De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sturen op effect van toezicht en handhaving bij gerechtvaardigd wantrouwen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sturen op effect van toezicht en handhaving bij gerechtvaardigd wantrouwen"— Transcript van de presentatie:

1

2 Sturen op effect van toezicht en handhaving bij gerechtvaardigd wantrouwen
Welkom bij deze presentatie. Ik ben Betty Hoogervorst, senior onderzoeker bij het Informatieknooppunt Zorgfraude. Daar ben ik gedetacheerd vanuit de IGJ. Roelant van Zevenbergen zit daar, hij is de programmaleider van dit project. Toelichten op de titel Sturen op Effect. Gerechtvaardigd wantrouwen In de titel heb ik voor “gerechtvaardigd wantrouwen” gekozen als tegenhanger van het gerechtvaardigde vertrouwen waar veel toezichthouders vanuit gaan. Wanneer is daar sprake van? Bijvoorbeeld als één medewerker op papier 170 uur zorg per week levert. Of als er vijf of meer verstandskiezen bij één persoon getrokken worden. Of als er rekeningen gedeclareerd worden van ziektekosten, gemaakt in het buitenland op een niet bestaande afdeling van een ziekenhuis. Dit zijn concrete signalen van zorgfraude die het Informatieknooppunt zorgfraude ontvangt. In de definitie van zorgfraude zien we drie belangrijke elementen terug: (financieel) gewin, opzet, overtreding regels. Betty Hoogervorst (IKZ) Roelant van Zevenbergen (inspectie SZW)

3 Gerechtvaardigd wantrouwen

4 Het kan toch niet zo zijn dat…..
Het publiek vragen of zij ook collega’s hebben die een zin wel eens beginnen met “het kan toch niet zo zijn dat….” Vragen om daarover na te denken, komen erop terug.

5 Inhoud presentatie Informatieknooppunt Zorgfraude Sturen op effect
Van de werkvloer Indicatoren Hoe verder Tips

6 IKZ Negen partners Belastingdienst, CIZ, FIOD, IGJ, inspectie SZW, NZa, OM, VNG en ZN Convenant Regelt taken en verantwoordelijkheden partners IKZ en hoofd IKZ Informatieprotocol, informatiematrix, wet in voorbereiding Juridische basis uitwisseling gegevens Samenwerking van, voor & door. Het project wordt uitgevoerd onder leiding van de inspectie SZW. Nadat de methodiek ontwikkeld en geïmplementeerd is, wordt die overgedragen aan het IKZ waar de inspectie SZW zelf ook onderdeel van is. Het informatieknooppunt zorgfraude is een samenwerkingsverband van negen partners waarbij nu al duidelijk is dat ook de SVB in de toekomst aan zal sluiten.

7 Sturen op Effect Welk effect? Meetbaar? Gemeten? Resultaat? Ambitie?
Wij willen sturen op effect om verantwoording af te leggen. Uit te kunnen leggen waarom we het waard zijn dat belastinggeld aan ons gespendeerd wordt. Te kunnen vertellen wat onze toegevoegde waarde is. Persoonlijk heb ik de overtuiging dat de vraag om verantwoording in het huidige informatietijdperk steeds vaker gesteld zal worden aan toezichthouders en opsporingsdiensten. Voordat je kunt praten over effecten moet het doel duidelijk zijn. Het doel van het project Sturen op Effect is ‘de bestrijding van fraude in de zorg’. Wat is het effect dat uw organisatie wil bereiken? Andere mensen in de zaal van uw organisatie: hadden jullie hetzelfde effect in je hoofd?

