De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap"— Transcript van de presentatie:

1 Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap
Infosessie 25 juni 2018

2 Inhoud Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap?
Toelatingsvoorwaarden Arbeidsmarkt Organisatie van het schakel- en het masterjaar Leerresultaten van deze opleiding Inschrijving Flexibele leerwegen Bijkomende informatie

3 Waarom een Master in de Ergotherapeutische Wetenschap?
Er is de noodzaak om de ergotherapie theoretisch te onderbouwen. Er is nood aan fundamenteel en toegepast onderzoek in Vlaanderen. Let op: geen uitbreiding van de professionele bachelor (bv. extra vaardigheden aanleren tijdens stage)

4 Doelstellingen en leerresultaten
Academische ‘master’: fundamenteel, toegepast en/of translationeel wetenschappelijk onderzoek te verrichten binnen de context van occupational science, ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen, leiderschap op te nemen vanuit de principes van management en kwaliteitszorg en adviezen te formuleren op beleidsniveau vanuit een inzicht in de organisatie van de gezondheidszorg op regionaal, nationaal en internationaal niveau, een innoverende rol te spelen in een nationaal en internationaal perspectief door onderzoeksresultaten op een adequate wijze te implementeren in het werkdomein van de ergotherapeut.

5 Toelatingsvoorwaarden
Professionele bachelors in de ergotherapie Gegradueerden in de ergotherapie Gegradueerden in de arbeidstherapie

6 Arbeidsmarkt Onderzoeksfuncties in lokale, overheids- en universitaire centra Onderzoeksmedewerker aan Universiteiten en Universitaire instellingen Onderzoeker in klinische praktijk Richtlijnontwikkeling,… RIZIV, mutualiteiten,… Managementfuncties in middenkader en middenmanagement binnen welzijns- en gezondheidszorg Diensthoofd Verantwoordelijke revalidatie, Eigen praktijk Sector van het Hoger Onderwijs docent ergotherapie Verder studeren doctoraat

7 Organisatie Samenwerkingsovereenkomst tussen verschillende Vlaamse universiteiten en hogescholen Organisatie schakeljaar: KU Leuven Organisatie masterjaar: UGent

8 Organogram

9 Het schakelprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

10 1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn
Code Leerresultaat SW.1 inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek (kwalitatief en kwantitatief) en in onderzoeksethiek. SW.2 Inzicht hebben in de statistische verwerking van verzamelde onderzoeksgegevens. SW.3 wetenschappelijke onderzoeksliteratuur over ergotherapie en beroepsgerelateerde onderwerpen kritisch analyseren en interpreteren. SW.4 correct assessmentinstrumenten gebruiken SW.5 de doelmatigheid van de wetenschappelijke methoden aantonen voor ergotherapeutisch onderzoek. SW.6 blijk geven van een analytisch en synthetisch vermogen en van een zelfstandig probleemoplossend vermogen. SW.7 beschikken over een kritisch-reflecterende onderzoeksingesteldheid.

11 2. OLR’s Management-leerlijn
Code Leerresultaat SM.1 de structuur en de organisatie van de gezondheidszorg in België kennen. SM.2 kennis hebben van en inzicht hebben in het juridisch kader met betrekking tot gezondheidszorg SM.3 het concept van occupatie linken aan de concepten van gezondheid en welzijn. SM.4 het ergotherapeutisch handelen binnen een interdisciplinair team evalueren. SM.5 de concepten van gezondheid en welzijn kaderen in een breed maatschappelijk kader en inzicht hebben in de beïnvloedende sociale, culturele en materiële omgevingsfactoren als mogelijke oorzaak, gevolg, barrière en facilitator met betrekking tot welzijn en gezondheid. SM.6 de principes van kwaliteitszorg, kwaliteitsverandering en kwaliteitsborging kennen en toepassen SM.7 inzicht hebben in de principes van human resource management en deze toepassen in opleidingscontext

12 3. OLR’s Innovatie-leerlijn
Code Leerresultaat SI.1 in staat zijn om via research-based ergotherapeutisch assessment de mogelijkheden en de beperkingen van de cliënt en het cliëntsysteem te exploreren en inventariseren. De klinimetrische aspecten kennen en deze toepassen. SI.2 de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten en hierover kritisch en ethisch verantwoord redeneren en een eigen visie ontwikkelen gebaseerd op literatuur en bestaande standaarden en protocollen.

