Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHans van den Pol Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Waardigheid & trots op locatie Zelfanalyse XX, locatie XX 14 januari 2019
2
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Programma Voorstelrondje Korte introductie werkwijze Per thema de uitkomsten van de analyse bespreken (tops en tips) Foto (gezamenlijk beeld) Vervolg U doet mee: wat hoopt u hieruit te halen? Wat hoopt u dat dit gesprek oplevert?
3
Werkwijze Jullie hebben de zelfanalyse vragenlijst ingevuld
Uitkomsten van de vragenlijst en de achtergrond informatie van de locatie en hier de bijzonderheden uitgehaald, zowel positief als negatief We bespreken alle thema’s van het Kwaliteitskader. Aan het begin en eind van deze bijeenkomst stellen we met elkaar het beeld ‘vast’ (foto) en de sterke punt en aandachtspunten van de locatie Let op: elke doelgroep kreeg een vragenlijst op maat, dat betekent dat niet iedereen alle vragen heeft gekregen.
4
Algemene vragen vooraf
Bv. als er onduidelijkheden zijn in de rapportage/analyse die van grote invloed zijn op het vervolg, dan een aantal ‘verklarende vragen’ stellen.
5
Ingevulde vragenlijst (respondenten)
Respons vragenlijst zelfanalyse Cliënten/familie/vrijwilligers (Zorg)medewerkers Beleid, bestuur, management, HRM, financiën Totaal
6
Kwaliteitskader & foto
Uitblinker Op orde Neutraal/onduidelijk beeld Even stil staan bij Kwaliteitskader: bestaat uit volgende onderwerpen (Niet iedereen heeft dit waarschijnlijk op het netvlies) Hoe zouden jullie de locatie scoren (hoeft niet op alle punten): Of wat voor cijfer zouden jullie de locatie geven? Wij hebben dit op basis van jullie input ook gedaan en dan zien wij dit – ‘animatie met stippen’ (IN TEMPLATE INGEVULD ALS VOORBEELD, SCANNERS VULLEN EIGEN ANALYSE/FOTO IN) Aandachtspunt Ernstige issues
7
Thema 1: Persoonsgerichte zorg
Aandacht voor cliënten Zorgleefplan: opstellen samen met cliënt/ naaste Zorgleefplan: binnen 6 weken Zorgleefplan: medewerkers kennen deze Zorgleefplan: medewerkers verzorgen volgens afspraken Zorgleefplan: medewerkers en behandelaren werken samen Zorgleefplan: minimaal 2x per jaar besproken Wensen en behoeften client zijn leidend voor medewerkers Scanners: onderstreep die onderwerpen die in het oog springen (opvallend goed, weinig overeenstemming, opvallend slecht) en die je wil gaan bespreken tijdens het Kwaliteitsgesprek. Laat eerst alle onderwerpen zie die bij het Thema Persoonsgerichte zorg horen in de vragenlijst en vervolgens mbv animatie de onderstreepte onderwerpen waar je dieper op in wil gaan (in dit voorbeeld Aandacht voor clienten en ZLP binnen zes weken). Mogelijk hebben aanwezigen zelf ook nog onderwerpen die zij willen bespreken?
8
Bevindingen thema 1 Persoonsgerichte zorg
De zorgmedewerkers hebben voldoende aandacht voor cliënten en hun situatie. / Wij hebben een duidelijke visie op persoonsgerichte zorg en zorgen ervoor dat medewerkers hier naar kunnen handelen Iedere cliënt op deze locatie heeft binnen 6 weken een compleet ingevuld zorgleefplan Scanners: toon hier de cirkeldiagrammen die horen bij de onderwerpen die je wilt bespreken. NB. Vraag over ZLP binnen zes weken is niet voorgelegd aan bestuur/beleid vandaar maar 1 cirkeldiagram.
9
Thema 2 wonen en welzijn Aandacht voor levensvragen
Familieparticipatie: uitgenodigd voor actieve bijdrage Hygiëne: persoonlijke hygiëne cliënten Hygiëne: Schone kamers en ruimten Zinvolle tijdsbesteding en activiteiten Vrijwilligers: goede samenwerking met medewerkers Maaltijden: tevredenheid Inrichting leefruimten passend bij doelgroep
10
Bevindingen thema 2 Wonen en welzijn
Scanners: cirkeldiagrammen invoegen
11
Bevindingen thema 3 Veiligheid
Zorgmedewerkers bieden veilige zorg Risico-signalering: minimaal twee keer per jaar voor elke cliënt Incidenten: geen drempels om te melden Opvolgen incidenten: bespreken en acties Bevoegde en bekwame medewerkers doen risicovolle handelingen Medicijnen volgens afspraken bewaard en verstrekt Vrijheidsbeperkende maatregelen voorkomen en inzetten Hygiënisch werken van zorgmedewerkers Neemt locatie deel aan programma ABR van minVWS? Of interesse hierin?
