Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliaan van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Praktijkgericht Onderzoek in een internationale context 15 november 2018
3
Carrousel Ambities en wensen Uitdagingen en belemmeringen Oplossingen
Aanbevelingen
4
Tafel 1 Ambitie/wens: onderzoek- en onderwijsambities op UAS-niveau gelijktrekken (langjarig) Uitdagingen: 1 – onderwijs vindt men belangrijker dan onderzoek 2 – er is de mogelijkheid om geen onderzoek te doen 3 – onderwijs krijgt makkelijker geld dan onderzoek (en véél meer) Oplossingen: 1 – vanuit CvB duidelijke keuzes wat betreft onderwijs en onderzoek (in internationale context) en boter bij de vis, dus consequenties van keuzes accepteren en doorvoeren op alle niveaus 2 – lange termijn visie Aanbevelingen: bekostiging en budgetten anders inrichten kennisdeling (minder ‘eng’, andere mindset) ‘iedereen’meenemen in noodzaak/urgentie iets met werkveld…
5
Tafel 2 Ambitie/wens: professionaliseren van de randvoorwaarden om internationaal te kunnen samenwerken Uitdaging: 1 – professionalisering van mensen (projectmanagers, control, onderzoekers) 2 – professionalisering van middelen 3 – professionalisering van systemen (onderwijs staat centraal) 4 – bekendheid van de rol van onderzoek aan hogescholen Oplossingen: Ad 2: Nederlands-Vlaamse financieringslijn om onderzoekers over de grenzen te steunen Ad 4: vorming van een internationale/Europese hogescholenkoepel (bijv. UASnet of UAS4Europe) – organiseert 1 keer per 2 jaar een groot netwerkcongres in Brussel Aanbeveling: • Engelstalige websites • Think big • Zorg voor een niche en wereldklasse
6
Tafel 3 Ambitie/wens: hogescholen meer/beter in internationale netwerken en EU-consortia (bijv. H2020) Uitdaging: Lastig om goed, efficiënt, internationaal, interdisciplinair netwerk op te bouwen (Onderzoekers in hetzelfde onderzoeksveld kennen elkaar over de grenzen heen, maar het is niet evident om andere onderzoeksvelden erbij te betrekken over de nationale grenzen heen) Oplossingen: • Netwerk als CARPE als ‘best practice’ • Database met key words m.b.t. onderzoeksgebieden en expertise van onderzoekers HBO en universiteiten Aanbeveling: Rol SIA coördinatie met hogescholen in werkgroep NB: zijn de belemmeringen niet hetzelfde internationaal en nationaal? What is the difference?
7
Tafel 4 Ambitie/wens: Nederlands-Vlaamse samenwerking opzetten en versterken – naar één Nederlands-Vlaamse onderzoeksruimte voor hogescholen Uitdagingen: 1 – cultuurbarrière 2 – veel onderzoek ligt bij universiteiten en niet HBO 3 – kennis over hogescholen buitenland is beperkt 4 – zichtbaarheid 5 – verdieping van kennis in gezamenlijke vraagstukken Nederlands-Vlaamse beroepenveld Oplossing: Een aparte financieringslijn vanuit Vlaanderen en Nederland: samenwerking SIA en VH met Vlaamse overheid Aanbevelingen: • Beginnen vanuit de inhoud op/vanuit gezamenlijke vraagstukken • Inzichtelijk maken van best practices in samenwerking • Organiseer gezamenlijke congressen • Maak gebruik van Interreg • Pilot: bilaterale subsidiecall SIA-Vlaamse overheid
8
Tafel 5 Ambitie/wens: internationale ambitie creëren, concretiseren, consolideren, structureren (internationale ambitie staat niet meer ter discussie) Uitdagingen: 1 – koppeling onderwijs-onderzoek/lectoraat 2 – wederkerigheid 3 – cultuurverschillen – politieke instabiliteit 4 – financiering: Erasmus+ 5 – afstand Oplossingen: Meer financiële vrije ruimte voor onderzoek zodat onderzoekers: a. Internationaal kunnen netwerken b. Internationale projecten kunnen cofinancieren Aanbevelingen: • Internationaal pilotprogramma met zusterorganisaties SIA in Europa (stap naar EU onderzoeksprogramma is vaak nog te groot) • Internationaliseringsmedewerkers koppelen aan onderzoekers – beter dan onderwijs/studenten • Systemen flexibeler inrichten, niet alleen gericht op studenten
9
Tafel 6 Ambitie/wens: sterkere inbedding internationalisering praktijkgericht onderzoek – instelling, nationaal, internationaal! Uitdaging: de juiste partners/netwerken vinden ongeacht afstand Oplossingen: a) Persoonlijk netwerk uitbouwen, vergroten, consolideren b) Klein beginnen, vertrouwen opbouwen, daarna verankeren en uitbouwen c) Dode paarden laten liggen d) Wederzijds belang e) Toch erheen en ontvangen Aanbeveling: Onderzoekers moeten de taak en ruimte binnen de hogeschool krijgen, op nationaal niveau ’t geld voor onderzoek krijgen en internationaal meedoen in netwerken
10
Tafel 7 Ambitie/wens: van internationaal onderwijs naar internationaal onderzoek (vestiging in het buitenland) – Zuid-Afrika, Qatar, Thailand of Bali Uitdagingen: a) Cultuuromslag (intern gericht, vooral nog op onderwijs) b) Geld c) Internationale competenties d) Onderwijs en onderzoek hebben ander ritme e) Onderzoekers zijn meer gewend mobiel te zijn f) Investeren in internationaal netwerk g) Strategische partners van bovenaf passen niet altijd voor internationaal onderzoeker Oplossingen: Financiering, consortiumvorming Aanbevelingen: - Mensen stimuleren om in de netwerken te opereren, bijvoorbeeld zoek een congres dat bij je past, hierbij meer strategische begeleiding NB: het congres bestaat al, maar is nog vrij nieuw: UASnet congres en UAS4Europe congres op 2 april 2019 in Brussel (tweejaarlijks; is niet thematisch maar heel breed en stimuleert daardoor multidisciplinariteit) - Gebruik het netwerk van je (NL) partners
11
Tafel 8 Ambitie/wens: elke docent-onderzoeker is actief in Europees netwerk of project Uitdagingen: a) Tijd vrij krijgen van onderwijstaken b) Persoonlijke mindset c) Middelen d) Weinig incentives Oplossingen: a) Prioritering van onderzoek b) Mindset organisatie: onderzoek gelijk aan onderwijs c) Personeelsbeleid d) Verdeling budgetten voor onderwijs en onderzoek e) Ons bekostigingssysteem is achterhaald Aanbevelingen: 1. Zorg eerst voor ‘basis op orde’ in combinatie onderwijs en onderzoek, daarna focus op internationalisering 2. Zorg voor bestuurlijk commitment voor internationalisering O&O 3. Zorg voor draagvlak (en pareltjes), toon meerwaarde 4. Leg het vast in beleid en financiën
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.