De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenlevingsschool / KC

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenlevingsschool / KC"— Transcript van de presentatie:

1 Samenlevingsschool / KC
Contouren LIEUWE

2 Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit
Kernwaarden Betrokkenheid Vertrouwen Groei Flexibiliteit LIEUWE Uitkomst na diverse sessies met beide teams. Eclectisch = beste uit verschillende onderwijsconcepten.

3 21ste eeuws onderwijs Voortdurende veranderingen LIEUWE FLEXIBILITEIT

4 Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven
Samenlevingsschool Identiteitsrijk onderwijs Samen leren/werken/leven Gelijkwaardigheid - respect LIEUWE Doelbewust een samenlevingsschool Gebruik school en gebruik ruimtes MFA Bijvoorbeeld viering in deze theaterzaal

5 KC = + LIEUWE KC = + betekent : Kindcentrum is meer dan alleen delen van ruimtes en materialen Werken aan een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-12 jaar

6 Betrokkenheid HANS Betrokkenheid ouders, leerlingen, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en kwo/ib Vertrouwen in elkaars deskundigheid en in ieders mogelijkheden. Basissysteem van groepen – met oog voor de diversiteit van de leerlingen.

7 Talenten HANS Ieder kind eigen talent. We stellen de ambities hoog. Stapsgewijs werken we aan het behalen van de doelen voor iedere leerling.

8 Ruimtes – indeling groepen / flexibel
HANS Flexibele ruimtes. : leerpleinen/lesplein/stilteruimtes/instructieruimtes Leerlingen werken alleen of samen : verantwoordelijkheid/vertrouwen/betrokkenheid Bouwgroepen sluiten op elkaar aan. Sluiten aan bij huidige klassenindeling. Groepsindeling kan flexibel zijn. Samenwerking met leerkrachten/pedagogisch medewerkers/onderwijsassistenten

9 LEREN = meer dan KENNIS alleen
ERVAREN OVERDENKEN HANS Vier belangrijke kenmerken voor leerontwikkeling WETEN EXPERIMENTEREN

10 3 Hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren Formeel leren Ontdekkend leren
HANS Kenmerken vertaald in drie hoofdlijnen Gepersonialiseerd leren : gericht op de individu Formeel leren : instructie/geschiedenisverhalen/hoe vind je de persoonsvorm Ontdekkend leren : leren door te ervaren, te ontdekken, dingen proberen, experimenteren Ontdekkend leren

11 Leerkracht : flexibel in rol
instructeur HANS Traditionele rol leerkracht wijzigt. Leerkrachten schakelen tussen rollen. De ene keer geeft je instructie, de andere keer coach je de leerlingen en weer een andere keer faciliteer je dingen. Geldt voor groepsprocessen en individuele processen. facilitator coach

12 Denkers en Doeners Aansluiting ontwikkelniveau Ontwikkeling talenten
LIEUWE Er is verschil in leerstijlen tussen de leerlingen. Theoretisch [denker] en meer praktisch [doener]. Wij sluiten op ambitievolle wijze aan.

13 LIEUWE

14 Lesmateriaal Interactieve ICT- methoden 21ste eeuwse vaardigheden
Doel altijd voor methode LIEUWE Flexibiliteit in methodes

15 Leeromgeving HANS Flexibiliteit in omgeving
Ontdekken leeromgeving – thema’s . Afgerond met presentaties Volgend schooljaar : start uitwerken contouren Studiedagen Excursies Onderwijsinhoudelijk welke methodes en hoe in te zetten/te gebruiken welke afspraken Hoe en wat registreren we Etc. Schoolorganisatorisch Hoe doen we het met een verjaardag van de leerlingen Hoe regelen we 1 loket van aanmelding voor de hele KC. Detail KDV is commercieel/school niet Welke schooltijden hanteren we


Download ppt "Samenlevingsschool / KC"

Verwante presentaties


Ads door Google