Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Welkom bij de workshop:
Programma Welkom bij de workshop: Hoe hou ik de regie over mijn eigen persoonlijk leven in deze veranderende wereld?' Zie sheet 1
2
Programma Zie sheet Aanvang Workshop
Introductie: dagdoelstelling, kennismaking a.h.v. persoonlijk voorwerp, leervraag weergeven De veranderende wereld; Generatieverschillen, Het moeilijk kunnen combineren van prive en werk (oplossing prive goed laten aansluiten); Met weet niet wanneer welke resultaten worden bereikt oplossing SMART-doelen Kerncompetentie, Dicht bij jezelf zijn; Prive goed laten aansluiten op gezin/werk etc; verv Oefening ‘De Stad’, ‘ inzicht krijgen in je eigen functioneren. Bespreking van de oefening ‘De Stad’. Goed omgaan met weerstand . Oefening ‘Wie ben ik en wie ben ik nog meer? Een versnelling geven aan je leven/carriere/loopbaan, 'Hoe kom ik in beweging?' Het stellen van MAGIE-doelen ( ‘visualisatie ‘hoe ziet jouw verandering eruit?’ Goed om MAGIE-doelen om te zetten in SMART-doelen ‘Aan de slag met je eigen POP!’(Persoonlijk Ontwikkelingsplan) Evaluatie van de training; Afsluiting. Zie sheet 2
3
Kennismaking a.h.v. meegenomen persoonlijk voorwerp, dat iets over jou zegt.
4
Zie sheet 4
5
Wat is je leervraag? Met elkaar bespreken
6
Veranderende wereld Formuleren andere kaders Globalisering
Samenleving, mensen, organisaties Voor wie heeft dit gevolgen? Vereist: Ander type mens en organisatie 6
7
Veranderende wereld Crises, overname en fusies van bedrijven
Demografische verschuivingen Nieuwe economische factoren Crises, overname en fusies van bedrijven 7
8
Veranderende wereld 8
9
9
10
Van belang je als individu, samenleving, organisatie flexibel op te stellen
Sterker t.o.v. concurrent Duidelijke, heldere formulering hiervan Flexibel Duidelijke strategie 10
11
Ontwikkelingen organisaties, samenleving
Toenemende Informatie- technologie Digitalisering procedures Minder personeel nodig voor dezelfde kwaliteit 11
12
vereist Ander soort ‘mens’ (gezinslid, werknemer etc.) Andere eisen
Veranderende Samenleving / organisaties vereist Ander soort ‘mens’ (gezinslid, werknemer etc.) 12
13
Vereist een ander soort ´mens´
13
14
Actuele vraag: ‘Hoe blijf je in balans?’ Inzicht creëren in:
Eigen visie Belangrijk: werkgever dit goed te begeleiden Regie houden over eigen succes! Loopbaanbegeleiding Begeleiding door goede coaching Verwachtingen Gedragspatronen Dubbel ingevoerd! Twijfel over waar het thuis hoort- We bespreken het morgen. 14
15
Er is vergrijzing en ontgroening:
tussen 2010 en 2015 verlaten maar liefst babyboomers op de arbeidsmarkt. Slechts jongeren stromen in (CBS, 2009). Cruciaal om in onze kenniseconomie te blijven professionaliseren en te vernieuwen. 15
16
Generaties in dialoog 16
17
in aaneensluitende periode van
Omschrijving Generatie wordt in aaneensluitende periode van 15 jaar geboren 17
18
Soorten generaties Generaties : Generatie Z Welke kenmerken?
Pragmatische generatie Generatie Y Babyboomers (protestgeneratie) Generatie X : 18
19
Wie zijn de babyboomers?
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Wie zijn de babyboomers? (protestgeneratie) Geboren tussen grofweg en 1955. Opbouwend, fatsoenlijk en loyaal. Denkend vanuit draagvlak en democratisering Hoe ouder je bent hoe meer kennis en kunde je hebt. Gevoelig voor status en geld. 19
20
Wie is generatie X? Geboren tussen grofweg 1961 tot 1980.
