Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Modernisering Secundair Onderwijs
Infosessie woensdag 30 januari 2019 Nancy Libert
2
Situering Ontwikkelingen in SO: Concrete vormgeving modernisering SO
1990: invoeren eenheidsstructuur Nadien: accent op talent, regeerakkoorden, proeftuinen, commissie Monard, …. Volledige tijdlijn en info op Concrete vormgeving modernisering SO 2013: Masterplan hervorming SO : Regeerakkoord : conceptnota’s 2018: Regelgeving Start modernisering 1 jaar uitgesteld naar 1 september 2019
3
Wat verandert er in de structuur ?
1ste graad: basisvorming + keuzegedeelte. Het keuzegedeelte wordt opgedeeld in differentiatie, remediëring, verdieping en basisopties. 2de en 3de graad: herschikking studieaanbod in 8 domeinen, 3 finaliteiten en 4 onderwijsvormen (matrix) Se-n-Se (secundair na secundair): 3de jaar 3de graad: ofwel beroepsgericht specialiseren ofwel voorbereiden op HO Schoolbesturen hebben keuze over schoolconcept: verticale school domeinschool campusschool Domeinscholen en campusscholen eventueel voordelen.
4
DOORSTROOM DUBBEL ARBEIDSMARKT
DOORSTROOM DUBBEL ARBEIDSMARKT Domein- overschrijdend (ASO) gebonden (TSO/KSO) (BSO) (BUSO OV3) TAAL EN CULTUUR STEM KUNST EN CREATIE LAND- EN TUINBOUW ECONOMIE EN ORGANISATIE MAATSCHAPPIJ EN WELZIJN SPORT VOEDING EN HORECA
5
De 1ste graad 1ste jaar 2de jaar
Basisvorming– differentiatie - basisopties basisvorming Keuzegedeelte: differentiatie 1ste jaar 1A: 27u 1B: 27u 1A: 5u 1B: 5u basisvorming 2de jaar 2A-stroom: 25u 2B-stroom: 20u 2A:2u differentiatie + 5u basisoptie 2B:2u differentiatie +10u basisoptie
6
1A en 1B Basisvorming= 27u Administratieve vakbenamingen losgekoppeld van basisvorming Lessenrooster opgebouwd uit vakken of vakkenclusters Benaming van de vakken of clusters wordt vastgelegd in leerplannen In hoeverre komt administratieve vakbenaming overeen met vakbenamingen in lessenrooster ?
7
1A en 1B Keuzegedeelte = differentiatie ->5u
Verdieping of remediëring van onderdelen van de basisvorming Verdieping klassieke talen School biedt minimaal 2 verdiepende differentiatiepakketten aan + remediëring volgens behoefte Hoe ? School kan kiezen: uitbreiding uren lessenrooster voor iedereen of aparte uren in afzonderlijke groepen Delibererende klassenraad: kan remediëring opleggen of toegang tot één of meer basisopties/pakketten in het 2de jaar uitsluiten.
8
2A en 2B Algemene vorming -> 25u en 20u Differentiatie -> 2u
Idem 1ste jaar maar klassenraad kan gedurende het jaar één of meerdere remediëringspakketten opleggen, maar nooit volledige 2u. Basisopties -> 5u en 10u 2A B leerling kiest 1 basisoptie of 1 pakket leerling kiest max. 3 basisopties/pakketten uit het aanbod van de school uit het aanbod van de school
9
Basisopties 2A 2B Latijn (-Grieks) Techniek
Moderne talen & wetenschappen Stem-wetenschappen Stem-technieken Maatschappij & welzijn Economie & organisatie Voeding & Horeca Sport Kunst & creatie Steiner Yeshiva Opstroomoptie
10
Van oud naar nieuw Overzichtslijst van concordanties 1ste graad: in map Volledige overzichtslijst van concordanties studierichtingen (gewoon SO + BUSO OV3 + Leren&Werken) in map
11
Wat verandert er inhoudelijk ?
Nieuwe eindtermen curriculumdossiers leerplannen vakken-vakkenclusters handboeken - cursussen
12
Mogelijke wijzigingen in:
Modernisering SO heeft impact op structuren, arbeidsomstandigheden en inhouden Mogelijke wijzigingen in: De bredere structuur waarin je school ingebed is Het studieaanbod in jouw school De studiekeuze van leerlingen Vakbenamingen Welke leerplandoelen je moet realiseren in welk vak …
13
Informeer je ! Welke beslissingen zijn er genomen door het schoolbestuur/scholengemeenschap i.v.m. de structuur ? (zie slide 3) Voor welk studieaanbod heeft men gekozen ? Welke studierichtingen blijven/verdwijnen ? Tot welke huidige en toekomstige herstructureringen zal dit leiden ? Is er een personeelseffecten-rapport opgesteld ? (CAO IX) Is er voorzien in bijscholing over de nieuwe structuur, leerplannen,…?
14
Informeer je ! 1ste graad: breed oriënterend of niet ?
Is er een A én B-stroom voorzien ? Is er een visie op het oriënteren naar de A- of B-stroom ? Zijn de differentiatiepakketten en basisopties volledig gericht op het studieaanbod in de bovenbouw of zijn ze breed oriënterend ? Hoe past het aanbod van jouw school binnen de scholengemeenschap ? Komt het aanbod tegemoet aan een diverse instroom van leerlingen ? Hoe zal het weekrooster vorm krijgen ? Vakken-vakkenclusters-aantal lestijden per vak-…. Indien vakkenclusters: welke bekwaamheidsbewijzen worden eraan gekoppeld ?
15
ACOD Onderwijs pleit voor:
een transparant personeelsbeleid waarin leerkrachten maximaal ingezet worden op basis van hun vereist bekwaamheidsbewijs een breed oriënterende 1ste graad die geen voorafname is van de studiekeuze in de 2de/3de graad
16
Tot slot Uit het decreet modernisering (28/03/2018): “In aansluiting op de informatie die het schoolbestuur via het schoolreglement verstrekt, informeert het bestuur de leerlingen en de betrokken personen over de modernisering van het secundair onderwijs en over de effecten van de uitrol ervan vanaf 1 september 2019 op de structuur en organisatie van het onderwijsaanbod in de school in kwestie, met het oog op een optimale onderwijsloopbaan van de leerling.” Een optimale onderwijsloopbaan van de leerling kan enkel gerealiseerd worden in combinatie met een optimale behandeling van alle personeelsleden die instaan voor die onderwijsloopbaan !
17
Belang van overlegcomités
Een schoolbestuur dat streeft naar optimale onderwijsloopbanen moet : steunen op een gedragen visie haar personeelsleden correct en tijdig informeren voorzien in personeelsimpactanalyses bijscholingen rond nieuwe eindtermen en leerplannen organiseren leerkrachten op een kwaliteitsvolle manier inzetten voor inhouden waarvoor ze opgeleid en gemotiveerd zijn Belangrijke rol voor de schoolafgevaardigde en de lokale onderhandelaars !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.