12
Bevindingen thema 3 Veiligheid
Scanners: cirkeldiagrammen invoegen
13
Thema 4 Leren en verbeteren
Medewerkers reflecteren en bespreken als iets beter kan Voldoende overlegmomenten Zorgmedewerkers kunnen input geven voor Kwaliteitsplan en -verslag Kwaliteitsmanagementsysteem, kwaliteitshandboek/protocollenboek Cultuur leren en verbeteren: continu Lerend netwerk: voldoende tijd en ruimte om deel te nemen
14
Bevindingen thema 4 Leren en verbeteren
Scanners: cirkeldiagrammen invoegen
15
Thema 5: Leiderschap, governance en management
Professionele inbreng RvB: SO, verpleegkundige of psychosociaal zorgverlener Sturing op kwaliteit: bestuur en Management Team dragen uit dat dit belangrijk is Leiding is ondersteunend: meelopen, weten wat er speelt Ondersteunende diensten: P&O, kwaliteit, administratie helpen om goede zorg te leveren Medewerkers/cliënten kunnen invloed uitoefenen op het beleid
16
Bevindingen thema 5 Leiderschap, governance en management
Scanner: cirkeldiagrammen invoegen
17
Thema 6: Personeelssamenstelling
Deskundig personeel: voldoende kennis en vaardigheden Voldoende personeel Voldoende personeel (eis): intensieve zorgmomenten zijn er minimaal twee zorgmedewerkers Voldoende personeel (eis): dag en avond is er iemand in de huiskamer of gemeenschappelijke ruimte Vast-flexibel: goede balans Voldoende tijd en aandacht voor cliënt Samenwerking in team Voldoende (na)scholing Ziekteverzuim Verloop van medewerkers
18
Bevindingen thema 6 Personeelssamenstelling
19
Thema 7: Gebruik van hulpbronnen
Werkwijzen en procedures zijn ondersteunend Evaluatie werkwijzen regelmatig Beschikbaarheid en vindbaarheid materialen en hulpmiddelen Beschikbaarheid technologische hulpmiddelen ter ondersteuning aan zorg Facilitaire diensten ondersteunen zorgmedewerkers
20
Bevindingen thema 7 Gebruik van hulpbronnen
Scanners: cirkeldiagrammen invoegen
21
Thema 8: gebruik van informatie
Cliëntervaringen minimaal 1 keer per jaar gemeten Gebruik cliëntervaringen: opvolging Stuurinformatie: betrouwbaarheid en grip Administratieve lasten: geen registratie onnodige gegevens Interesse in deelname programma ontregel de zorg / administratieve lasten verlichting (VWS)
22
Bevindingen thema 8 gebruik van informatie
23
Dit besproken hebbende…
Zijn er zaken die voor jullie verrassend zijn? Hebben we nog iets gemist? Waarmee moeten we zeker de komende tijd aan de slag op deze locatie? Waarmee zouden we andere organisaties kunnen helpen?
24
De foto nogmaals bekeken
Uitblinker Op orde Neutraal/onduidelijk beeld Zijn er punten die we moeten veranderen of klopt de foto? Onderschrijven alle aanwezigen het beeld? Het gaat om waar de locatie staat op dit moment: niet waar al plannen voor zijn gemaakt/ men mee bezig gaat. Let op: onbewust onbekwaam? Betekent mogelijk dat de kleuren negatiever bijgesteld moeten worden? Aandachtspunt Ernstige issues
25
Vervolg De locatiemanager bekijkt wat er al is/wordt opgepakt, wat de locatie zelf kan doen en waar eventuele ondersteuningbehoefte ligt. Gesprek met de locatiemanager(s), (eventueel de medewerker kwaliteit) en bestuurder. Tijdens dit gesprek: De uitkomsten van de Scan locatie XX (en eventueel andere locaties) Mogelijke ondersteuning die de organisatie/locatie kan bieden aan andere organisaties/locaties, omdat zij hierin uitblinkt Mogelijke ondersteuning die locatie van het programma kan ontvangen De organisatie stelt eventueel een (bijgesteld) kwaliteitsplan op en een plan van aanpak voor het vervolg
26
Einde presentatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.