’S (INDIEN GEADVISEERD IN VERKLARING) EN CE’S (ALTIJD) /2017/f=/Bijlage_2_hulpmiddelen_2017_2e_nadere_vastst_def.pdf

8 Hoe kan de ouder helpen? Dyslectische leerling School Ouder
REGELEN REMEDIALE ONDERSTEUNING ZORGEN VOOR DIDACTISCHE HULPMIDDELEN VOLGEN EN ONDERSTEUNEN DE LEERLING COMMUNICEREN MET MENTOR/DYSLEXIETEAM

9 Wat kan uw kind zelf doen?
DE AANGEBODEN HULP(MIDDELEN) GEBRUIKEN LEERSTRATEGIEËN ONTWIKKELEN HARD WERKEN AFSPRAKEN (LEREN) MAKEN EN NAKOMEN

10 Vragenronde & afsluiting
Nuttige sites: Verlengingspas van Naam: Klas: Mentor: ClaroRead

11 Bedankt & tot ziens!


Download ppt "Dyslexiebeleid Open Huis."

Verwante presentaties


Ads door Google