De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mediapluralisme leidt tot diversiteit aan informatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mediapluralisme leidt tot diversiteit aan informatie"— Transcript van de presentatie:

1 DIAMOND Diversity and information media: new tools for a multifaceted public debate

2 Mediapluralisme leidt tot diversiteit aan informatie
Diversiteit aan informatie leidt tot een gezonde democratie Diversiteit: 3 dimensies Diversiteit van eigendom en controle Inhoudsdiversiteit Diversiteit aan gebruik of publieksdiversiteit Klassieke visie op diversiteit

3 Gericht op gelijke vertegenwoordiging van relevante ideeën
Niet langer gericht op de proportionele representatie van politieke verhoudingen Gericht op gelijke vertegenwoordiging van relevante ideeën Responsieve diversiteit To be responsible: open diversiteit brengen To respond: in dialoog gaan met het publiek Nieuwe visie op diversiteit

4 Structurele versus positieve diversiteit
Structurele diversiteit: zoveel mogelijk bronnen vanuit zoveel mogelijk standpunten Positieve diversiteit: emancipatorische agenda, bevorderen van de situatie van minderheidsgroepen

5 Dimensies van nieuwsinhoud
Diversiteit aan actoren Diversiteit aan opinies Diversiteit aan onderwerpen

6 Actoren in nieuwsinhoud
Gender Leeftijd Inkomen en mensen in armoede (“sociale klasse”) Mensen met handicap Etniciteit Seksuele geaardheid

7 Dimensies van ideologische richtingen
Sociocultureel: conservatief versus liberaal Economisch: individualistisch versus egalitair

8 VOORBEELD Analyse van positionering en afstand op basis van eerder onderzoek over Islam in Europese kranten De Morgen en De Standaard NRC Handelsblad en De Volkskrant Le Soir en La Libre Belgique The Times en The Guardian Frankfurter Allgemeine Zeitung en Süddeutsche Zeitung Le Monde en Le Figaro

9

10

11 Clusteranalyse ontwikkeld in eerder Islam-onderzoek
Bevinding en intentie Taalgroepen bepalen samenhang van kranten in vorig onderzoek DIAMOND-intentie: Spreiding analyseren voor Vlaamse kranten op verschillende issues Immigratie Terreur Sociaal-economisch nieuws Diverse identiteiten in de sportjournalistiek

12 Dimensies van publieksdiversiteit
Structurele toegang: kennis, vaardigheden, middelen en tijd Effectieve consumptie van media-inhouden

13 Risico: Filterbubbel Mensen consumeren media- inhouden op basis van persoonlijke voorkeuren, en komen niet met een veelheid aan standpunten in contact Vrijheid van keuze: bestaat ze echt? Differentiatie is niet hetzelfde als diversificatie Menselijke perceptie is inherent beperkt

14 1. In het digitale tijdperk is er een grote hoeveelheid informatie beschikbaar
2. De toegenomen hoeveelheid diversiteit van het aanbod vertaalt zich niet evenredig in de consumptie ervan 3. De klassieke media blijven tekort schieten wat diversiteit betreft, ondanks hun verbindende functie Bedreigingen in het digitale tijdperk: 3 vaststellingen

15 Regulering: roept weerstand op
Regulering: is vooral toepasbaar bij eigendomsdiversiteit Monitoring: meer geschikt voor inhouds- en publieksdiversiteit Monitoring: riskeert vrijblijvendheid DIAMOND wil begeleiden Vraag: regulering of monitoring

16 Oude rollen Journalist als spiegel Journalist als waakhond Journalist als facilitator van het debat Nieuwe rol Journalist als publieke activator Vraag: journalistieke cultuur

17 Noodzaak van een integrale benadering doorheen de opleiding.
Noodzaak van praktische real- life oefeningen Minder eenzijdige benadering van diversiteit noodzakelijk (niet alleen gender en etniciteit) Dilemma van de opleiding journalistiek: ‘ideale’ context versus tijdsdruk van de professionele journalistiek Vraag: opleiding en vorming

18 Eén week in detail: case-studie 23 april- 29 april
Tijdsgebruiksonderzoek (MOTUS) en inhoudsanalyse 3 prominente nieuwsthema’s Rellen in Anderlecht Het proces van Salah Abdeslam De stakingen bij LIDL Vraag: publieksanalyse

19 Etnografie van journalistieke praktijk bij Mediahuis
In welke mate worden artikels van Mediahuis bij verschillende titels gebruikt? Vraag: aanbodsanalyse

20 Nieuwsverhal(en) analyseren op diversiteit
Automatische analyse transparant maken Op basis van die analyse verbeterpunten voorstellen Eerste fase: actoranalyse in het vluchtelingendebat Vraag: tools - software

21 Stirling: benadering van actor- diversiteit: 3 aspecten
Variatie Balans Afstand (tussen categorieën) Stirling: benadering van actor- diversiteit: 3 aspecten

22 Variatie correspondeert met het aantal categorieën
B Vanuit variatie gezien is B diverser dan A

23 Vanuit balans gezien is C diverser dan A
Balans correspondeert met de manier waarop de objecten over de categorieën verdeeld zijn A C Vanuit balans gezien is C diverser dan A

24 Vanuit afstand gezien is D diverser dan A
Kop 18/02/2019 Afstand Afstand correspondeert met de hoeveelheid verschil tussen de categorieën A D Cf. dissimilarity Vanuit afstand gezien is D diverser dan A Voet

25 Afstand: via categorieboom
Syriërs Politie Theo Francken “De politie heeft een groep Syriërs gearresteerd die langs een provinciale weg liep.” “Theo Francken heeft de politie opdracht gegeven de provinciale wegen te patrouilleren.”

26 Responsieve diversiteit: een nieuwe visie op diversiteit
In de context van nieuwe uitdagingen in het veld DIAMOND onderzoekt: Regulering Journalistieke cultuur Opleiding en vorming Publieksanalyse Aanbodsanalyse Software Conclusie


Download ppt "Mediapluralisme leidt tot diversiteit aan informatie"

Verwante presentaties


Ads door Google