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Wie is generatie X? Geboren tussen grofweg tot 1980. Nuchtere Verbinders; Staan Coachend tussen de mensen. Benutten Diversiteit constructief. Geloof in eigen Verantwoordelijkheid Zijn graag onder de mensen, zowel formeel als informeel contact is belangrijk 20
21
Wie is de pragmatische generatie ?
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Wie is de pragmatische generatie ? Geboren tussen grofweg Pragmatische versnellers van vergaderingen. Bouwers van kennisnetwerken. Over de grenzen van organisaties. 21
22
Wie is generatie Y? Geboren na 1985 tot 2000.
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Wie is generatie Y? Geboren na 1985 tot 2000. Gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing. Op zoek naar verbondenheid. Willen zinvolle bijdrage leveren aan samenleving. Beschikt over veel potentie – voorwaarde dat ze in contact staan met hun eigen diepste verlangens. 22
23
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is
Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Generation Y is de generatie die nu rond de dertig is. Dit zijn mensen geboren tussen grofweg 1976 en Aan de ene kant is deze groep gehecht aan vrijheid en de mogelijkheid tot zelfontplooiing, aan de andere kant zoekt generation Y naar verbondenheid en willen zij een zinvolle bijdrage leveren aan de samenleving. Een bijzondere groep met veel potentie – mits zij in contact staan met hun eigen diepste verlangens. Wie is generatie Z? Generatie Z: geboren tussen 1992 en 2012, dus nu 1….19 jaar oud. Grootste deel van deze generatie bevindt zich nog voor haar formatieve periode van jaar. Men kan pas op een verantwoorde manier iets zeggen als ze in hun formatieve periode zit ( jaar) Daarvoor zijn hersenen nog niet geheel uitontwikkeld, de gezinsorientatie is eerst nog vrij lang dominant. Vervolgens komt een meer externe blik met alles wat daarbij komt. Beter om te spreken over ‘tieners van deze tijd’ 23
24
Kenmerken generatie Z Hechten veel waarde aan duidelijkheid en wil weten waar ze aan toe is, maar zal tegelijkertijd meer op zoek zijn naar “inspirators” dan naar “bazen”met een focus die uitsluitend is gericht op target en omzet. Zijn als echte Netwerkgeneratie, niet heel erg geïnteresseerd in hierarchische structuren. Lijnverantwoordelijkheden en organogrammen kunnen ze niet erg boeien, logica ontgaat ze. Ze zitten het liefst bij de baas aan tafel. Hoe platter de organisatie, hoe beter. 24
25
Belangrijk, verbinden van generaties
25
26
Open staan voor elkaar om (cultuur)vernieuwingen te
Open staan voor elkaar om (cultuur)vernieuwingen te integreren in de bestaande cultuur 26
27
Wat is het rendement van het verbinden van generaties?
27
28
Resultaat: Sterke, zelfstandige, individuen, professionals binnen de samenleving & organisaties
28
29
Werk & Privé Waar blijft de balans?
Inleiding De mens is altijd al geconfronteerd geweest met de tegenstrijdige eisen van werk en privéleven, maar in het verleden besteedden managers slechts zijdelings aandacht aan die soort persoonlijke behoeften. De ongeschreven/ geschreven regel was: ’Wat je op je werk doet, is onze zaak. Wat je daarbuiten doet, is jouw zaak’. Veranderende tijden Door grote demografische verschuivingen (zoals toenemende aantal werkende vrouwen) en nieuwe economische factoren (crisis op crisis, overname en fusie van bedrijven) kwam er een verandering in de manier hoe managers van succesvolle organisaties omgaan met het vraagstuk werk en privéleven. Zij gaan ervan uit dat werk en privéleven geen tegenstrijdige prioriteiten meer zijn, maar elkaar aanvullen. Zij gaan uit van een win-win filosofie (wederzijds versterkend systeem) die succes voor het bedrijf en zijn medewerkers creëert. Bedrijven die dit beleid hanteren zijn de succesvolle bedrijven. 29
30
Projecten waaraan wordt gewerkt
