Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlbert Jasper de Coninck Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Rondetafel Roma en Onderwijs Nationaal Roma Contactpunt NRCP 28 oktober 2016 Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
2
1. Roma en onderwijs – definities
Roma ≠ Roma Diverse benamingen: Roms, Roma, Voyageurs, Sinti, Zigeuners, Manoesjen, trekkende bevolking, woonwagenbewoners,… Trekkende woonwagenbewoners aan de kust ≠ kraakpanden in grootsteden Specifieke groepen – specifieke kenmerken Onderwijs: een universeel recht!
3
2. Roma en onderwijs – een probleem?
Verschillende betrokkenen = verschillende perspectieven (vb. ‘spijbelen’) Uitgelichte problemen: Beleid: concentratiescholen, overrepresentatie in buitengewoon onderwijs School: onderwijs- vs. zorginstelling, leerlingen met beperkte of geen schoolervaring Ouders: precaire leefomstandigheden
4
3. Op zoek naar oplossingen… inspirerende praktijken
Enkele voorbeelden: Brugfigurenproject Casemanagement Scholenoverleg Roma en onderwijs
5
De rol van de brugfiguur
Niet specifiek gericht op Roma! Maar… succesvol in het werken met Roma: Outreachende aanpak vertrouwensrelatie Leefwereldgerichte aanpak ruimer dan onderwijs Betrokkenheid en zorg op maat Bemiddelen tussen verschillende belangen, maar… … vertrekpunt is steeds belang van het kind Realiseren van rechten en gelijke kansen voor kinderen
6
3. Op zoek naar oplossingen… inspirerende praktijken
Enkele voorbeelden: Brugfigurenproject Casemanagement Scholenoverleg Roma en onderwijs Kenmerken van inspirerende praktijken: ‘Ontgrenzend’: beleidsniveaus, sectoren, etc. Leefwereldgericht: outreaching, bottom-up Betrokkenheid: persoonlijk engagement
7
4. Beleidsaanbevelingen
Discriminatie aanpakken! Inclusief beleid mét aandacht voor specifieke kenmerken: ‘Romatoets’? Creatieve beleidsruimte voorzien Sectoroverstijgende samenwerking Aanbod kinderen met beperkte of geen schoolervaring Arbeidskansen voor Roma = symboolwaarde Inzetten op beeldvorming…
8
5. Naar een andere beeldvorming
Hoe kijken we naar Roma? Criminatliteits- en ordehandhavingsprobleem Cultureel probleem Armoedeprobleem Hoe kan het anders? Problemen altijd ‘in relatie’ Focus op samenleven i.p.v. doelgroep Een apart verhaal... een verhaal apart?
9
Verder lezen? Hemelsoet, E. (2013). Roma in het Gentse onderwijs: Een verhaal apart? Gent: Academia Press. Contact:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.