Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRobert Bosman Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
SWV Rijnstreek PO 5-2-2019 en 7-2-2019
-Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam / Nadine van der Meer: Weerklank Tine Bruijne : Auris Dienstverlening Leiden SWV Rijnstreek PO en
2
Doelgroep Auris Teaser Teaser februari ’19
Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
3
Doelgroep Auris onderwijs-arrangement
Stoornis: ernstige auditieve (SH) /communicatieve beperking (TOS) En Onderwijsbehoeften: ernstige problemen in de onderwijsparticipatie Ondersteuningsbehoefte: reguliere school heeft specifiekere specialistischer ondersteuning nodig dan zij zelf of SWV kan bieden Auris SO februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
4
Uitgangspunt: Passend onderwijs
Uitgangspunt: Passend onderwijs - ieder kind recht op goed en thuisnabij onderwijs - reguliere school heeft zorgplicht - reguliere school biedt basisondersteuning - specialistische ondersteuning nodig? gewoon als het kan, speciaal als het moet februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
5
Specialistische Auris ondersteuning nodig?
Aanmelding Vanuit de peuterbehandelgroep van Auris of de NSDSK Vanuit de reguliere peuterspeelzaal/kinderdagverblijf Leerling zit al in het reguliere onderwijs Rollen: Het Aanmeldpunt begeleidt het aanmeldtraject De CVO besluit over toelaatbaarheid en toekenning/ zwaarte arrangement Passend aanbod wat heeft de leerling nodig? februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
6
Toelaatbaarheid Taalontwikkelingsstoornis / SH / doof
Stoornisgegevens (logopedisch/ audiologisch onderbouwd) Niet verklaarbaar vanuit andere problematiek Hardnekkigheid aangetoond Onderwijsbehoefte als gevolg van de stoornis Ondersteuningsbehoefte van de reguliere school AED17 licht tos ADH21 medium sh ADG29 medium tos AED15 intensief tos februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
7
Zwaarte Arrangement leerling; wat is er nodig?
Mate van ondersteuning is afhankelijk van: Tijd, ondersteuning en aandacht Onderwijsprogramma en materialen Benodigde expertise, kennis en vaardigheden Aanpassingen Betrokkenheid en samenwerking Verschillen / inhoud Licht/ medium op reguliere school of SBaO Intensief op SO februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
8
Evaluatie Ondersteuning AD/ plaatsing SO is tijdelijk
Ondersteuning AD/ plaatsing SO is gericht op zelfstandig maken van de leerling/ schoolomgeving, ondanks de beperking (NIET: opheffen van de TOS) Arrangement heeft geen einddatum 1x per jaar evaluatie, zo nodig aanpassen arrangement Professional heeft regie; CVL / CVO+ Linking pin helpt Is de specialistische ondersteuning nog nodig? Is leerling nog toelaatbaar? - voortzetting arrangement? Wat maakt dat ……… - kan er al afgeschaald worden naar licht/ medium? - stoppen? (dan overgangsondersteuning) Motiveren en onderbouwen in OPP/ Integratief beeld februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
9
Wat maakt SO de Weerklank speciaal?
Onderwijs gericht op alle vakgebieden Specifieke aandacht voor cluster 2-doelen Logopedische begeleiding op school, met transfer naar onderwijsaanbod in de groep Aangepaste leerlijnen NB. Wat betreft toelaatbaarheid/ stoornis gelden dezelfde criteria februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
10
Wanneer terugplaatsing reguliere school met begeleiding?
Onderwijsbehoefte is gewijzigd Verandering in de toelaatbaarheid Basisvoorziening in het reguliere onderwijs is voldoende Primaire problematiek ligt niet meer op het gebied van cluster 2 NB. Wat betreft toelaatbaarheid/ stoornis gelden dezelfde criteria februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
11
Inzet begeleiding vanuit Auris Dienstverlening
Ondersteuning voor leerlingen die niet (meer) toelaatbaar zijn voor cluster 2 Consultatie en Advies (C&A) Overgangsbegeleiding (bij overgang van intensief naar regulier zonder onderwijsarrangement) Warme overdracht door leerkracht SO / IB-er, samen met AD-er op reguliere school Enkele maanden begeleiding door AD-er (geen leerlingbegeleiding) AED17 licht tos ADH21 medium sh ADG29 medium tos AED15 intensief tos februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
12
Inzet begeleiding vanuit Auris Dienstverlening
Ondersteuning voor leerlingen die toelaatbaar zijn tot cluster 2 Onderwijsarrangement (licht of medium) Coaching door de AD-er Individuele leerlingbegeleiding Scholingsmodules gericht op TOS / SH / doof AED17 licht tos ADH21 medium sh ADG29 medium tos AED15 intensief tos februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
13
Observaties van lessen: leerlingen en leerkrachten
Observaties van lessen: leerlingen en docenten februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
14
Coaching van leerkrachten (info, advies, tips)
Coaching, gesprekken voeren met docenten, adviezen en tips geven februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
15
Coteaching Coaching, gesprekken voeren met docenten, adviezen en tips geven februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
16
Workshops, presentaties en scholing geven
Workshops, presentaties en scholing geven (Auris modules, Ervaar TOS) Aanmelden via shop.auris.nl februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
17
Adviseren over hulpmiddelen
februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
18
Individuele leerlingbegeleiding
Pre-teaching, re-teaching, specifieke training februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
19
In een groep februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
20
Wijzigingen vanaf 1-1-2019 OPP wordt ondersteuningsdocument (OD)
In OD alleen cluster 2-doelen School verwerkt het OD van cluster 2 in eigen LVS Auris is aanvullend op de basiszorg van de school februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
21
Moment van beëindigen inzet Auris
Toelaatbaarheid School is in staat tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling De onderwijsbehoefte ligt niet meer primair op de cluster 2-hulpvraag (soc. em / ex. functies) Auris is aanvullend. “komt er al laatste bij en gaat als eerste weer weg” (logopedie komt als eerste en gaat als laatste weg) februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
22
februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
23
februari ’19 Bijeenkomst Rijnstreek PO, 5 en 7 februari 2019
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.