Microsoft Technisch onovertroffen Streven naar succes Vakbekwaam worden Ervaring opdoen Projecten waaraan wordt gewerkt Vertrouwd raken Nu de andere kant van de medaille. Alles moet sneller gebeuren in deze veranderende wereld. De vewachtingen zijn heel hoog; om je baan te behouden moet je in rap tempo jezelf ontwikkeln tot De Nieuwe Professional (DNP). Kort gezegd komt het er op neer in stromachtige perioden dat goed zijn in je vak niet meer voldoende is om carrière te maken. Doordat werkgevers en de klanten in turbulente tijden meestal op zoek zijn naar generalisten in plaats van specialisten. De klant verwacht van de nieuwe professional zowel inhoudelijke expertise als toegevoegde waarde in de vorm van advies, en procesbegeleiding. En de werkgevers rekent in toenemende mate op meerdere kwaliteiten dan uw vakgebied; je dient te beschikken over kwaliteiten en competenties als projectleider, coach en manager. En als u uw baan wilt behouden of überhaupt carrière wilt maken moet, dan moet u zich gaan bijscholen en omscholen tot de professional die men wilt. De twee meest voor de hand liggende vragen zijn: Waar blijft de Balans? Hoe creëren we een situatie waarin winstbejag en het streven naar een doel dat verder gaat dan winst maken, niet met elkaar in strijd zijn? Bestede tijd Microsoft Vertrouwelijk 30
31
Actuele vraag: ‘Hoe blijf je in balans?’ Inzicht creëren in:
Eigen visie Belangrijk: werkgever dit goed te begeleiden Regie houden over eigen succes! Loopbaanbegeleiding Begeleiding door goede coaching Verwachtingen Gedragspatronen Doelstelling Middels training, workshops en werkgerelateerde coachingstrajecten leer ik de cursusisten de juiste methoden en technieken toe te passen om beter inzicht te krijgen in wat hun Drijfveren Talenten Waarden (Kern) compententies zijn. Zodat zij hun kansen om hun baan te bouden of een nieuwe baan te scoren kunnen vergroten. Een belangrijk aspect van mijn Toolbox kit is HET SPIEGELEN van wat de samenleving, werkgever, ouders, partner van je verwachten en wat jij zelt kunt en wilt. Zie volgende sheet voor een concreet voorbeeld 31
32
Balans zoeken: Waar wordt je gelukkig van?
Hoe graag wil je werken/ ondernemen? Waarom wil je werken/ ondernemen? Wat heb je er voor over? Hoe kom ik tot rust? Wat is succes? Hoe geef ik een boost aan mijn eigen carriere/persoonlijke ontwikkeling? Wat voor baan/ bedrijf wil je? Hoeveel uren per week wil je werken? Stel de reflectievragen aan de deelnemers en laat ze het tekenen (en thuis rustig laten uitwerken) 32
33
Blijf in Balans: Definieer jouw succes Stel realistische doelen vast
op persoonlijk en zakelijk gebied Stel realistische doelen vast Succesvol worden vergt tijd Blijf doelgericht Rol model Mentor Coach De inhoud van de presentatie samenvatten door de belangrijkste punten uit de lessen nog eens op te sommen. Wat wilt u dat het publiek zich herinnert na afloop van uw presentatie? Sla uw presentatie op als video zodat u deze eenvoudig kunt distribueren. (Klik hiertoe op het tabblad Bestand, klik vervolgens op Delen en klik onder Bestandstypen op Video maken.) 33
34
Hoe geef ik een versnelling aan mijn loopbaan/persoonlijk leven?
Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren van trainingsmateriaal aan een groep. Secties Klik met de rechtermuisknop op een dia om secties toe te voegen. Secties kunnen u helpen uw dia's te ordenen en maken samenwerking tussen meerdere auteurs mogelijk. Notities Gebruik de sectie Notities om notities mee te leveren of om aanvullende gegevens beschikbaar te maken aan het publiek. Deze notities weergeven in de presentatieweergave tijdens uw presentatie. Houd rekening met de tekengrootte (belangrijk voor toegankelijkheid, zichtbaarheid, videotaping en onlineproductie) Bijpassende kleuren Let met name op de diagrammen, grafieken en tekstvakken. Houd er rekening mee dat deelnemers afdrukken in zwart-wit of grijswaarden. Voer een testafdruk uit om te controleren of de kleuren die u hebt gekozen er ook goed uitzien als ze alleen in zwart-wit worden afgedrukt en grijswaarden. Afbeeldingen, tabellen en grafieken Houd het simpel: gebruik indien mogelijk stijlen en kleuren die niet afleiden. Alle grafieken en tabellen van een label voorzien. 34
35
Oefening 'wie ben ik en wie nog meer? IK ben:…………………………………………
Oefening 73, Karremans 'Wie ben ik en wie nog meer' 35
36
Wat wil ik en waarom?
