Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Graphic novel: Friend or foe?
Taal in Beeld Graphic novel: Friend or foe?
2
Programma Inleiding 20 minuten Drie vraagstellingen 30 minuten
Opdrachten minuten Afsluiting minuten
3
Inleiding Centrale vraag Is de graphic novel een effectief onderwijsmiddel in het Nederlandse onderwijs?
4
Definitie en meningen Wat verstaan we onder een ‘graphic novel’?
voorbeelden De mening van docent Willard Mans en van schrijver Robert Anker.
5
Een kwalitatieve (literair, met complexe verhaallijn) strip voor volwassenen in boekformaat waarbij de auteur beeld en woord virtuoos weet samen te brengen Frederick van Gysel (UGent)
6
Vraagstellingen 1. Kan een literair werk worden verstript?
2. Is het mogelijk om het niveau van een graphic novel te bepalen? 3. Zijn graphic novels bruikbaar voor woordenschatverwerving?
7
1. Kan een literair werk worden verstript?
8
plaatjes
9
2. Is het mogelijk om het niveau van een graphic novel te bepalen?
a. afstand beeld en tekst b. alleen tekst (literair werk) c. alleen beelden
10
Niveau alleen beelden Waarom zou je een graphic novel willen gebruiken? Waar kan een graphic novel in ondersteunen? Hoe kun je het niveau van een graphic novel bepalen? 1.leesplezier bevorderen (Downey, 2009) 2. visuele elementen essentieel voor informatieverwerving (Nicolaas & van Horen, 2008) 3. (McCloud, 1994)
11
3. Graphic novels kunnen worden gebruikt voor woordenschatverwerving.
Leesvaardigheid
12
Twee klassen. Twee niveaus. Één graphic novel.
Hoe waarderen leerlingen het gebruik van een graphic novel in de lessen over Engels leesvaardigheid en wat is het effect op vocabulaireverwerving van leerlingen van het vmbo en gymnasium tussen de 15 en 17 jaar?
13
Resultaten Kiezen leerlingen wel of niet voor de graphic novel?
14
Resultaten Welke leeropbrengst in vocabulaireverwerving is te zien?
Vmbo-t klas Registratie Gemiddelde cijfer Keuze graphic novel 4,9 Keuze roman 6,8 Gymnasium klas Registratie Gemiddelde cijfer Keuze graphic novel 7,2 Keuze roman 6,4
15
Opdrachten
16
Opdracht 1:Compare and contrast the graphic novel and literary text
17
Opdracht 2:Mooi is dat Analyseren van een dubbele pagina (titelvignet en illustratie) uit Mooi is dat! Bron: Gert Jan Pos (red), Mooi is dat! Hoogtepunten van de Nederlandse literatuur verbeeld
18
Opdracht 3: Tekst en beeld
Je gaat in je groepje een pagina uit een van de volgende vier graphic novels analyseren: Dick Matena, De avonden (naar de roman van Gerard Reve) Typex’ Rembrandt Milan Hulsing, De aanslag (naar de roman van Harry Mulisch) Marjane Satrapi, Persepolis
20
Aandachtspunten Narratologisch/technisch 1. Wat is de rol van het beeldmateriaal? Beschrijf de tekentechniek. 2. Wat is de rol van de tekst en de vorm (ballonnen, tekstregels, etc.)? 3. Hoe verhouden beeld en tekst zich tot elkaar? 4. Wie is de verteller, uit wiens perspectief wordt het verhaal verteld en hoe worden de personages gekarakteriseerd (d.m.v. beeld en tekst)? Betekenis 5. Zie je verwijzingen naar andere teksten (intertekstualiteit)? Of naar andere tekeningen of schilderijen (interpicturaliteit)? Waardering 6. Wat zijn de voor- en nadelen/ mogelijkheden en onmogelijkheden van het vertellen met beelden? Kun je bijvoorbeeld ironie weergeven? 7. Heeft Robert Anker gelijk?
21
Afsluiting Is het mogelijk om graphic novels als een effectief onderwijsmiddel in Nederland te gebruiken?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.