13 De opleidingsonderdelen (OPO’s): Schakel ERGO
Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten (SP) Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

14 De opleidingsonderdelen
SW1: inzicht hebben in de verschillende methoden van het wetenschappelijk onderzoek. SW2: inzicht hebben in de statistische verwerking van gegevens Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

15 De opleidingsonderdelen
SM1: de structuur en organisatie van de gezondheidszorg in België kennen Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

16 De opleidingsonderdelen
SI2: de verschillende ergotherapeutische praktijk- en procesmodellen beschouwelijk bevatten… Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester De wetenschappelijke rol Occupational Science 1 5 1 Kwantitatief onderzoek 1 4 Kwalitatief onderzoek 6 Kwantitatief onderzoek 2 2 Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Evidence based practice in de ergotherapie 1+2 Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 De management rol Personeelspsychologie, deel 1 Organisatiepsychologie, deel 1 Organisatie van de gezondheidszorg 3 Management van zorgprocessen De innovatierol Theorieën en modellen in de ergotherapie Occupational Science 2

17 Het masterprogramma Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR’s) en opleidingsonderdelen (OPO’s)

18 1. OLR’s Wetenschappelijke leerlijn
Leerresultaat In het kader van een multi- of unidisciplinair onderzoeksproject zelfstandig data verzamelen, verwerken en interpreteren MW.1.1 Zelfstandig een maatschappelijk relevante onderzoeksvraag opstellen gefundeerd vanuit de domeinspecifieke wetenschappelijke literatuur. MW.1.2 Volledig autonoom een transparant ergotherapeutisch onderzoeksvoorstel uitschrijven, rekening houdend met alle ethische aspecten. MW.1.3 Zelfstandig de adequate statistische toetsen(kwantitatief onderzoek) en analysetechnieken (kwalitatief onderzoek) selecteren en toepassen op de verzamelde data teneinde een antwoord te krijgen op de ergotherapeutische onderzoeksvraag. MW1.4 De geanalyseerde onderzoeksresultaten op hun waarde beoordelen en relateren aan de bestaande literatuur met betrekking tot ergotherapie en occupational science.

19 2. OLR’s Management leerlijn
Leerresultaat Leidinggevende functie opnemen binnen een ergotherapeutische setting. MM.1.1 Kennis hebben van de samenwerkingsprocessen van werknemers en inzicht hebben in de verschillende manier van leidinggeven aan professionelen in de gezondheids- en welzijnszorg. MM.1.2 Plannen, organiseren en leiding geven aan professionelen in de welzijns- en gezondheidszorg (en specifiek de ergotherapiesetting) in het kader van beginnend leiderschap en hiervoor de volledige verantwoordelijkheid dragen. Volgens de principes van projectmanagement een project opstarten, begeleiden, uitvoeren, evalueren en bijsturen. MM.2.1 Rekening houdend met de specifieke context, subsidiëring en accountability een beroepsgericht project opstarten, uitvoeren, evalueren en bijsturen vanuit de basisbegrippen van accrual accounting. MM.2.2 Een oordeel vormen over hoe een financieel-economische rapportering tot stand komt en hoe deze rapportering zicht geeft op de financiële situatie van de ergotherapeutische setting om het financieel beheer van de dienst (en de welzijns- en gezondheidszorginstelling) zelfstandig te realiseren.

