Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Jelle Smet Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Startkracht! in de lerarenopleiding
6 februari 2019 OKO & OLO Marlies Vanderhaeghen & Annekatrien Depoorter
2
Situatieschets OKO Nieuw curriculum - september 2018 gestart
Motto: Sterke leraar, krachtig kind! Vanuit zes speerpunten We geven de studenten hun leerproces in handen Leren in, door en voor diversiteit We leren van hoe kleuters leren Niet doen zonder denken, niet denken zonder doen Samen leren en creëren Ruimte, zuurstof en transparantie in een uitgebalanceerd programma Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
3
Opleidingsspecifieke leerresultaten
Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
4
Situatieschets OLO Nieuw curriculum - september 2018 gestart
Motto: Vormen van wendbare en weerbare leerkrachten Vanuit vier krachtlijnen: Partnerschap Professionalisering Inclusie Toekomstgericht Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
5
Organisatie nieuw curriculum
Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
6
Opleidingsspecifieke Leerresultaten
2 grondhoudingen Zelfconcept & wereldburgerschap 5 rollen Didacticus, organisator, opvoeder/coach, teamspeler, inhoudelijk expert 6 competenties Ondernemend, onderzoekend, digitaal geletterd, creatief, communicatief, reflectief Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
7
Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg?
OKO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Nood aan meer transfer Nieuw stageconcept: Wekelijkse lintdagen – blokstage Ruimte om te experimenteren Wisselwerking praktijk en theorie Teamteachen Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
8
Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg?
OKO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Professionaliseren in Leer-Kracht Starten vanuit eigenaarschap en competentie (groep toekomstige collega’s) Aan de slag met eigen leervragen Feedback als sleutelbegrip Vertrekken van de sterkte van de groep (leren van en met elkaar) Waarderende basishouding Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
9
Startkracht: 3 vragen Vraag 1: ben ik competent genoeg?
OLO Vraag 1: ben ik competent genoeg? Nood aan meer transfer Nieuw stageconcept: Ateliers op campus en op basisschool Meer gespreid in de tijd Regelmatige feedback Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
10
Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Leren talentgericht kijken Wekelijks sprankelmoment Focus op wat gaat wel al goed bij mezelf, ook bij anderen, … Veerkracht als thema Op zoek naar hulpbronnen Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
11
Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
12
Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Identiteit en zelfzorg opgenomen in leerresultatenkader (zelfconcept) Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
13
Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 2: Hoe kan ik geëngageerd zijn en tegelijkertijd voor mezelf zorgen? Lijn Professionele en persoonlijke ontwikkeling: Elk semester 1 OLOD – kleine groepen Vertrekken vanuit groeidenken Werken aan veerkracht Portfolio-idee Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
14
Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? Ik ben leerkracht Wie ben ik als leerkracht? Portfolio als middel Oefenen in zicht krijgen op de visie van de school Opleiding eindigt in olod ‘Krachtige starter’ Stage ‘Krachtige starter’ Mondeling examen in de vorm van een sollicitatiegesprek Je profileren aan de hand van de 10 OLR’s Wederzijdse inspiratie Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
15
Startkracht: 3 vragen OKO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? Gebruik toolbox Eerste jaar: focus op basishouding (o.a. waarderend kijken, nieuwsgierige, onderzoekende houding, zicht krijgen op je talenten, …) Vanaf tweede jaar: concreet aan de slag met de startkrachtcirkel Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
16
Startkracht: 3 vragen OLO Vraag 3: Hoe kan ik met mijn visie op onderwijs hier in deze school leerkracht zijn? In Professionele en persoonlijke ontwikkeling: Reflectie op identiteit en gevolgen voor keuzes Cf. reflectiecirkel startkracht Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
17
OLO Dilts & Bateson Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
18
Professionele en persoonlijke ontwikkeling
OLO Opbouw van de lijn: PPO1: Zelfscan PPO2: Persoonlijk ontwikkelingsplan PPO3: Blikverruiming PPO4: Engagement PPO5: Onderzoek PPO6: Startbekwaam Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
19
Startkracht in én na de opleiding
In de opleiding: Reflectie vanuit talent en groeidenken Zowel binnen lijn Atelier en stage als binnen lijn Professionele en persoonlijke ontwikkeling Tools en portfolio-gedachte startkracht Na de opleiding: Verinnerlijking reflectie met als doel voortdurende professionalisering Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
20
Toekomst? Feedback Valies Dankjewel! Wat vind je sterk?
Waar is er nog ruimte voor groei? Valies Dankjewel! Startkracht in de lerarenopleiding Arteveldehogeschool
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.