Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
2
ADHD: zeker geen modegrill
Thema: ADHD ADHD: zeker geen modegrill Dr. Pieter Hoekstra Accare/UMCG
3
Wat zijn de kenmerken van ADHD?
ADHD=Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Concentratieproblemen (‘aandachtstekort’) Hyperactiviteit-impulsiviteit Begin voor zevende jaar In meerdere situaties (school, thuis, vrije tijd) Er zijn duidelijke beperkingen in sociale, school- of beroepsmatig functioneren
4
Subtypen ADHD Voornamelijk met concentratieproblemen
Voornamelijk met hyperctiviteit-impulsiviteit Gecombineerde type
5
ADHD is vaak in combinatie met andere problemen
6
Is ADHD iets van onze tijd?
1775 eerste beschrijving door Melchior Adam Weikard 1902 kinderarts Dr. Still beschreef 43 kinderen: Ernstige problemen met volgehouden aandacht Vaak agressief en/of opstandig Weinig rem in hun handelen Leren niet van consequenties Ging ervan dat deze problemen aangeboren zijnaangeboren 1968: eerste diagnostische criteria (gewijzigd in 1980, 1987 en 1994)
7
Huidige criteria van aandachtstekort
Onvoldoende aandacht voor details/veel slordige fouten Moeite aandacht bij taken of spel te houden Lijkt vaak niet te luisteren bij direct aanspreken Volgt aanwijzingen niet op en maakt werk niet af Moeite met organiseren van activiteiten Vermijdt vaak of heeft hekel aan inspannende taken Raakt veel dingen kwijt Gemakkelijk afgeleid door prikkels van buiten Vergeetachtig
8
Criteria hyperactiviteit-impulsiviteit
Beweegt onrustig met handen of voeten, of draait in stoel Staat vaak op in de klas of in andere ongepaste situaties Rent vaak rond of klimt overal op in ongepaste situaties Kan moeilijk rustig spelen is vaak "in de weer" of "draaft maar door“ praat vaak aan een stuk door Gooit antwoord er al uit voordat vragen afgemaakt zijn Heeft vaak moeite op beurt te wachten Verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op
9
Hoe wordt een ADHD diagnose vastgesteld
Gedetailleerde informatie van ouders over het gedrag van het kind in allerlei dagelijkse situaties Precieze informatie van leerkracht over gedragingen kind op school Onderzoek naar beperkingen in het sociale, school- of beroepsmatig functioneren Onderzoek naar eventuele bijkomende problemen
10
Hoe vaak komt ADHD voor? 5% van de kinderen 6-12 jaar
3% van de adolescenten 2% van de volwassenen Ongeveer vier keer zo vaak bij jongens
11
Voorkomen van ADHD in verschillende landen
12
Er is geen scherpe overgang tussen ADHD en geen ADHD
Aantal kinderen Aantal symptomen
13
Beloop van ADHD Hyperactiviteit Impulsiviteit Concentratiezwakte Tijd
14
ADHD is behoorlijk stabiel over de tijd
85% 100 % Voorspellers van beloop: familialiteit bijkomende problemen problemen in omgeving problemen in sociale omgang 15 % Biederman et al., 1996
15
ADHD en later functioneren
Grotere kans op Schooluitval Onderpresteren op werk Geen stabiele relaties Slechte financiele planning Misbruik van alcohol of drugs Chaotisch huishouden Veel jongeren groeien ook op tot prima functionerende volwassenen
17
ADHD komt in families voor
18
Zit het ook echt in de genen?
Tweelingonderzoek Adoptie onderzoek
19
De genen voor ADHD zijn nog grotendeels onbekend
20
Ook niet-erfelijke factoren spelen een rol
Laag geboortegewicht Roken of alcohol tijdens zwangerschap Geboortecomplicaties Ongunstige gezinsomstandigheden
21
Gemiddeld iets minder grote hersenen bij ADHD
22
Verminderde activatie van voorste hersendelen
23
Behandelingsmogelijkheden
Psychoeducatie Medicatie Methylfenidaat Dexamfetamine Atomoxetine Niet-medicamenteus Oudertraining Leerkrachttraining
24
Meest gebruikte medicijn bij ADHD
Methylfenidaat (Ritalin) Vaak heel duidelijk effect bij veel kinderen met ADHD Werkt snel in en weer uit Is geen kalmerend maar juist stimulerend middel Belangrijkste bijwerkingen: eetlustremming, groeivertraging en slaapproblemen Niet verslavend Lange termijn effecten onduidelijk
25
Bedankt voor uw aandacht
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.