20 3. OLR’s Innovatie leerlijn
Leerresultaat Ergotherapeutische theorie- en praktijkmodellen analyseren, vergelijken en evalueren om vervolgens nieuwe of aangepaste modellen te kunnen ontwikkelen. MI.1.1 Op basis van wetenschappelijke literatuur en de doelgroep-gerelateerde toepasbaarheid een gefundeerde keuze maken uit de gepubliceerde ergotherapeutische praktijk- of procesmodellen en dit verwerken in het klinisch beslissingsproces. MI.1.2 De autonoom gekozen ergotherapeutische praktijk en procesmodellen integreren in de interventies binnen de relevante welzijns- en gezondheidszorginstellingen bij kinderen, volwassenen en bij ouderen en hiervoor verantwoordelijkheid dragen. MI.1.3 De onzekerheden, ambiguïteit en de grenzen van de specifieke ergotherapeutische kennis erkennen en herkennen binnen een mono- en multidisciplinair kader en vanuit deze ingesteldheid via de juiste wetenschappelijk methodes een bijdrage leveren aan de body of knowledge van ergotherapie en/of ‘occupational science’.

21 De opleidingsonderdelen (OPO’s): masterjaar
Rol Opleidingsonderdelen Studiepunten Semester Locatie De wetenschappelijke rol Masterproef 20 1+2 Afh. van promotor De management rol Management binnen de gezondheidszorg 3 2 A’pen Beleidsontwikkelingen in gezondheidszorg in nationaal en internationaal perspectief 4 Gent Economische aspecten van gezondheidszorg 1 Non profit accounting 6 De innovatierol Filosofische en ethische vraagstukken in de ergotherapie 5 Advanced practice in de ergotherapie 10 Innovatie in de gezondheids- en welzijnszorg Gent& Hasselt Internationalisering Gent& int.

22 Even terug inzoomen op het schakelprogramma
Referentie:

23 Semesterindeling en leslocaties Schakel ERGO
Opleidingsonderdelen SP Leslocatie + -uren Werkvorm 1ste semester Kwantitatief onderzoek 1 4 Leuven (52u) College + practica Occupational science 1 5 Leuven (28u) College + paper Organisatie van de gezondheidszorg 3 Leuven (18u) College + opdracht Organisatiepsychologie, deel 1 Leuven (26u) Opdracht Kwalitatief onderzoek 6 Leuven (35u) Personeelspsychologie, deel 1 26 2de semester Kwantitatief onderzoek 2 Leuven (39u) Management van zorgprocessen Leuven (13u) Occupational science 2 Leuven (20u) Klinimetrie en assessment in de ergotherapie Theorieën en modellen in de ergotherapie Pract. + presentatie + paper 22 JaarOPO’s Evidence Based Practice in de ergotherapie College Onderzoeksmethodologie in de ergotherapie 8 Leuven (24u) Practicum + paper 12

24 Programmagids Link programmagids (definitief vanaf 15 juli 2018)
o.a. inhoud, doelstellingen, evaluatievorm, algemeen uurrooster OPO’s, ...

25 Programmagids - online 15 juli
31/05/2019

26 Programmagids - online 15 juli

27 Programmagids - online 15 juli

28 Uurrooster

29 Reguliere start Schakel EW - Inschrijven
Eerste inschrijving in Schakel EW Inschrijving aan KU Leuven volgens procedure beschreven op: Vanaf donderdag 16 augustus 2018 Universiteitshallen, Naamsestraat 22, 3000 Leuven Studenten betalen vaste kost voor inschrijving (+/- €236) en een voorschot op de studiepunten die zij opnemen (à +/- €11 per SP) Studenten met een buitenlands diploma volgen de procedure zoals beschreven op:

30 ISP- IER Individueel studieprogramma (ISP)
Overzicht OPO’s opgenomen in 1 academiejaar (AJ) Toegang via KU Loket Samenstellen vanaf dinsdag 4 september 2018 Deadline: woensdag 12 oktober 2018 (3e woensdag van het AJ) Extra info ISP Individueel examenrooster (IER) Persoonlijke examendata gekend bij start van AJ Examendata worden toegewezen Extra info IER