8 Van de werkvloer Met praktijkkennis ontwikkeld Uitgangspunten:
Klein en pragmatisch beginnen Plausibiliteit in plaats van causaliteit Kwantitatief en kwalitatief Benut bestaande bronnen

9 Het kan toch niet zo zijn dat….
 iemand XX jaar kan frauderen voordat hij/zij gestopt wordt? Fraudeduur  er casussen zijn waar niemand tegen optreedt? Aantal fraudezaken dat is afgesloten zonder een interventie  fraudeurs telkens weer opnieuw kunnen beginnen met frauderen? Percentage en aantal herhaalde overtreders in fraudezaken Daar komt de vraag die we stelden aan het begin weer terug. In de werkgroep werd die zin ook een aantal keer gebruikt bij alle discussies die we voerden. En het viel op dat die zin vaak afgemaakt werd met iets dat redelijk eenvoudig om te vormen is tot een indicator. De zin “het kan toch niet zo zijn dat” wordt vaak af gemaakt met iets wat je eigenlijk zou willen meten en verbeteren. En is een mooi begin voor het ontwikkelen van indicatoren. Dat zijn immers ook te meten/verbeteren punten. En de “het kan toch niet zo zijn dat…”-jes zijn de indicatoren die je direct van de werkvloer kunt gaan operationaliseren. Heeft iemand een voorbeeld van een “Het kan toch niet zo zijn dat…”-je uit zijn eigen werkveld? Misschien kunnen we die helpen omvormen naar een mooie indicator?

10 Proces indicatoren Aantal fraudezaken met potentie dat is afgesloten zonder een interventie Aantal fraudezaken met potentie dat is afgesloten met een interventie Percentage en aantal herhaalde overtreders in fraudezaken Omvang van fraude: bedrag fraude, bedrag teruggevorderd Schatting fraudeduur tot eerste signaal Tijd tussen eerste fraudesignaal en start van het onderzoek Tijd tussen start onderzoek en eerste interventie Tijd tussen startdatum fraude en eerste interventie De indicatoren die wij ontwikkeld hebben zijn deze. Indicator 3 en indicator 10 zien wij als onze uitkomst indicatoren waarop we uiteindelijk willen verbeteren. Wij hopen met elkaar uiteindelijk bij steeds meer zaken fraude te stoppen. En willen daarbij de duur waarmee gefraudeerd wordt korter zien worden.

11 Uitkomst indicatoren Aantal fraudezaken waarbij fraude stopt na interventie(s) van toezicht/opsporing Fraudeduur

12 Grafisch ziet dat er ongeveer zo uit:
Voorbeelden van analysemogelijkheden benoemen. Met vervolg voor verschillende partijen. Voorbeeld analysemogelijkheden: Stel, dit is een casus van een zorgaanbieder die wonen en zorg levert. De zorgaanbieder richt zich in eerste instantie op een aantal cliënten met een indicatie voor 4 uurs zorg die betaald wordt uit de Wlz. Deze organisatie lokt cliënten door hen een mooie woning aan te bieden voor weinig geld. Zodra cliënten in die woning zitten krijgen ze nauwelijks zorg. Als ze daarover willen klagen zegt de zorgaanbieder: “dan zet ik je op straat”. Dit zijn mensen die niet zelfstandig functioneren in de maatschappij. Welke interventie levert de kortste tijd op tot “stop fraude”? Is dat anders als je differentieert naar zorgsector?

13 Hoe verder Registratiesysteem op orde Huidige effectiviteit
Analyses, adviezen Partijen met elkaar aan de slag

14 “Een reis van 1000 kilometer begint met één enkele stap”
Tips Van u voor ons – Lao Tzu – “Een reis van 1000 kilometer begint met één enkele stap” Ik hoop dat ik u vandaag heb laten zien dat die stap niet zo moeilijk hoeft te zijn. Als je de kennis van de werkvloer ophaalt door goed te luisteren naar alle collega’s die een zin beginnen met “het kan toch niet zo zijn dat...”

15

16 bhoogervorst@ikz.nl Rg.v.zevenbergen@minvws.nl
Contact?


Download ppt "Sturen op effect van toezicht en handhaving bij gerechtvaardigd wantrouwen"

Verwante presentaties


Ads door Google