De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs"— Transcript van de presentatie:

1 Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs
Sara De Meerleer 3 mei 2019

2 Drie dimensies van kleuterparticipatie

3 5 aandachtspunten bij elke actie
Kwaliteitsvolle kleuterparticipatie op de agenda plaatsen & houden Tweerichtingsverkeer Bestaande relaties verdiepen en verbreden met KP Ingebed in reguliere werking Aandacht voor (onbedoelde en ongewenste) effecten

4 Duurzame samenwerking
Niet eenvoudig Mensen Tijd Meerwaarde

5 1. Een warme overgang

6 Samenwerking Actieplan Transitie

7 Transitie: wat? Transitie als een proces van continuïteit en verandering ​ Van ruim voor de gebeurtenis …​ … tot het hebben van een gevoel van betrokkenheid. Wederkerigheid tussen gezin en school staat centraal schoolrijpe kinderen of kindrijpe scholen?

8 Aandacht voor transitie: waarom?
Kinderen hebben nood aan positieve omgeving: Uitnodigend, stimulerend, deelhebbend Kwaliteitsvolle opvangvoorziening voor jonge kinderen Positieve effecten Aandacht voor zorg en leerkansen (EDU CARE)

9 Aandacht voor transitie: waarom?
Kinderopvang niet voor alle kinderen beschikbaar Split system: Opvang/ zorg voor jonge kinderen > welzijn Kleuteronderwijs > onderwijs TRANSITIE

10 Aandacht voor transitie: waarom?
Transitie van thuis/ kinderopvang naar school Transitie op jonge leeftijd Ingrijpend gebeuren voor elk kind, maar verhoogde kansen op moeilijkheden bij bepaalde groepen (SES, taal, cultuur,…) Accentbreuk tussen ZORG en LEREN (EDU CARE)

11 Warme transitie Inzetten op een warme transitie = versterken van de continuïteit: structurele continuïteit professionele continuïteit pedagogische continuïteit continuïteit tussen thuis, buurt & gemeenschap

12 Warme transitie: versterken van de continuïteit
Structurele continuïteit​: Een hechte samenwerking tussen de verschillende basisvoorzieningen (gezinsondersteuning /kinderopvang/ kleuterschool) en administraties Samenwerking op Vlaams niveau bevorderen en verankeren Samenwerking op lokaal niveau bevorderen en verankeren Voorbeelden: Samenwerking tussen netwerkpartners Huis van het Kind (HvK) Samenwerking binnen Lokale Overlegplatform (LOP) Samenwerking binnen Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) Samenwerking tussen HvK & LOP’s TRANSITIE

13 Warme transitie: versterken van de continuïteit
Professionele continuïteit  ​Een gedeelde verantwoordelijkheid van alle relevante professionals voor de ondersteuning van een warme transitie. Professionaliteit van huidige en toekomstige medewerkers, leerkrachten, opvoedingsondersteuners over transitie versterken. Voorbeeld: uitwisseling tussen professionelen waarbij visie- en praktijkuitwisseling centraal staat ​(zie ook pedagogische continuïteit) TRANSITIE

14 Warme transitie versterken van de continuïteit
Pedagogische continuïteit​ Afstemming tussen pedagogisch kaders met aandacht voor transitie en met gelijkwaardige aandacht voor zorg en leren, als belangrijke elementen van kwaliteit Sensibiliseren van opleiders rond transitie Bevorderen van afstemming m.b.t. Sociaalpedagogische thema’s gerelateerd aan transitie Aandacht voor onbedoelde maar ongewenste effecten Voorbeeld: afstemming m.b.t. wenbeleid TRANSITIE

15 Warme transitie versterken van de continuïteit
Continuïteit met thuis, buurt en gemeenschap ​ Een wederkerige dialoog tussen professionals, ouders, buurt en gemeenschap. Verdiepen en verbreden van bestaande relaties met aandacht voor transitie Met het oog op wegwerken van drempels Aandacht voor de noden van gezinnen. Voorbeeld: oudergerichte initatieven met het oog op onderwijs- en maatschappelijke participatie TRANSITIE

16 Acties om kwaliteit van transitie te bevorderen op Vlaams niveau
Structurele continuïteit Samenwerking Huizen van het Kind en LOP’s Samenwerken rond toeleiding nieuwkomers & ROM Acties niet-ingeschreven kleuters Afstemming Kind &Gezin en CLB’s Ondersteuning geïntegreerde projecten Pedagogische en professionele continuïteit Afstemmen rond soc.-ped. thema’s Instrumenten rond communicatie over transitie Curricula: sensibiliseren/ afstemmen Visieontwikkeling & praktijkuitwisseling Verspreiden visie Thuis, buurt en gemeenschap AMIF ouderbetrokkenheid & KP AMIF geïntegreerd inburgeringsbeleid laaggeletterde moeders Koala

