Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Leren leren door feedback
6 oktober 2018 Wim Matthijsse Kaatje Dalderop
2
Programma Wat maakt jou enthousiast en welke kwaliteiten zet je dan in? Wat is zelfstandig leren leren en waarom zouden we daar aandacht aan besteden? Hoe geef je goede feedback? Film: Ali zoekt op internet Oefening: Jacobsladder Wat neem je mee en hoe ga je verder?
3
Doel van ons werk Education is not filling a bucket, but lighting a fire. (W.B. Yeats) Bespreek in tweetallen, 5 minuten: Wie heeft welk vuur bij jou ontstoken, hoe? Hoe ontsteek jij het vuur bij jouw deelnemers?
4
In de flow Wanneer gaat het lekker?
Bespreek, in een nieuw tweetal, een situatie in de begeleiding van een leerder, waar je echt van genoot. Onderzoek: welke kwaliteiten van jezelf zet je dan in? Wat zijn (enkele van) jouw kernkwaliteiten? Je raakt ‘in de flow’ als je dingen doet waarin je je kernkwaliteiten kunt inzetten.
5
Kernkwaliteiten, wat zijn dat?
Dat waar je goed in bent. Ze maken je tot wat je bent. De positieve punten die een ander het eerst over je zal zeggen: Bijvoorbeeld dat je een erg creatief, bijzonder geduldig of zeer besluitvaardig persoon bent. Iedereen heeft wel een aantal van deze kwaliteiten.
7
Kernkwaliteiten Lees meer over kernkwaliteiten in: Korthagen en Nuijten Krachtgericht coachen
8
Zelfstandig leren leren
Wat is zelfstandig leren, wat heeft een leerder nodig om dat te kunnen? Wat doe jij al? Hoe? Bespreek in drietallen, 5 minuten.
9
Zelfstandig leren: Motivatietheorie
Om gemotiveerd te zijn en te blijven hebben mensen 3 dingen nodig: Autonomie: zelf keuzes mogen maken, invloed op je situatie Competentie: het gevoel, vertrouwen dat je de taak aan kunt Verbondenheid: het gevoel van verbinding met de mensen om je heen & met de coach Bespreek met een buurvrouw of -man: Herken je dit in je lessen? Waar zie je ruimte voor versterking van de motivatie?
10
Zelfstandig leren leren: metacognitieve vaardigheden
Eigenaarschap, verantwoordelijkheid Doelen stellen Plannen Uitvoeren Monitoren Evalueren Duurzaam leren!
11
Het VUT –model (Succes!)
Vooruitkijken Uitvoeren Terugkijken
12
Feedback Goede feedback is: En gaat over:
Specifiek, doelgericht en niet te lang Gericht op progressie t.o.v. het doel Positief En gaat over: Inhoud of taak Strategie, aanpak Modus of leerstand Kernkwaliteiten van de leerder
13
Specifieke feedback Hoe specifiek is de feedback (1-3)?
Wat goed dat je deze opdracht toch nog hebt gedaan. Goed zo. Je hebt deze twee zinnen foutloos geschreven! Je hebt het prima gedaan. Wat mooi dat je dit voor jouw groepje geregeld hebt. Wat ik heel knap van je vind, is dat je je tekst herschreven hebt, terwijl je er niet zoveel zin in had. Je hebt laten zien dat je doorzettingsvermogen hebt. Dat maakt mij trots.
14
Hoe doet zij dat? Bekijk het filmpje (Fragment 5: Uitvoeren)
Welk gedrag zie je bij de begeleidster? Welke invloed heeft haar gedrag op de leerder?
15
Hoe doet zij dat? Bekijk het filmpje nogmaals. Let op de feedback. Wat zie je? Specifiek Doelgericht Kort Gericht op progressie tov doel Over inhoud, taak Over strategie, aanpak Over leerhouding Over kernkwaliteiten
16
Feedback van Frieda 0:11 Je doet het prima! 0:26
Daar wordt je moedeloos van, of niet? 0:54 Wat voor boormachine zoek je precies? 2:04 Teveel resultaten, hoe zouden we dat smaller kunnen maken? 2:24 Je houdt wel goed vol hoor! Je doet het echt goed! 3:37 Weet je wat, we gaan het gewoon uitproberen 3:44 Nu kost t effe veel tijd, maar als je dit vaker gedaan hebt dan …
17
Oefenen: Feedback geven
Werk in drietallen Een persoon voert de leertaak uit Een persoon coacht daarbij. De coach geeft feedback: Specifiek, doelgericht, kort Op strategie, aanpak, modus, kernkwaliteiten Een persoon observeert: Wat doet de leerder? Wat doet de coach? Wat is het resultaat?
18
Maak een Jacobsladder
19
Voorbeelden van feedback
Feedback op inhoud: “het begint er al op te lijken” Feedback op aanpak: “ik zie dat je eerst nadenkt voordat je iets doet; ik vind het slim dat je op zoek gaat naar informatie over hoe je dit klusje kunt klaren” Feedback op modus: “ik zie dat je gefrustreerd raakt, klopt dat?”
20
Voordoen, nadoen
21
Terugkijken Leerders: Coaches: Observanten:
Hoe heb je de taak aangepakt? Hoe heb je de coaching en feedback ervaren? Coaches: Hoe was het om feedback te geven? Lukte het om specifieke, korte, doelgerichte feedback te geven? Waarop gaf je feedback? Observanten: Welke feedback heb je voor de coach?
22
Coaching als begeleidingsstijl
Lesgeven versus coachen: brainstorm Wat doet een coach? Wat laat de coach? Coach ≠ Taalcoach
23
Wat doet de coach? Luisteren Vragen stellen Samenvatten
Benoemen, signaleren: Ik zie dat je … De coach is OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig De coach is LUI: de coachee (=leerder) doet het werk. De coach oordeelt niet. De coach is zuinig met adviezen.
24
Het project DOEN?!
25
3 april 2019
26
Terugkijken Wat vond je waardevol? Wat vind je lastig?
Schrijf op een kaartje: (Hoe) ga je hiermee verder? Wat is daarvoor nog nodig? Adresseer je kaartje aan jezelf. We sturen het je in december toe.
27
Veel plezier! Wim Matthijsse Kaatje Dalderop
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.