37
Hoe blijf ik in balans?
38
Hoe ga ik om met weerstand?
39
'Creeër je eigen stad’ Oefening 71 Karremans (Via een metafoor inzicht krijgen in je eigen functioneren)
40
Hoe krijg ik weer inspiratie?
Hoe krijg ik weer zin in dingen, vooral leuk vinden, gaan voelen, bewustwording creeren!
41
Hoe kom ik in beweging? ‘Hoe ziet jouw stad eruit?’ Instandhouden of niet? Oefening ‘De Stad’ bespreken, parallel maken, verbindingen leggen
42
Belangrijk stellen en formuleren van MAGIE-doelen!
‘Hoe ziet jouw stad eruit?’ Instandhouden of niet? Oefening ‘De Stad’ bespreken, parallel maken, verbindingen leggen
43
Een MAGIE doel is: 1. Meetbaar Je moet kunnen nagaan, in welke mate het doel op een bepaald moment bereikt is. 2. Acceptabel Is betrokkene bereidt zich te verbinden aan de doelstelling? Is er draagvlak voor wat we doen? Is het in overeenstemming met de doelstellingen van de organisatie? 3. Gecommuniceerd Een doel is gecommuniceerd als alle betrokkenen, het kennen en begrijpen. 4. Inspirerend Een doel is inspirerend als deelnemers het zinvol vinden en ze een duidelijk verband zien tussen hun eigen inspanningen en het doel. 5. Engagerend Een doel is engagerend als de betrokkenen zich eraan willen en kunnen (ver)binden.
44
Magie-doelen zijn afgeleid van het doel wat je wilt bereiken of van de missie van je organisatie. Ze zijn zo geformuleerd dat: Deelnemers zich erin herkennen; Duidelijk is wat de voordelen ervan zijn; Duidelijk is wat de waarden ermee gediend worden.
45
SMART maken van je doelen Instrument hiervoor is het maken van je eigen Persoonlijk Ontwikkelingsplan
46
Het stellen van SMART-doelen 1
Het stellen van SMART-doelen 1. Specifiek (Heldere doelstelling, wat willen we bereiken, wie zijn erbij betrokken, waar gaan we het doen, wanneer gebeurt het? Welke delen van de doelstelling zijn essentieel? Waarom willen we dit doel bereiken?) 2. Meetbaar 3. Acceptabel (Is betrokkene bereidt zich te verbinden aan de doelstelling? Is er draagvlak voor wat we doen? Is het in overeenstemming met de doelstellingen van de organisatie? 4. Realistisch 5. Tijdgebonden
47
POP leidt tot een voortdurend leerproces met als uitgangspunten: 1
POP leidt tot een voortdurend leerproces met als uitgangspunten: 1. Waar ben ik goed in? 2. Wat doe ik graag? 3. Wat voor type mens ben ik? 4. En gebruik ik dat in mijn huidige leven/baan? 5. Wat kan ik doen om mijn leven/functie beter te vervullen?
48
Om een POP te maken kun je je afvragen: Wat is mijn persoonlijke visie
Om een POP te maken kun je je afvragen: Wat is mijn persoonlijke visie? Wat zijn mijn ambities? (wat wil ik over 5 of 10 jaar bereikt hebben?) En wat zou ik daarvoor moeten leren? (verder ingaan op ieders leervraag)
49
Wat is het voordeel van je eigen POP
Wat is het voordeel van je eigen POP? Je moet je leven lang leren om bij te blijven. Door maken van je eigen POP kan je inzicht krijgen in de lange termijndoelen van je persoonlijk leven, bedrijf of van de organisatie waarin je werkt. Je krijgt ook inzicht in de huidige en toekomstige functie-eisen, je functioneren in je werk, je loopbaanwensen.
