Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef de Koning Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
‘Smart met Geld’ Een project om de financiële weerbaarheid van leerlingen op het VSO en PRO te vergroten.
2
Kennismaken Menno de Haan, projectleider en trainer ‘Smart met Geld’ voor MEE Friesland. In welke sector werkt u?
3
Laatste taboe? Hoe gaat dat bij u?
4
Programma van deze workshop
1 Associëren over geld en LVB 2 Algemene informatie over het project 3 Kennismaken met de training 4 Borging van de training
5
‘’Geld en LVB” ‘Wolkje’
6
Opbrengst associatie Thema’s Onderwerpen Sleutelwoorden
7
Landelijk Symposium 20-06-2017
8
Probleem en doel Probleemsituatie en doelstelling
Sinds 2012 is er een toename te zien in het aantal jongeren met schulden. Jongeren hebben tegenwoordig over het algemeen weinig kennis over omgaan met geld. Dat geldt met name voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, waar ongeveer 14,6 % van de jongeren toe behoort (bron: Centraal Bureau voor de Statistiek). Smart met Geld is primair gericht op het versterken van de financiële weerbaarheid van LVB jongeren van 15 tot 18 jaar. Het project biedt gemeenten en scholen een concrete aanpak om invulling te geven aan preventie en vroegsignalering van schulden onder jongeren.
9
De training… Interactief Gericht op wat er speelt in de groep
Vaste onderdelen Ook met filmpjes
10
Type jongere op PRO
11
Opbouw training 1 Grip op je inkomsten 6 Foute vriendjes, fout gedrag
2 Grip op je uitgaven 7 Van wie krijg je steun 3 Schulden (Rabobank) 8 Slim shoppen of testpanel 4 Reclame (Jongerenwerk) 5 Erbij willen horen / groepsdruk (9) Ouderbijeenkomst + boekjes E-learning:
12
Wat kost het?
13
€499 €145 €40 €110,95 €499 €5 €54,99
14
Hoeveel uur moet ik werken?
€499 144 uur €145 €40 €110,95 42 uur 12 uur 32 uur €499 €5 €54,99 144 uur 2 uur 16 uur
15
Geldezel https://www.youtube.com/watch?v=uzASXrhbCXY
Wat is een geldezel?
16
Steun vragen https://www.youtube.com/watch?v=lZ-vYjY5Hyg Bewindvoering
Begeleiding
17
Resultaten https://www.youtube.com/watch?v=OfeU2zTxRHo
Uitspraken van ‘mijn’ leerlingen; “Ik ben er achter gekomen dat ik slimmer ben dan ik dacht” “Ik heb meer geleerd over hoe ik om kan gaan met geld” “Ik wist niet dat je ook vragen kan stellen in de Rabobank” “Ik ben blij dat ik een bewindvoerder heb!” “Wat gemeen dat ze je proberen te verleiden! (over reclame)”
18
Certificaat en dan? Vergelijking: 30% van de MBO studenten heeft schulden Maatschappij is ingewikkeld Herhaling, begeleiding en steun is nodig Transitie van school naar werk, zelfstandig wonen LVB jongeren hebben meer tijd nodig om vaardigheden ‘eigen’ te maken
19
Borging ‘Train de trainer’ De Diken, Sneek Zamenhof, Leeuwarden
School Lyndensteyn, Beetsterzwaag VSO Piet Bakker School, Sneek VSO Talryk, Drachten Platforms in ontwikkeling
20
Opbrengsten van deze workshop
Wat neemt u mee? Bedankt voor uw aandacht.
21
Hand-out Deze presentatie + aantal feiten op een rij
Voorbeelden van het werkmateriaal
22
Feiten en cijfers Zie volgende dia’s
23
Praktijkonderwijs Inrichting praktijkonderwijs (bron: Rijksoverheid.nl) De lessen in het praktijkonderwijs richten zich op: - theoretisch onderwijs op individuele basis; - beroepspraktijkvorming, zoals praktijkleren en begeleide stage; - redzaamheidstraining met opdrachten als boodschappen doen, koken, klussen in huis en zelfstandig reizen; - persoonlijkheidsvorming, zodat leerlingen weten waar ze goed in zijn en sterker in hun schoenen staan; - arbeidsvaardighedentraining: competenties en vaardigheden leren die nodig zijn om een goede werknemer te zijn.
24
Praktijkonderwijs Vakken praktijkonderwijs (bron: Rijksoverheid.nl)
Leerlingen in het praktijkonderwijs volgen een eigen pakket aan theorie- en praktijkvakken. Welke vakken een leerling precies volgt, staat in zijn of haar eigen ontwikkelplan: het Individueel ontwikkelplan. Voorbeelden van vakken zijn: Nederlands; Rekenen/wiskunde; Engels; Ik en de maatschappij; Techniek; Dienstverlening en zorg; Horeca en voeding; Logistiek en verkoop; Groen- en dierverzorging; Culturele kunstzinnige vorming.
25
Waarom ‘Smart met Geld?’
Jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben grote moeite om zich financieel staande te houden en komen daardoor in de problemen. Ter voorkoming van deze problemen heeft MEE het project ‘Smart met Geld’ ontwikkeld.
26
Mede mogelijk gemaakt door..
Ontwikkeld door MEE Utrecht, Gooi & Vecht. Financiering van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), de Rabobank Foundation en MEE. Training in jaren 2016 – 2018 op 74 praktijkscholen gegeven.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.