17 2. Aanwezigheden

18 Kleuterparticipatierapporten

19 Voorwaarde voor het ontvangen
Onvoldoende aanwezig? Leeftijd Verwachte halve dagen 3 150 Voorwaarde voor het ontvangen van een schooltoelage 4 185 5 250 Toelatingsvoorwaarde voor rechtstreekse toegang tot het lager onderwijs* * Te weinig halve dagen aanwezig voor rechtstreeks toegang tot het lager onderwijs?  klassenraad lager onderwijs beslist

20 Uitwisseling van aanwezigheidsgegevens
School Schoolsoftware Voorbije schooljaar: Cijfergegevens per gemeente Lopende schooljaar: Kleuterparticipatierapport Administratieve controle Discimus

21 Kleuterparticipatierapport (I)

22 Kleuterparticipatierapport (II)
Publicatie 2 keer per schooljaar na kerstvakantie na paasvakantie via Mijn Onderwijs communicatieplan Scholen informeren per kleuter over aantal halve dagen aanwezig in deze school en andere scholen behalen minimale drempels aanwezigheidspercentage

23 Kleuterparticipatierapport (III)
Voorbeeld

24 Kleuterparticipatierapport (IV)
Voorbeeld

25 Kleuterparticipatierapport (V) Opvolging
Enkel de scholen kunnen de cijfers in deze rapporten lezen. Vier vragen voor scholen: Hebben scholen zicht op welke kleuters (on)voldoende aanwezig zijn? Hebben scholen zicht op de individuele verhalen achter deze cijfers? Eventuele acties ondernemen t.a.v. individuele kleuters? Eventuele acties ondernemen op schoolniveau?

26 Cijfergegevens per gemeente

27 Cijfergegevens per gemeente voor 2016-2017
Publicatie op

28 Cijfergegevens per gemeente
Meer onvoldoende aanwezige kleuters in: grensgemeenten gemeenten met een COI Onvoldoende aanwezig o.w.v. late instap of Effectief een laag aanwezigheidsritme? AGODI kan slechts cijfers aanleveren. Interpretatie gebeurt lokaal.

29 3. Inschrijvingen

30 4. Inzetten op samenwerking

31 Wie werkt met wie samen?

32 Instrument netwerkanalyse
Wie heeft er contact met ouders van jonge kinderen?  Zoekopdracht “Partners in je gemeente” op

33 Instrument netwerkanalyse partners in je gemeente
Meer info op

34 Instrument netwerkanalyse partners in je gemeente
Foutieve resultaten van de zoekopdracht  Foute (contact)gegevens op een infofiche ”wijziging suggereren” Voorbeeld zoekopdracht Aangezien de kwaliteit van de gegevens op de sociale kaart afhankelijk is van de input de partners, is het aangeraden dat de zoekresultaten kritisch bekeken worden.

35 Ondersteuning van lokale samenwerking

36 Gespreksfiche “In gesprek over kleuteronderwijs”

37 Gespreksfiche “In gesprek over kleuteronderwijs”

38 “Scholen en Huizen van het Kind bundelen de krachten”

39 5 vragen van het starterspakket in 18 talen
Albanees Pools Arabisch Portugees Bulgaars Roemeens Duits Romanesk Engels Russisch Farsi Servisch Frans Slowaaks Kroatisch Spaans Nederlands Turks

40 Meer info

41

42 Ondersteuning bieden Ondersteuningsaanbod Op maat Op vraag
Ondersteuning LOP-deskundigen Focus Vlaanderenbreed Bijzondere aandacht voor Antwerpen, Gent & Brussel Maar ook centrumsteden, grensgemeenten … Aandacht voor instrumentontwikkeling

43 Focus Vlaanderenbreed
Ondersteuning via LOP-deskundigen Bezoeken en ondersteuning ter plaatse vanaf 1 januari 2017

44 Contactgegevens Beleidsdomein Onderwijs & Vorming
AGODI: Sara De Meerleer DOV: Marie Hélène Sabbe Katholiek Onderwijs Vlaanderen Vlaanderen vlaanderen GO! OVSG OKO Kind & Gezin Agentschap Integratie en Inburgering

45


Download ppt "Kleuterparticipatie Vluchtelingen en onderwijs Kathy Jacobs"

Verwante presentaties


Ads door Google