31 Equivalente OPO’s aan UGent
Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

32 Equivalente OPO’s aan UGent - Overzicht
Academiejaar ! BasisOPO’s KU Leuven Equivalente OPO’s UGent Titel OPO SP Opleiding Tijdstip Les Kwantitatief onderzoek 1 (L03H7B) 4 Schakelprogramma Master verpleeg- en vroedkunde GVO Management en Beleid van de Gezondheidszorg Statistiek voor de gezondheidszorg: theorie (D012140) 1ste semester Woensdag 16.30u – 19.30u Statistiek voor de gezondheidszorg: data-analyse (D012534) 2de semester Maandag 16u - 19u Kwantitatief onderzoek 2 (L03H8A) 5 Schakelprogramma Master management en beleid van de gezondheidszorg Methodologie: kwantitatief onderzoek voor de gezondheidszorg (D012138) Maandag 13u - 16u

33 Equivalente OPO’s UGent - Inschrijven
Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236) Herberekening studiegeld Te veel betaalde vaste kost wordt voor eind eerste semester teruggestort aan student

34 Equivalente OPO’s UGent - Aanvraag
Aanvragen a.d.h.v. onderstaande tabel Bezorgen aan: Naam XXX Voornaam Studentennummer Opleiding Schakelprogramma: master in de ergotherapeutische wetenschap Basisopleidingsonderdeel Equivalent opleidingsonderdeel OPOnummer en titel OPO Naam instelling + opleiding waar het equivalent OPO aangeboden wordt Voorbeeld L03H8A Kwantitatief onderzoek 2 UGent, Schakelprogramma Master management en beleid van de gezondheidszorg D Methodologie: kwantitatief onderzoek voor de gezondheidszorg

35 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1
Personeelspsychologie, deel 1 (eerste semester - 4stp) Alternatief = gelijkwaardig OPO volgen in AJ met creditcontract UGent (OPO ‘Human Resources Management - 5 SP uit Master Management en Beleid): In AJ : vrijstelling aanvragen voor Personeelspsychologie, deel 1 (P0M41A) uit Schakel ERGO o.b.v. behaalde credit op alternatief OPO in AJ Eventueel handig voor: Studenten die bij Gent in de buurt wonen Werkstudenten, vanwege verplaatsing

36 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 - Inschrijven
Inschrijven aan KU Leuven in Schakel EW (hoofdinschrijving) Inschrijven als interuniversitair student aan UGent Stap 2 kan alleen als student zich reeds heeft ingeschreven in Schakel EW KU Leuven Student betaalt 2x vaste kost inschrijving (+/- €236)

37 Vrijstelling Personeelspsychologie, deel 1 – Opgelet!
Studiegeld - creditcontract interuniversitair student OPO ‘Human Resources Management’ kan alleen onder creditcontract aan UGent worden gevolgd Student betaalt 2x vaste kost (van +/- €236) Student kan niet afstuderen van Schakel EW in het academiejaar waarin hij/zij het OPO ‘Human Resources Management’ volgt Vrijstelling kan alleen worden aangevraagd in het academiejaar volgend op het academiejaar waarin student voor het OPO ‘Human Recources Management’ is geslaagd

38 Statuut interuniversitair student - Opgelet!
Overlap mogelijk m.b.t. uurrooster en examenrooster tussen de OPO’s van het reguliere programma (Schakel EW) en de OPO’s die als interuniversitair student kunnen gevolgd worden aan de andere instelling Er worden hiervoor géén wijzigingen of verplaatsingen aangebracht!

