Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Life model introductie deel 2
Door Gerard Feller Life model introductie deel 2
2
Essenties van het Life Model
Bijbels holistisch Neurowetenschappelijk Integratie Lichaam geest Wat goed is voor het lichaam is goed voor de geest. Multi gene rationele gemeenschap. (Relationele capaciteit , verbondenheid) Immanuel levensstijl ( verbondenheid met God) Relationele hersenvaardigheden ( groei geestelijke volwassenheid en capaciteit van vreugde)
3
Verbal Logical Explainer
Impliciet (onbewust) en expliciet geheugen Trigger in het heden geven impliciete gevoelens verleden Getriggerde gevoelens beïnvloeden onderscheidingsvermogen Triggers geeft een verlies aan verbindingscircuit en relaties Bv hypnotische sessie met verklaring VLE (linker hersenhelft) Bv boosheid nu +impliciet boosheid in het verleden
4
Kernwaarden spiritueel zowel als hersenontwikkeling
staten van vreugde en vrede; cycli van rust en activiteit; relaties gebaseerd op liefde; tederheid naar zwakte; synchroniciteit van functies; oplossen van pijnlijke ervaringen; waarheid die betekenis geeft aan ervaring; vorming van individuele en groepsidentiteiten; overwinnen van storingen; en groei van eigen identiteit
6
Trauma Verlies relatie-verbondenheid zonder herstel
Moeilijke herstel vanwege emotionele uitputting overweldigd of groei Desynchonisatie herstel identiteit en relaties Cumulatieve factoren Tekort emotionele capaciteit VLE Geen hulp multigenerationeel van de gemeenschap (kinderen vooral) Biologisch geen immuniteit
7
Verwerking trauma’s in de hersenen
Vergelijk wasprogramma auto. Alles in de juiste volgorde. Relationele circuits in stand houden. Rechterhersenhelft communicatie Werken aan identiteit i.p.v. stoppen van de pijn Pijn valideren Jezelf tot rust brengen Lichamelijk n vagus Tijdens 6 onprettige gevoelens relationele circuits in stand houden: verdriet, boosheid, angst, schaamte, walging en wanhoop.
8
Ik (naar Jane) “Vertel me over je probleem
Ik (naar Jane) “Vertel me over je probleem. Het klinkt heel ingewikkeld”. Jane: “Oh ja (gevolgd door een 3-5 minuten durend betoog over alles wat fout zit en niet werkt. De arts knikt, en voegt soms wat toe aan haar betoog. Jane pauzeert en beiden kijken me aan). Ik (naar Jane): Dat zijn heel wat problemen, maar ik neem aan dat het probleem misschien zelfs nog wel groter is. De arts voegt er aan toe, terwijl ze naar voren leunt en glimlacht: “Maar er is hoop!” Er is iets (vul hier in de favoriete interventies van de arts) dat helpt. Ik (naar de arts): Vaak helpt een oplossing niet omdat het niet zo groot is als het probleem. Laat ik eerst nog eens verder kijken naar hoe groot het probleem kan zijn”, (en naar Jane): “Is er nog meer dat je wil zeggen?” Jane: (kijkt voor de eerste keer een beetje opgelucht) “Ja, er is nog veel meer!” (dit wordt gevolgd door een weer 3-5 minuten durend verhaal over problemen, terwijl ondertussen de arts me af en toe nerveus aankijkt. Soms probeert de arts haar te onderbreken door haar hoop en ideeën te geven op zaken die voorbij komen. Uiteindelijk pauzeert Jane weer) Ik (naar Jane) “Oh, je noemt daar heel wat problemen. Je moet je daar vaak hopeloos door voelen. Ik vraag me zelfs af of er niet nog meer is”. (Jane knikt) Arts (naar mij) “Ik heb Jane verteld dat er hoop is. Wat zou u voor kunnen stellen wat haar zou helpen?” (vaak klinkt er dan een urgentie in de stem van de arts en soms zelfs een korte lezing hoe belangrijk hoop is, soms in combinatie met hoe moeilijk ze het heeft op dit punt). Ik (naar Jane): De arts heeft een goed punt als ze benoemt dat je je vaak hopeloos moet voelen. Hoe erg wordt dat dan?” (Jane stort in, terwijl de arts doodsbang toekijkt en achterover leunt en kijkt of ze in een diepe afgrond valt. De geest van de arts bevindt zich in een diepe wanhoop waarbij ieder gevoel van relatie of mogelijkheid tot herstel of zelfs maar zichzelf zijn in de relatie ontbreekt. De arts heeft steeds met succes geprobeerd om Jane te verhinderen in dergelijke
9
intense gevoelens te komen, hoewel Jane zich vaak zo voelt.)
