Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMerel van den Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Transparantie over Toegang master
Hayke Everwijn Beleidsmedewerker Onderwijs
2
Wat gaan we doen? Voorstellen Doel Waarom transparantie?
Bewust van landelijke afspraken + aanstaand VU beleid Opstart-hulp bij verbeteren voorlichting Een nuttige sessie Waarom transparantie? Samenvatting kader Aan de slag Wat heeft toelatingscommissie nodig? Afsluiting 2
3
Heeft de student het benodigde om succesvol te zijn in de master?
Waarom transparantie? Lijkt het diploma van deze student genoeg op onze eigen bacheloropleiding? Heeft de student het benodigde om succesvol te zijn in de master? Geschikte studenten aantrekken in ‘mobiele’ wereld Gedeeld begrip tussen docenten, coördinatoren, secretariaat Efficiëntie: Minder niet-geschikte kandidaten Niet meer vragen dan nodig Omdat het moet – kader VSNU, bekrachtigd door minister Geschikte studenten: diversiteit neemt toe. Studenten hebben informatie nodig om te beoordelen of programma past bij talenten en ambities. 3
4
Samenvatting kader Informatie op tijd Inhoud voorlichting
Doel / reden toelatingsprocedure Criteria en normen Methoden en scores Planning en deadlines Weging / hoe komt instelling tot keuze Feedback (aard, wanneer, contactgegevens) Op orde per 1 oktober 2019 Periodieke evaluatie i.r.t. doel Uitwisseling tussen opleidingen binnen vakgebied Vertaling kader in VU-beleid OPO april 4
5
Aan de slag Groepjes van 2-3
Kies een opleidingswebsite van één van jullie, Waarvan je enige context kent Met aanvullende eisen Vul schema in o.b.v. de informatie 15 minuten Terugkoppeling Voldoet de opleiding aan de kaders voor ‘transparantie’? Waar loop je tegenaan? Welke cellen blijven leeg (criterium – norm / methode – score)? Welke redenen zitten hierachter, denk je? 5
6
Afronding Wat ga jij / gaat jouw opleiding doen?
Is vergroten kennis / bewustzijn toelatingscommissies nodig? Hoe? Adviezen aan elkaar? 6
7
4 redenen waarom transparantie niet vanzelfsprekend is
Transparantie vereist scherpe ingangseisen Transparantie beperkt flexibiliteit? Transparantie versus marketing Transparantie versus ‘verplichte matching’ 7
8
1. Transparantie vereist scherpe ingangseisen
Heldere ingangseisen kost denkwerk en discussie Criterium en methode makkelijk Norm en score moeilijk Geen hoge prioriteit, indien probleem onzichtbaar 8
9
2. Transparantie beperkt flexibiliteit
Communiceren grens tussen ‘voldoende’ en ‘onvoldoende’ = toepassen Behoefte relatieve norm, aanbodgedreven Behoefte ‘bewijsmateriaal’ gebruiken naar behoefte Voorbeeld opleiding Theorie: hoog instroomniveau door presenteren als ‘selectief’ Praktijk: weinig afwijzingen door beperkt aantal aanmeldingen én flexibele norm Negatief of positief voor student? ‘schijnselectie’ vs ‘passende instroom’? 9
10
3. Transparantie versus ‘verplichte matching’
Voorbeeld: opleiding kampt met hoge instroom van laag niveau Wens = toegankelijk blijven, maar bewust kiezende studenten Middel: verplicht schrijven reflectie en CV in het kader van toelating Inspanningsverplichting, inhoud speelt geen rol in toelatingsbeslissing. Concreet vermelden ondermijning functie? Niet concreet vermelden verwijt ‘schijnselectie’ 10
11
4. Transparantie versus marketing
Internationale werving, belang hoge kwaliteit instroom Associatie selectief = hoge kwaliteit Belang bij creëren ‘aura van selectiviteit’ Opgezet om geinteresseerden te (de)motiveren. Aura van selectiviteit elite feeling onder geinteresseerden. Informeel contact als mechanisme voor binding. 11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.