Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Vink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
BESTAANSONZEKERHEID OVERWINNEN
2
Martin Pragt Annelies Neutel Waarom ervaringsdeskundigheid in armoede en opleiding EDASU? Wat maakt Edasu bijzonder? Edasu Utrechtse variant
3
Drie vormen van kennis over armoede en sociale uitsluiting
Ervaringskennis Praktijkkennis Wetenschappelijke kennis
5
Wat verstaan wij onder armoede?
Langdurige armoede met als gevolg sociale uitsluiting Financiële bestaansonzekerheid die vele andere gebieden van het leven beïnvloedt; gezondheid, wonen, werk en opleiding, gezin Ambivalente verhouding tot de samenleving (zich geen onderdeel voelen, wantrouwen, erbij willen horen, afzetten tegen) Minder toegang tot rechten, schending van mensenrechten, weinig erkenning van onrecht Verschillen in leefwereld, beleving/logica, mindset; innerlijke pijn en binnenwereld vaak onzichtbaar Negatief zelfbeeld, weinig macht en middelen zich samen te organiseren, inbreng niet serieus genomen, minderwaardig voelen
6
Effectieve aanpak van langdurige armoede en sociale uitsluiting: hoe op te heffen?
> bewustwording verschillen in leefwereld Hulp sluit niet aan bij beleving van armoede > veranderingen in de systeemwereld Regels en procedures ont-menselijken, maken armoede moeilijker te overwinnen
7
Naast leefwereld versus systeemwereld ook grote verschillen in leefwereld
8
Ervaringsdeskundige: inzichten en kennis waar anderen van kunnen leren
Reflecteren op eigen ervaringen Verbreden en verdiepen van deze ervaringen Beroepsvaardigheden leren, kennis samenleving Individuele en collectieve ervaringskennis leren inzetten en overbrengen (naar mensen in armoede én anderen)
9
Ontstaan opleiding Edasu in Nederland
De Link België en initiatiefnemers Nederland Training 2014/2015 Amsterdam, Utrecht en O-Groningen Drie varianten en landelijke werkgroep
10
Opgeleid worden tot ervaringsdeskundige – EDASU Utrecht met ROC Zadkine Rotterdam
16 stage-uren, 1 lesdag, Ned/Eng/Rek Maatschappelijke Zorg MBO- 3 en 4 Persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen Keuzedeel Ervaringsdeskundigheid: integraal in onderwijs Examens, supervisie, portfolio Ervaringsdeskundigheid Knelpunten: Ervaringsdeskundigheid plek geven in het docententeam Eisen van erkend diploma vs persoonlijke behoefte student Financiering armoedecoalitie zowel kans als beperking Nog nauwelijks aangepast lesmateriaal en examens Afstemming met hulpverleners en/of uitkeringsinstanties
12
Hoe en voor wat ED in armoede inzetten?
Er is geen recept, met lokale mensen samen uitvinden Openheid en nieuwsgierigheid naar andere leefwereld en logica, samen willen zoeken naar elkaar begrijpen Gaat niet om of praktisch of contact leggen of eigen levensverhaal steeds vertellen; gaat om erkenning van anders denken en doen en gelijkwaardig contact tussen iedereen> persoonlijke aansluiting ook vanuit anders deskundigen, duo- schap Liefst 2 ED in een team, niet alleen; ruimte voor intervisie en werkbegeleiding, aandacht voor gezondheid en thuissituatie Buurtteams, schuldhulpverlening, uitkeringsinstanties, woningbouw, vrouwenopvang en jeugdzorg, maatschappelijke opvang, initiatieven van onderop, onderwijs en voorlichting
14
Wat kunnen afgestudeerde studenten gaan doen?
Workshops op stageplekken en conferenties Buurtteams ontwikkelen mbo-functie ervaringsdeskundige Ambities hoger opleidingsniveau Doorstroom naar betaalde baan MZ Meewerken aan opleiding en lesgeven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.