Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJoannes van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Wij zijn een community waar leraren, onderzoekers, studenten en (educatieve) partners vormgeven aan maakonderwijs En dé plek voor jonge uitvinders!
2
(Troxler, Visser & Hennekes, 2018)
Maakonderwijs " Het onderwijs is op zoek naar vormen om technologische vaardigheden en creativiteit te verbinden met probleemoplossingsvaardigheden, samenwerken en zelfregulering. Bij het maakonderwijs werken leerlingen aan praktische vraagstukken waarvoor ze oplossingen verzinnen en deze kunstzinnige en/of technologische oplossingen ook leren maken" (Troxler, Visser & Hennekes, 2018) Is een vorm van leerling gestuurd en onderzoekend leren. Leerlingen verbeelden, ontwerpen en maken objecten in de echte of virtuele wereld. Het is een speelse benadering om problemen op te lossen door directe ervaringen, experimenteren en ontdekken. Het integreert de kunsten, technologie, wetenschap en geletterdheid. (Resnick & Rosenbaum, 2013; Martinez & Stager, 2013; Vossoughi & Bevan, 2014; Blikstein, 2013: Papert, 1991).
4
Leerlingen: zijn bereid risico’s te nemen en nieuwe dingen uit te proberen vertrekken liever vanuit eigen problemen dan dat zij de problemen uit werkboeken oplossen komen met de meest innovatieve ideeën en creatieve nieuwe inzichten onderzoek, experimenteren en verkennen grenzen Zo ontwikkelen zij zich tot creatieve denkers Waarmee zij plezier, vervulling, doel en betekenis aan het leven kunnen geven. (Resnick, 2018)
5
Vakintegratie door ontwerpend leren
Schoolvakken: Een steeds verdere toename van kennis als een rangschikking van rijke en gedetailleerde feiten en waarden. En met een eigen specifieke methodologie. Fragmentatie: Er ontstaan steeds meer schoolvakken, met een kleinere reikwijdte, die steeds minder aansluiten bij de alledaagse wereld. Ontwerpend leren: Verbindt en integreert kennis van de verschillende vakken zodat ze passend zijn bij de hedendaagse problemen en uitdagingen (Buchanan, 1992)
6
Resnick, 2017 Klapwijk & Holla, 2018
7
Creativiteit in het maakonderwijs
Creativiteit is een sleutelcompetentie om in de huidige en toekomstige wereld om te gaan met de uitdagingen op het gebied van welzijn, sociaal-maatschappelijke ontwikkelingen, technologische vooruitgang en duurzaamheid. Creativiteit stelt kinderen in staat effectief vol vertrouwen hun eigen weg te vinden en vorm te geven aan hun toekomst. Maakonderwijs is een hedendaagse wereldwijde onderwijstrend die zich richt op creativiteit. (Spendlove, 2008; Lille & Romero, 2017)
8
Creativiteit bij kinderen; creatief denken & leren
Het gaat meer om het creatief potentieel dan om creatief presteren Creativiteit bij kinderen is heel persoonlijk Al het denken en probleemoplossen waarbij er nieuwe betekenis wordt gegeven is creatief De definitie van creativiteit als de constructie van persoonlijke betekenis ligt in lijn met de gedachte dat creativiteit gaat over zelfexpressie en zelfactualisatie Mark Runco, 2003
9
Creativiteit in het ontwerpproces
Wat is creativiteit? Wanneer is een proces creatief? Elementen op een nieuwe manier combineren, Iets van verschillende kanten bekijken, Het maken van associaties, Het anders interpreteren van een probleem, Denken met een bochtjes. Bij het ontwerpen gaat het steeds om het denken vanuit een probleem of verlangen. (Klapwijk & Holla, 2018).
10
Workshop Inleiding 10 minuten Uitleg challange 5 minuten
a. Crash course programmeren met de microbit b. Crash course vormgeven vanuit verbeelding 30 minuten Prototyping 15 minuten Delen & reflecteren 15 minuten
12
Delen & reflecteren - Wat heb je zelf (samen) ervaren?
- Wat kun je zeggen over het eigen leren? - Wat heeft het maakonderwijs leerlingen te bieden? - Wat betekent dit voor jouw rol in het onderwijs?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.