39 Overige nuttige informatie
Gast- en exchange account UGent Studenten Schakel EW krijgen standaard gast- en exchangeaccount aan UGent (ook zonder inschrijving als interuniversitair student) Bijv. om masterproefonderwerp te kunnen aanvragen Meer info - over account én masterproef - volgt later in de opleiding Herberekening studiegeld algemeen Rond april kan student herberekening van het studiegeld verwachten op basis van het effectieve aantal opgenomen studiepunten in het betreffende academiejaar

40 Flexibel studeren Diplomacontract Creditcontract
Minimum 25 SP (opgelet: min 27 SP voor kinderbijslag) Studenten die aan het einde van het schakelprogramma gekomen zijn moeten altijd inschrijven onder diplomacontract als zij een getuigschrift wensen te ontvangen (zij kunnen ook voor < 25 SP inschrijven) Mogelijkheid om OPO’s te ‘tolereren’ Statuut student + sociaalrechterlijke gevolgen (kinderbijslag, studentenkaart, Toledo,…) Creditcontract Interessant voor studenten die < 25 SP willen opnemen Creditcontract aanvragen? (puntje 1: contracttypes)

41 Flexibel studeren Examencontract Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Alleen recht op het afleggen van examens Je mag de lessen niet bijwonen, geen studentenkaart, niet alle voordelen ‘statuut student’,… Let op: niet alle vakken kunnen in examencontract worden opgenomen! Volgtijdelijkheidsvoorwaarden Bij alle contracten: rekening houden met volgtijdelijkheid OPO’s (zie programmagids: beginvoorwaarden van het betreffende OPO). Bv. Kwantitatief onderzoek 2

42 Flexibel studeren of L03H7B 31/05/2019
L03H7B: Kwantitatief onderzoek 1 31/05/2019

43 Flexibel studeren Werken en studeren Ondersteuning
Website werkstudenten (info + aanvraag) Flexibel traject: diplomacontract met < 25 SP mogelijk Aanvraag flexibel traject: mail naar Examenspreiding: binnen en buiten examenperiode als nodig Voorwaarde: ten minste 80 uur per maand werken of aan het werk zijn voor ten minste de helft van wat binnen arbeidssector als voltijdse tewerkstelling geldt + min 25 SP opnemen Ondersteuning Info over studiefinanciering, opleidingscheques, tijdskrediet, betaald educatief verlof,… zie website werkstudenten Betaald educatief verlof goedgekeurd Schakel ERGO voor AJ

44 Flexibel studeren Vrijstellingen EVK versus EVC
EVK (vrijstellingen op basis van vroeger gevolgde opleidingen) EVK vrijstelling aanvragen? EVC (vrijstellingen op basis van eerder verworven competenties bv. beroepservaring) EVC vrijstelling aanvragen? EVC: zie samenwerkingsovereenkomst staat EVC via penvoerende instantie, maar afgesproken op stuurgroep dat EVC met implicaties voor schakel door procedure van Leuven kan opgevolgd worden.

45 Toledo - E-mail Elektronische leeromgeving (Toledo) Studentenmail
Info van de docent Algemene info schakelprogramma Community ‘Schakel Master ergotherapeutische wetenschap’ Info vanuit Dienst Studiebegeleiding en Onderwijsvernieuwing (DSO) en (examen)administratie Community Community Gepersonaliseerd uurrooster Studentenmail Standaard:

46 Bijkomende informatie
Onthaal start academiejaar Zie algemeen uurrooster en brief bij inschrijving Dinsdag 25/09: 10u - 11u30 Gebouw De Nayer (GBDN) 02.05 Website FaBeR i.h.b. Studentenportaal i.h.b. Onderwijs

47 Bijkomende informatie
KU Leuven FaBeR Helpdesk UGent Tot en met januari 2019: Vanaf februari 2019:

48 Bijkomende informatie
Studieruimte FaBeR Via draaitrap boven ‘De Spuye’


Download ppt "Schakel - Master in de Ergotherapeutische Wetenschap"

Verwante presentaties


Ads door Google