Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Ook kinderen zijn geëvolueerd
Annemie Ploeger
2
Vandaag 1) op een nieuwe, functionele
manier kijken naar probleemgedrag van kinderen en 2) je eigen leerlingen op een goede, wetenschappelijke manier laten nadenken over de functies van gedrag.
3
Vijf probleemgedragingen
Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
4
Twee wetenschappelijke tools
Tinbergen’s vier vragen Nomologisch netwerk van evidentie
5
Tinbergen’s vier vragen
6
Tinbergen’s vier vragen
Bateson & Laland, 2013
7
Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies
Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004
8
Vijf probleemgedragingen
Waarom huilen baby’s zoveel? Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad? Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD? Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen? Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
9
Waarom huilen baby’s zoveel?
10
Waarom huilen baby’s zoveel?
Oorzaak-gevolg-relatie tussen huilen en (niet) verzorgd worden Verzorgd worden; kwetsbare baby’s Veel huilen vooral een westers fenomeen Ontwikkelt automatisch
11
Waarom huilen baby’s zoveel?
Nu: aparte babykamer, wieg Baby wordt alleen gelaten – hoe weet een baby het verschil tussen een savanne en een veilige kinderkamer ???
12
Waarom huilen westerse baby’s zoveel?
13
Mechanisme: oorzaak-gevolg
100 baby’s van 3 weken oud Twee groepen: - drie uur per dag dragen - controlegroep werd niet gedragen Huilen werd gemeten in week 4, 6, 8 en 12 (dagboek) Hunziker & Barr, 1986
14
Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s
Resultaten Bij 6 weken (piek van huilen) – 43% minder huilen bij gedragen baby’s
15
Waarom huilen baby’s zoveel?
16
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
17
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Frustraties en agressief gedrag (bijten, slaan) als zin niet krijgt Eerste stappen naar autonomie; eigen identiteit; eigenwaarde Universeel over culturen; peuterpuberteit in andere primaten? Ontwikkelt (min of meer) automatisch; onrijpe prefrontale cortex
18
Peuterpuberteit Tremblay et al, 1999
19
Egocentrisme Epley et al, 2004
20
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Twee hypotheses: Ontwikkeling: prefrontale cortex is simpelweg nog niet genoeg gerijpt Evolutie: wat is de functie van de peuterpuberteit?
21
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Mogelijke functie: ontwikkeling van zelfconcept, autonomie, eigenwaarde, etc. Dus wellicht een heel belangrijk fase die we liever niet kwijt zijn
22
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Wel onderzoek gedaan naar relatie “extreme” peuterpuberteit en probleemgedrag op leeftijd van 17 jaar Olson et al, 2000
23
Waarom is de peuterpuberteit een noodzakelijk kwaad?
Geen onderzoek gedaan naar relatie afwezigheid peuterpuberteit en internaliserende problemen op latere leeftijd… Afwezigheid peuterpuberteit bij 20% van kinderen – welke gevolgen?
24
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?
25
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?
Problemen met executieve functies (planning, impulsen stoppen, etc.); Problemen met uitstel van behoefte-bevrediging Voordeel als jager ????? Mismatch: school, veel binnen, stil zitten, etc. Hangt samen met ontwikkeling van prefrontale cortex
26
Waarom zijn er zoveel kinderen met ADHD?
27
Kinderen leren door te doen
28
Kinderen krijgen al jong verantwoordelijkheden
29
Kinderen zijn fysiek actief
30
Positief effect van pauze?
Kinderen met ADHD vertonen minder storend gedrag na pauze Kinderen hebben meer aandacht voor taak na pauze Pellegrini & Bohn, 2005
31
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen?
‘Gelijke kansen voor iedereen’ is wat ons sinds onze oprichting in 1968 drijft en bindt
32
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen?
Komt vooral naar boven bij extrinsieke motivatie; minder bij intrinsieke motivatie Angst is adaptieve reactie in onveilige situaties Baby’s/peuters kennen nauwelijks faalangst; Omgevingsgestuurd Mismatch: faalangst bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten?
33
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen?
Veel toetsen hangt samen met: Lager zelfvertrouwen Meer faalangst Meer stress Slaapproblemen Gedragsproblemen Frustratie Hoofdpijn Vooral bij kinderen met een lage SES… Polesel et al., 2014
34
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen?
Ryan & Deci, 2017
35
Waarom zijn er scholieren met angst voor toetsen?
Oplossing: niet meer toetsen? Of: creatiever toetsen? Geen meerkeuzetoetsen (totaal geen match met de werkelijkheid) Projecten met hulpbronnen
36
Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
37
Waarom is de puberteit een noodzakelijk kwaad?
Hormonale veranderingen Stap richting volwassenheid; Risicogedrag om op te vallen - paringsdans Mismatch: puberteit bij jagers en verzamelaars; of bij andere primaten? Langzame ontwikkeling van dorsolaterale prefrontale cortex
38
Theorie Cross-Cultureel Psychologie Neuro-wetenschap Dierstudies
Voorgestelde Adaptatie Jagers-verzamelaars Geneeskunde Neuro-wetenschap Dierstudies Genetica Nomologisch netwerk van evidentie Schmitt & Pilcher, 2004
39
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.