Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBruno Boer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Wetgeving Webshop Nick Verhoeven 6H
2
Overeenkomst op afstand
elke overeenkomst tussen een verkoper en een consument inzake producten of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. Verkoop via webshop Ja, er is verkoop van product of dienst via een verkoopsysteem van verkoper zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid door middel van communicatietechnieken.
3
Informatie vooraf meegedeeld
Identiteit van de verkoper en geografisch adres. Belangrijkste kenmerken van het product of dienst. Prijs van het product of dienst. Leveringskosten, in voorkomend geval. Wijze van betaling, levering of uitvoering van de overeenkomst. Het al dan niet bestaan van verzakingsrecht. Wijze van terugneming en teruggave van het product, met inbegrip van de eventueel daaraan verbonden kosten. Kosten voor het gebruik van techniek voor communicatie op afstand, wanneer die op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend. Geldigheidsduur van aanbod of prijs. Waar passend, de minimumduur van de overeenkomst in geval van overeenkomsten voor duurzame of periodieke dienstverlening of productlevering.
4
Informatie achteraf meegedeeld
Bevestiging bovenvermelde inlichtingen 1°, 3° tot 6° en 10°, evenals identificatie van product of dienst. Geografische adres van vestiging van de verkoper waar de consument met zijn klachten terecht kan. Inlichtingen betreffende bestaande diensten na verkoop en commerciële waarborgen. Voorwaarden voor opzegging van de overeenkomst, indien deze van onbepaalde duur is of een duur van meer dan één jaar heeft. In voorkomend geval, de voorwaarden en uitoefeningswijze van het verzakingsrecht, evenals een verzakingsbeding in vetgedrukte letters in kader op eerste bladzijde los van tekst.
5
Verzakingsrecht Verzakinstermijn
Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste veertien werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan beëindigen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief. Verzakinstermijn De termijn voor het uitoefenen van het verzakingsrecht start voor producten de dag na de levering aan de consument en voor diensten de dag na het afsluiten van de overeenkomst of de dag waarop de informatieverplichting wordt voldaan, zo daaraan wordt voldaan na het afsluiten van de overeenkomst, mits deze termijn geen drie maanden overschrijdt.
6
Verzakinsbeding Gevolg
“De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen ... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenovereenkomst.” Gevolg Indien dit beding niet vermeld wordt, wordt het product of de dienst geacht geleverd te zijn aan de consument zonder voorafgaande vraag van de consument en is de consument niet gehouden tot het betalen van het product of de dienst, of tot het teruggeven ervan.
7
Voorschot verkoper Uitvoering bestelling verkoper
Er kan van de consument geen voorschot of betaling worden geëist voor het einde van de verzakingstermijn van veertien werkdagen. In geval van uitoefening van het verzakingsrecht, is de verkoper gehouden tot terugbetaling van de gestorte bedragen, zonder kosten. Deze terugbetaling moet plaatsvinden ten laatste binnen de dertig dagen die volgen op de verzaking. Uitvoering bestelling verkoper Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen moet de verkoper de bestelling uitvoeren uiterlijk binnen dertig dagen te rekenen vanaf de dag volgend op die waarop de consument zijn bestelling aan de leverancier heeft toegezonden.
8
Te late levering verkoper
Behoudens in geval van overmacht, wordt de overeenkomst van rechtswege ontbonden indien de overeenkomst door de verkoper niet binnen deze termijn wordt uitgevoerd onverminderd het eventueel bekomen van schadevergoeding. Ingevolge deze ontbinding kunnen van de consument geen enkele vergoeding en geen onkosten worden geëist. Bovendien moet de consument binnen de dertig dagen de bedragen terugbetaald krijgen die hij desgevallend als betaling gestort heeft.
9
Wet Elektronische handel
Dienst van de informatiemaatschappij: elke dienst die gewoonlijk tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt. De wet is van toepassing op onze website.
10
Informatieplicht Zijn naam of handelsnaam.
Geografische adres waar dienstverlener is gevestigd. Nadere gegevens die snel contact en een rechtstreekse en effectieve communicatie met hem mogelijk maken, met inbegrip van zijn elektronisch postadres. Het handelsregister waar hij is ingeschreven en zijn inschrijvingsnummer. Wanneer activiteit onderworpen is aan vergunningsstelsel, de gegevens over de bevoegde toezichthoudende autoriteit. Gereglementeerde beroepen. -De beroepsvereniging of beroepsorganisatie waarbij de dienstverlener is ingeschreven. -De beroepstitel en de staat waar die is toegekend. -Een verwijzing naar de van toepassing zijnde beroepsregels en de wijze van toegang ertoe. Wanneer de dienstverlener een aan de belasting over de toegevoegde waarde onderworpen activiteit uitoefent, het identificatienummer zoals bedoeld in artikel 50 van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde. Gedragscodes die hij desgevallend heeft onderschreven, alsook de informatie over de manier waarop die codes langs elektronische weg kunnen worden geraadpleegd.
11
Bijzondere regels Ontvangsten klant
De talen waarin het contract kan worden gesloten. De verschillende technische stappen om tot de sluiting van het contract te komen (aangeven welke klik op knop “verdergaan/volgende/OK” de eigenlijke aanvaarding inhoudt). De technische middelen waarmee invoerfouten kunnen worden opgespoord en gecorrigeerd voordat de order wordt geplaatst. Uitsluitsel omtrent de vraag of de dienstverlener het gesloten contract zal archiveren en of het toegankelijk zal zijn. Ontvangsten klant De dienstverlener bevestigt zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van de order van de afnemer. Het ontvangstbewijs vermeldt onder meer een samenvatting van de order. De order en het ontvangstbewijs worden geacht te zijn ontvangen wanneer deze toegankelijk zijn voor de partijen tot wie zij zijn gericht .
12
Reclame Elke vorm van communicatie bestemd voor het direct of indirect promoten van de goederen, diensten of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.
13
Voorwaarden reclame Onmiddellijk na de ontvangst ervan is de reclame, vanwege de globale indruk, met inbegrip van de presentatie, duidelijk als zodanig herkenbaar. Indien dit niet het geval is draagt zij leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig de vermelding " reclame “. De natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening de reclame geschiedt, is duidelijk te identificeren. Verkoopbevorderende aanbiedingen, zoals aankondigingen van prijsverminderingen en eraan verbonden aanbiedingen, zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de voorwaarden om van deze aanbiedingen gebruik te kunnen maken, zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid. Verkoopbevorderende wedstrijden of spelen zijn duidelijk als zodanig herkenbaar en de deelnemingsvoorwaarden zijn gemakkelijk te vervullen en worden duidelijk en ondubbelzinnig aangeduid.
14
Reclame via mail Recht consument
Het gebruik van elektronische post voor reclame is verboden zonder de voorafgaande, vrije, specifieke en geïnformeerde toestemming van de geadresseerde van de boodschappen. Recht consument binnen een redelijke termijn per elektronische post een ontvangst bewijs te geven dat aan de betrokken persoon de registratie van zijn aanvraag bevestigt. Binnen een redelijke termijn de nodige maatregelen te nemen om de wil van deze persoon na te leven. Lijsten bij te werken met personen die hun wil kenbaar gemaakt hebben om van hem geen reclame per elektronische post te ontvangen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.