Wat er de eerste 30 minuten volgt is een bloedstollend gesprek voor de arts die geconfronteerd wordt met wanhoop. De ogen van de hulpverlener kunnen uitpuilen, knokkels wit worden, ze heeft een zeer onveilig gevoel, maar voor Jane is het een rijke ervaring om te merken dat als ze zich intens wanhopig voelt, ze niet meer alleen is. De arts ondergaat ook voor de eerste keer een hersentraining om van hopeloze angst terug te keren naar vreugde, maar ze zal nog meer ervaringen nodig hebben om deze vaardigheden zich eigen te maken. In de THRIVE training nemen we twee jaar tijd om milde gevoelens te oefenen voordat we naar de diepte gaan waarin Jane zich voelde. Terwijl dit consult voor Jane goed helpt, begint de arts te ontdekken waarom ze ´vastzaten´. Hij of zij had tijdens de opleiding nooit geleerd hoe ze met hopeloze angst en wanhoop om moesten gaan. In het follow-up overleg met de arts verkenden we de mogelijkheden om met hopeloze angst relationeel te blijven door deze ontbrekende vaardigheid te oefenen.
10
1ste stap van het Immanuelproces
God is altijd bij ons Ervaring Gods actieve aanwezigheid Niet gelijk focussen of pushen op probleem Stabiel gevoel activering Immanuel proces Ook aandacht voor lichamelijke ontspanning Steeds teruggaan naar stabiele staat van waardering Eerdere ontmoeting met Jezus weldaden van Jezus in de Bijbel Dankbaarheid sms en opschrijven 1. Ik zie je, 2. Ik hoor je, 3. Ik begrijp je, 4. Ik ben bij u in de buurt, en 5. Ik zal je helpen.
11
Stap 2 in het Immanuelproces
Vraag hoe Jezus kijkt naar pijnlijke herinnering, waar je je niet bewust was van Zijn aanwezigheid. Focus op je eigen pijnlijke gevoelens, vraag door op de negatieve gevoelens Optie A Jezus neemt de leiding Doel is niet probleem oplossen maar oefenen in bewustzijn van Zijn aanwezigheid. Mijn moeite vertellen en ervaren dat Hij luistert richt vooral op oude gevoelens In mijn triggers de verbondenheid met God ervaren. Vraag steeds zijn leiding!
12
Stap 2 Immanuelproces optie B en C
Optie B Vraag Jezus te helpen in pijnlijke herinneringen van zijn aanwezigheid Lukt dit snel dan naar stap 5 Lukt dit niet naar stap 3,4 Optie C Iemand moet je leiden naar een betere verbinding, bidt samen Soms praten over beelden en emoties Als dit lukt naar stap 5 Niet lukt naar stap 3,4
13
Stap 3 in het Immanuelproces
Als je de tegenwoordigheid van Jezus niet ervaart Ga terug naar herinnering waar je Hem wel ervaart praat met Jezus vanuit de herinnering waar je hem wel ervaart Als dat niet lukt vraag aan Hem wat je verhinderd om die gebeurtenis te ervaren Als de traumatische ervaring de oorzaak is dat je alles vergeet ga naar stap 1 evt. hulp van gebedspartner Eventueel dagboek bijhouden van wat je blokkeert. Soms ga weer terug naar gesprek met Jezus over eerste herinnering.
14
Stap 4,5 in het Immanuelproces
Stap 4 Doe alles wat Jezus zegt om de blokkade op te heffen ga terug tot beslissingen of keuzes (gedane beloften, beelden, triggers) Stap 5 Deel de pijnlijke herinnering in de actieve tegenwoordigheid van God. Als dat lukt neem de tijd om er samen met Hem over te praten Soms maakt Hij je duidelijk eerst naar iets anders te kijken, maar let op niet te snel naar andere gedachten vluchten
15
Stap 6 Immanuelproces z z
Dank de Here Jezus. Neem de tijd om een DIEP GEVOEL VAN DANKBAARHEID te ervaren. z z Stap 6 Immanuelproces
16
Herstel moet vreugdevol zijn werken met groepen
Neh 8:10 De vreugde des ~Heren is je kracht! Vreugde geeft overwinning Mensen die blij zijn bij je te zijn. Dopamine in hersenen Vb Larry Crab met ex client Loon helpt beter als straf Verbondenheid oefenen Het is een leerplek om naar de ander te kijken met Gods ogen vol liefde en genade. Om het potentieel van jezelf maar ook van de ander te leren kennen. Waar je kunt leren om het goede in de ander te bevestigen "De God nu der hope vervulle u met louter vreugde en vrede in uw geloof, om overvloedig te zijn in de hoop, door de kracht van de Heilige Geest".
17
Video Lisa Paniekstoornis voor een operatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.