Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
WerkPlekLeren Organiseren
VUmc Academie WerkPlekLeren Organiseren
2
Primaire focus: goede resultaten neerzetten en verbeteren
Afdelingshoofd Medewerkers Om goede en steeds betere resultaten neer te zetten kun je “leren en ontwikkelen” als instrument inzetten; Primaire focus: goede resultaten neerzetten en verbeteren Excellente patiëntenzorg
3
Van alléén opleiden naar ook informeel leren
Lange tijd besteedde het afdelingshoofd leren en ontwikkelen uit: opleidingsreflex Echter……. 70 10 20 Transfer naar de werkvloer is problematisch dus steeds meer aandacht voor leren op de werkplek Afdelingshoofd kan dus kiezen ui mix van vormen, van formeel tot informeel, zie volgende plaat
4
De veronderstelling is dat WPL ook inzet vraag van de manager;
Als je zegt als afdeling we willen WPL inzetten om resultaten te verbeteren dan heb je in een keer als manager ook een verantwoordelijkheid die je niet langer kunt uitbesteden.
5
WerkPlekLeren Organiseren: mindshift
Leren verbinden met werk Werken = Leren Leidinggevende moet zich meer gaan bemoeien met leren en ontwikkelen op de werkvloer Werknemer moet eigen leren meer gaan verbinden aan te behalen resultaten = Werken
6
WerkPlekLeren organiseren
Integrale aanpak van 3 actielijnen: ! 1 Aanbrengen van focus en intentie ! 2 Voorzien in Leeractiviteiten om competenties te vergroten ! 3 Ondersteunen van prestatieverbetering
7
Het aanbrengen van focus en intentie
! 1 Wat is de rode draad / wat vraagt dit van ons team? Wat vraagt dit van mij als individu? Wat staat ons te doen? Over focus: Als ik resultaat moet leveren ga ik nadenken over hoe dat moet; kom ik vraagstukken tegen dat ik niet weet hoe iets te doen - lees leren; de focus op het resultaat en het behalen ervan geven mij richting om te leren. Als ik niet weet welke resultaten ik moet leveren heb ik ondersteuning nodig van een ander om duidelijk te krijgen wat ik moet doen. Team uitdagingen Prioriteiten Individuele uitdagingen
8
Het voorzien in Leeractiviteiten
! 2 Uitdagend werk Werkoverleg Bed side teaching geven / volgen Coaching verzorgen / ontvangen Participeren in netwerken Diverse bronnen raadplegen Collegae Boeken, artikelen, internet, intranet E-learning: LMS - Fronter MOOS 2.0 – sociaal leerplatform
9
Ondersteunen van prestatieverbetering
! 3 Leergericht leidinggeven (leerleiderschap): erken, beloon en ondersteun zelfgestuurd en (informeel) leren. Maak het makkelijk om te leerinhoud te vinden, voorkom afhaken van leren. Maak ruimte in tijd en taken om medewerkers (samen) te laten leren Creëer een leerinfrastructuur – organisatorisch, fysiek en elektronisch – die leren makkelijk maakt
10
Leidende principes voor organiseren
Ontwikkelingsgericht: reflecteren en feedback zijn kern mechanismen Er is balans tussen organisatie-, afdelings- en individuele doelen: tijd en ruimte. De eigen verantwoordelijkheid van de zorgprofessional staat centraal: zelf assessment en zelfsturing van leren Werkplek is belangrijkste trigger: kwaliteitsmetingen bepalen (mede) de prioriteiten
11
Instrumenten (1): advies & veranderproces
Opdracht verstrekking Diagnose Planning Uitvoering Afronding Wat is de bedoeling? Wat is er aan de hand? Hoe gaan we het aanpakken? Hoe maken we het waar? Wat moeten we Leren en vasthouden
12
Instrumenten (2): impact mapping
13
Instrumenten (3): leren leren
Applicatie MOOS 2.0
14
Instrumenten (4): feedbackmechanismen
Communicatie: data ophalen en verwerken via mensen Meten = weten: data ophalen via systemen
15
Tenslotte…..onze mindshift?
16
Dank voor de aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.