50
Hoe bereik ik mijn ontwikkelingsdoelen. 1. Cursus, training; 2
Hoe bereik ik mijn ontwikkelingsdoelen? 1. Cursus, training; 2. Het volgen van een opleiding; 3. volge van een stage of detachering op een andere afdeling of bij een ander bedrijf; 4. Supervisie of coaching krijgen.
51
POP bestaat uit: 1. Ontwikkelingsdoel/kan je leervraag zijn. 2
POP bestaat uit: 1. Ontwikkelingsdoel/kan je leervraag zijn. 2. Ontwikkelingsactiviteit; 3. Gewenst resultaat; 4. Planning; 5. Benodigde ondersteuning faciliteiten.
52
Andere elementen die je in een POP kunt opnemen zijn:
Je startnivo met betrekking tot een bepaald ontwikkelingsdoel (wat weet je al en kan je al). De beloning die je krijgt van jezelf of je leidinggevende. bv. een salarisverhoging, een nieuwe verantwoordelijkheid, een huidige taak afsluiten, vrije dagen of een vakantie, een cadeautje of gewoon een bos bloemen. Tip: Maak onderscheid tussen ontwikkelingsdoelen op de korte termijn (tot een jaar) en op de middellange termijn (tussen 1 en 5 jaar)
53
Voorbeeld om een POP te maken
OOntwikkelingsdoel Ontwikkelingsactiviteit Gewenst resultaat Planning Benodigde ondersteuning & faciliteiten Klantgericht werken 6 keer een donderdagmiddag meewerken op de servicebalie onder Supervisie Inzicht: welke benadering levert tevreden klanten op? Ervaring”: hoe doe je dat?’ 15 oktober tot 1 februari 24 werkuren supervisie van… Excell Cursus volgen om het programma excel onder de knie te krijgen Voldoende beheersing van het programma om de voorkomende werkzaamheden zelfstandig uit te voeren Voor 31 jan. Afgerond Externe cursus van 10 lessen, onder werktijd te volgen. Leidinggeven als teamleider Zelfstudiepakket Praktisch Management doorlopen Basiskennis en elementaire vaardigheden op het gebied van leidinggeven. In staat om operationeel leiding te geven aan een team van 5 medewerkers op MBO-niveau Dit jaar zelfstudie. Volgend jaar een stage-opdracht en praktijkervaring. Zelfstudiepakket Praktisch management. Stage-opdracht met 2 wekelijks een uur begeleiding van.. Ondertekening Leidinggevende Datum
54
Aan de slag met je eigen POP!
Oefening ‘aan de slag met je eigen POP’ ieder geeft aan 2/3 korte en of lange termijndoelen, uitdelen voorbeeld POP (zie training)
55
Tips voor het opstellen van een POP, benoem afzonderlijke SMARTe ontwikkelingsdoelen: 1.Specifiek; 2.Meetbaar; 3.Acceptabel; 4.Realistisch; 5.Tijdgebonden.
56
Geef per doel aan: 1. Welke concrete activiteit je gaat ondernemen; 2. Wat het gewenste resultaat is, wat zijn de zichtbare, waarneembare of zelfs meetbare kennis en vaardigheden die je wilt verwerven; 3. Wanneer je de ontwikkelingsactiviteiten gaat uitvoeren; 4. Welke ondersteuning en faciliteiten je nodig hebt. Denk aan: a. je eigen uren; b. uren van je docent, coach, leidinggevende; c. budget voor een opleiding/cursus; d. leermiddelen zoals een boek of studiepakket.
57
Ik weet wie ik ben ik wat wat ik wil ik weet wat ik moet doen en dat is alles wat ik moet weten
57
58
De sleutel tot succes Zit in het continu vernieuwen van jezelf en/ of je businessmodel door de volgende acht princinpes toe te passen: Passie Hard werken Focus Doorzettingsvermogen Idee ontwikkelen Jezelf continu verbeteren Van dienst zijn voor anderen Volharden 58
59
Succes behalen is moeilijk, maar succes behouden is nog moelijker
Microsoft Technisch onovertroffen Succes behalen is moeilijk, maar succes behouden is nog moelijker Hyper link: 8 principes Steve Jobs Microsoft Vertrouwelijk 59
60
Microsoft Technisch onovertroffen
Vragen? Microsoft Vertrouwelijk 60
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.