Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Workshop Schooljournaal
Les 1 & les 2
2
Hoe ziet een journaal eruit?
Intro (door nieuwslezers) Verschillende nieuwsitems Outro (door nieuwslezers)
3
Welke rollen zijn er nodig bij het produceren van een journaal?
Presentator / nieuwslezer Regisseur Cameraman/vrouw Editor (filmmonteur)
4
Presentator Do’s met presenteren: Dont’s met presenteren:
Interview – stellen van vragen Voice-over – verslag doen van wat er gebeurd Autocue – tekst voorlezen van een scherm Wat is de rol van een presentator? Do’s met presenteren: Dont’s met presenteren: Duidelijk en hard genoeg praten Vriendelijk kijken Contact maken met wat er gebeurd Rustig bewegen voor de camera Maak het interessant! Te zacht/onduidelijk/monotoon praten Te druk voor de camera bewegen Te veel op je blaadje kijken
5
Regisseur Do’s met regisseren: Don’ts met regisseren:
Wat is de rol van een regisseur? Contact met mij en de leerkrachten Do’s met regisseren: Don’ts met regisseren: Goed observeren Opbouwende feedback geven Zorgen dat alle scenes gefilmd zijn Zorgen voor een goede sfeer binnen het groepje De baas spelen Teveel gaan bemoeien met andere rollen
6
Cameraman/vrouw Do’s met filmen: Don’ts met filmen:
Camerastandpunten en functies: 1: ooghoogte vogelperspectief Kikvorstperspectief zoomen pannen Wat is de rol van een cameraman/vrouw? Do’s met filmen: Don’ts met filmen: Camera stil houden Opletten of het geluid goed is Zorg voor een mooie/overzichtelijke achtergrond Maak relevante tussenshots Nooit zoomen tijdens het filmen Geen scenes filmen korter dan 3 seconden of langer dan 2 minuten Niet praten tijdens het filmen Niet filmen met tegenlicht
8
Editor/filmmonteur Wat is de rol van een editor/filmmonteur?
Werken met Imovie / wevideo Zorg tijdens het monteren voor een duidelijke intro-kern-outro maak gebruik van overgangen tussen de scenes
9
Opdracht: maak een kort filmpje
Maak groepjes van 3-4 leerlingen. Maak een kort filmpje: interview een leerling over een leuk boek dat hij/zij gelezen heeft. Stappenplan: Stap 1: Bedenk minimaal 3 (open) vragen die de presentator kan stellen. Stap 2: Bedenk een intro (kort praatje van de presentator) en een outro (afsluiting van het item). Stap 3: Spreek de rollen af. Stap 4: Maak de filmopnames, let hierbij op je eigen rol (en de informatie die je net geleerd hebt). Stap 5: Monteer samen de filmopnames in Imovie. Start het filmpje met een beeld/dia waarin de titel van het boek genoemd wordt.
10
Hoe ziet een nieuwsitem (van het schooljournaal) eruit?
Intro (presentator verteld waar en waarom hij/zij hier is) Het houden van een interview (vragen stellen); of het geven van een verslag (vertellen over een gekozen item). 3) Outro (afsluiting van het item door middel van een korte samenvatting).
11
Opdracht: Maak een kort nieuwsitem voor het schooljournaal.
Maak groepjes van 3-4 leerlingen. Maak een kort nieuwsitem. Stappenplan: Stap 1: Bedenk minimaal 3 (open) vragen die de presentator kan stellen. Stap 2: Bedenk een intro (kort praatje van de presentator) en een outro (afsluiting van het item). Stap 3: Spreek de rollen af. Stap 4: Maak de filmopnames, let hierbij op je eigen rol (en de informatie die je net geleerd hebt). Stap 5: Monteer samen de filmopnames in Imovie. Start het filmpje met een beeld/dia waarin de titel van het item genoemd wordt.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.