De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DIVERSIFICATIE binnen de catering

Verwante presentaties


Presentatie over: "DIVERSIFICATIE binnen de catering"— Transcript van de presentatie:

1 DIVERSIFICATIE binnen de catering
Stefan Van Daele

2

3 De fundamenten van een goede catering
Ergernissen van de klant Diversificatie  F&B outlets Toekomst/aanpassing Wat wil de consument in de toekomst

4 De grondbeginselen van een kwalitatieve voeding

5 Ergernissen van de klant:
Een slechte hygiëne Een onvriendelijke bediening Onoplettende medewerkers Ongevraagd drankjes bijvullen Te weinig ruimte Lauw of koud eten Gerechten of dranken niet beschikbaar Te luide muziek of algemene overlast Te vertrouwelijke omgang 10.De rekening klopt niet

6 DIVERSIFICATIE  de verschillende F&B outlets
Verschillende manieren van aanbieden van voeding Andere concepten Doelgroepen met andere noden * patiënten * bezoekers * personeel

7 BISTRO middag maaltijden

8 BISTRO

9 BISTRO

10 BISTRO 575 zitplaatsen

11 BISTRO

12 BISTRO

13 De koffiebar: VIVA SARA
Ruime koffiebar met beleving door een professionele barista. Ook hier diversiteit met o.a. artisanale limonades en koekjes De Starbucks van Kortrijk tickets 3.25 barista fte Aanwezigheid van de klassieke viennoiserie, mogelijkheid om koffie mee te nemen.

14 BBW Dialyse/Neuro  diversifiëren Zoutloos, geen kaliumchloride
Is dit nu de juiste/ideale oplossing voor geriatrie ? Spoed en dagziekenhuizen hebben er ook ééntje  flexibiliteit

15 Vending beste renderende m²

16 Een supermarkt Daar er niet extra voor de reclame betaald werd spreken we de naam express niet uit ….. (maar ik heb toch niet gezegd dat het carrefour is) De enige F&B outlet die wij niet zelf uitbaten

17 Regeneratiewagen middagmaal
maaltijdenmomenten x 3

18 Regeneratiewagen Keukens die bereide maaltijden maken: assembleren
Samengesteld op basis van smaak, nutritionele waarde, kostprijs, variatie, … Direct verbruikt na bereiding of bewaard (koelen, vriezen, drogen, …) Regeneratie van bereide gerechten opwarmtechnieken Contact warmte-(warme lucht)

19 Pluspunten gebruik regeneratiekar
Instelling per afdeling Conform HACCP Koud blijft koud, warm blijft warm >65°c binnen 1 uur Opdienen >60°c tot 30 min na openen kar. Gelijkmatige en geleidelijke warmteverdeling = betere kwaliteit

20 T°meting warme maaltijd

21 T°warme maaltijd, ingave in registratieprogramma

22 De jaren van Ja komen eraan
Toekomst/aanpassing Nu technologie werk en privéleven in elkaar overlopen, zien we foodservice (retail) veranderen. Formules en concepten worden gestretched om de werkende professional met zijn fluïde dagritme te ontzorgen. De jaren van Ja komen eraan In plaats van nadenken gaan we vooruit denken. Het tijdperk van de Ja-jaren is aangebroken. We zeggen ja tegen de proteïne-flip, ja tegen vers, lokaal en seizoensgebonden koken, ja tegen kortere voedselketens en ja tegen een eerlijke prijs voor boeren die streven naar smaak. Ja tegen no-waste keukens, ja tegen beter vlees, ja tegen low alcohol-drankjes, ja tegen minder suiker, vet en zout. Maar ook ja tegen indoor-farming, ja tegen big data die persoonlijke en betere foodkeuzes mogelijk maken.

23 Van renderen met smaak naar Rekenschap afleggen
NO PLANET B Van renderen met smaak naar Rekenschap afleggen Het was ooit simpel in horeca en foodservice. Er was een wereld op het bord op het bord en een wereld buiten het bord. Die twee hadden weinig met elkaar te maken. Wat op bord lag moest lekker zijn. Het moest verleiden, anders zijn dan gasten thuis gewend waren. En het moest geld opleveren. Maar de gast verandert. De wereld buiten het bord begon zich te bemoeien met het eten op het bord. Of we het nu leuk vinden of niet, de culinaire naïviteit van vroeger kan niet meer. We moeten rekenschap afleggen. Is ons menu ook goed voor onze persoonlijke en onze planetaire gezondheid. Punt. Obesitas, verlies van biodiversiteit, klimaatopwarming: we kunnen onze ogen niet meer sluiten voor de negatieve gevolgen. Ons productie- en consumptiepatroon moet kantelen en onderdeel worden van de oplossing. There is no planet B.

24 ZIEKENHUIS GELDERSE VALLEI
AT YOUR REQUEST ZIEKENHUIS GELDERSE VALLEI Patiënten bestellen tussen 7u-18.15u eten en drinken Levering binnen 45 min Menu management systeem diëtisten inzage & advies Eiwitrijke producten om ondervoeding tegen te gaan Minder afval, personeelskost ↑

25 FINGERFOODS Opnieuw zelfstandig eten Meer eten & plezier terugwinnen
Verse producten + minder bindmiddel Portie met aardappel, groente en vlees/vis streefdoel

26 Wat wil de consument in de social catering vandaag en in de toekomst

27 De basisverlangens volgens de consument
1. Gezonde voeding. 2. Gezelligheid. 3. Toegankelijkheid. 4. Personalisering. 5. Lokale voeding. 6. Biologisch en fairtrade 7. Nieuwe smaken. 8. Foodsharing. 9. Digitaal. 10.Feedback. Enquête  2 grote groepen jongeren en ouderen 18-tot 79 1 Beide groepen belangrijk /ik hou me bezig met gezonde voeding  ouderen meer/ veel moeite  vooral jongeren vinden het veel moeite 2 beleving 3 op ieder moment van de dag 4 men zal het graag zelf samenstellen 5 regionale componenten meer aandacht voor 6 dit word reeds geruime tijd als en belangrijke topic aanzien maar men wil er niet echt meer voor betalen 7 staan we open voor nieuwe smaken  Belgische keuken tov wereld keuken 8 de hype vanuit de vakantie sfeer zet zich verder  meer en meer terug te vinden 9 verdere evolutie van het digitaal kiezen bij kinderen op vakantie blijkt nogal veel de eerste vraag te zijn” is er wifi?” 10 de consument vind het zeer belangrijk zijn feedback te kunnen geven vb periodieke enquete in de bistro Happy or not totem  2 smileys en tot slot onze ombudsman

28 Wat hebben we vandaag geleerd?
Herinner u de ergernissen van de klant De basis verlangens van de klant De klant is en blijft de KONING

29 Bedankt


Download ppt "DIVERSIFICATIE binnen de catering"

Verwante presentaties


Ads door Google