Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Verlagen CO2 uitstoot luchtvaart Begin van een discussie| Hein de Wilde, Omar Usmani, Pieter Kroon
2
Snel Groeiende luchtvaart: grijpt in op gehele energietransitie
2 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
3
Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: 30 l tanken auto kost meer accijns dan l voor Airbus a380 op schiphol 3 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
4
Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: De uitstoot van de luchtvaart zal in 2050 tenminste verdrievoudigd zijn. 4 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
5
Redenen sterke groei luchtvaart
Growth Climate Targets Options Costs Redenen sterke groei luchtvaart Lage prijzen Sterke groei More Geen accijns Geen BTW Sterke competitie Landen niet verantwoordelijk 5 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
6
Verwachte groei van de luchtvaart
Growth Climate Targets Options Costs Verwachte groei van de luchtvaart % groei in 2030 CO2 uitstoot luchtvaart 70% groei in 2020 2005 2020 2030 2050 6 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
7
Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: de luchtvaartsector beoogt om in 2050 (bijna) klimaatneutraal te zijn. 7 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
8
sterke groei bemoeilijkt halen klimaatdoelen
Growth Climate Targets Options Costs sterke groei bemoeilijkt halen klimaatdoelen CO2 uitstoot luchtvaart Doorgaan op dezelfde weg Post 2020 CO2-neutrale groei (CORSIA) 50% minder uitstoot t.o.v. 2005 Andere sectoren beogen (bijna) nul uitstoot 2005 2020 2030 2050 8 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
9
Opties verlagen CO2-uitstoot
Growth Climate Targets Options Costs Opties verlagen CO2-uitstoot Inkoop CO2-uitstootrechten elders (carbon offset) Batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch vliegen Verhogen brandstofefficiëntie Bio-kerosine Kerosine gemaakt uit hernieuwbare elektriciteit (P2jet, synthetische brandstof) 9 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
10
Growth Climate Targets Options Costs Inkoop CO2-Uitstootrechten: tijdelijk, twijfelachtig, uitstel echte verandering CO2 emissie andere sectoren tijdelijk reservoir Klimaatdoel andere sector Bij overstijgen doel overschot verkopen (CO2-uitstootrechten) 2005 2020 2030 2050 10 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
11
Growth Climate Targets Options Costs Waterstof en batterijen in pril stadium: Komende jaar niet op de markt. Concept Prototypes Markt 2020 2050 11 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
12
Growth Climate Targets Options Costs levensduur vliegtuigen ca. 25 jaar: waterstof/elektrisch kleine rol in 2050 Kleine rol in 2050 12 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
13
Brandstof efficiëntie: altijd goed, deeloplossing, steeds duurder
Growth Climate Targets Options Costs Brandstof efficiëntie: altijd goed, deeloplossing, steeds duurder Continue inspanning Compenseert deel groei 13 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
14
Bio-kerosene is er, productie nog beperkt gewild door velen
Growth Climate Targets Options Costs Bio-kerosene is er, productie nog beperkt gewild door velen orde 350 PJ (2X 2030) GAP Andere sectoren willen ook bio! orde PJ (30% efficiëntie) Kerosine vraag NL 2050 Bio beschikbaar 14 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
15
Synthetische kerosine: doorbraak nodig
Growth Climate Targets Options Costs Synthetische kerosine: doorbraak nodig Synthetische brandstoffen: Post 2030 rol Kerosine prijs (€/liter) Goedkope stroom, ontwikkelen ‘air capture’ Synthetisch Bio €1.0/liter Synthetisch Fossiel €0.5/liter 2030 2050 15 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
16
inzet Opties verlagen CO2-uitstoot
Growth Climate Targets Options Costs inzet Opties verlagen CO2-uitstoot CO2 emissions air sector Efficiency Synthetic Bio Offsets 2005 2020 2030 2050 16 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
17
Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: inzet 100% hernieuwbare kerosine maakt enkeltje new york minstens €100 duurder Bonus: Hoeveel kost een Sinterklaas vliegticket naar Londen? 17 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
18
Meerkosten groen ticket doorbereken met toeslag groene brandstof
Growth Climate Targets Options Costs Meerkosten groen ticket doorbereken met toeslag groene brandstof Meerkosten vallen mee! Enkel Amsterdam - London Enkel Amsterdam - New York €43 29.0 €7.5 Toeslag groene brandstof Toeslag groene brandstof 18 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
19
Enkel Amsterdam – London Enkel Amsterdam - New York
Growth Climate Targets Options Costs twee opties doorbereken groen ticket: ‘brandstoftoeslag’ vs. ‘vliegtaks’ Meerkosten vallen mee! Enkel Amsterdam – London Enkel Amsterdam - New York €43 €29 €29 €7.5 Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks 19 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
20
Cumulatief: groenkosten, accijns & btw
Growth Climate Targets Options Costs Cumulatief: groenkosten, accijns & btw Enkel Amsterdam - London Enkel Amsterdam - New York Legenda Toeslag groene brandstof Vaste vliegktaks Toeslag groene brandstof Vaste vliegtaks €43.0 €85.5 €171.5 Costs in €/passenger €157.5 €29.0 €43.0 €85.5 Renewable premium divided equally among all passengers Fuel costs Renewable premium Taxes Fixed fee €7.5 €29.0 €15.0 €51.5 €7.5 €15.0 €30.0 20 | Emissions reduction in the aviation sctor 27 Novemer 2018
21
RECAP & CONCLUSIeS Sterke groei internationale luchtvaart: 300 – 700% in 2050 Aanjagers: belastingvrijstelling, concurrentie, uitstoot niet toegerekend aan landen Klimaatverandering vereist drastisch minder CO2-uitstoot Inkoop CO2-uitstootrechten: korte termijn, geringe klimaatwinst, uitstel structurele veranderingen Brandstof-efficiëntie verbetering: belangrijk, maar zeker niet genoeg Batterij- en waterstof-elektrisch: langere termijn Hoofdrol: Bio-kerosine (HEFA, FT), Power-to-jet (synthetisch) Meerkosten groen ticket vallen mee! Knelpunten: accijnsvrijstelling en niet toerekenen uitstoot aan landen Snel opstarten grootschalige uitrol hernieuwbare kerosine Hoe gaan we dit organiseren?! – Discussie met de zaal 27 November 2018
22
Dank voor uw aandacht! TNO.NL/ECNPARTOFTNO
23
Same city, different results
23 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
24
Growth Climate Targets Options Costs Ja/nee quizvraag: door maximaal in te zetten op efficiëntie komen de klimaatdoelen binnen bereik. 24 | Emissions reduction in the aviation sector 27 November 2018
25
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 25 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
26
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 26 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
27
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 27 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
28
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Low Affordability High Availability (% of target) 28 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
29
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Availability (% of target) 29 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
30
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 30 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
31
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 31 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
32
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Availability (% of target) 32 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
33
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 33 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
34
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 34 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
35
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 Synthetic 2030 High Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 35 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
36
Growth Climate Targets Options Costs The options for reduction vary strongly in availability, affordability, acceptability Efficiency 2050 Efficiency 2030 Efficiency 2020 Synthetic 2020 Synthetic 2030 High Synthetic 2050 Bio 2020 Bio 2030 Offsets 2020 Acceptability Offsets 2030 Low Affordability High Offsets 2050 Bio 2050 Availability (% of target) 36 | Emissions reduction in the aviation sector Low 27 November 2018
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.