Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRenée van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Examens met ICT komen er aan
Peter Uylings Amstel Instituut Gerard Boeijen Citogroep Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
2
Onderwijs door de eeuwen heen
1400 2004
3
Woudschoten conferentie 2004
1400 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
4
Woudschoten conferentie 2004
1500 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
5
Woudschoten conferentie 2004
1600 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
6
Woudschoten conferentie 2004
1700 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
7
Woudschoten conferentie 2004
1800 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
8
Woudschoten conferentie 2004
1937 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
9
Woudschoten conferentie 2004
1950 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
10
Woudschoten conferentie 2004
1960 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
11
Woudschoten conferentie 2004
1975 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
12
Woudschoten conferentie 2004
2000 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
13
Woudschoten conferentie 2004
2002 Bron: Coen Free School van de toekomst Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
14
Woudschoten conferentie 2004
2003 Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
15
Woudschoten conferentie 2004
17 januari 2019
16
Woudschoten conferentie 2004
2010 ? ? Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
17
ICT- onderwijsmonitor 2000-2001
Gebruik van ICT voor didactische handelingen, door leraren (n=900) % Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
18
Woudschoten conferentie 2004
Gebruik van ICT % Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
19
Behoud van centraal examen
Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
20
Conclusies van inspectie en ICT monitor
Ruim negentig procent van de leraren in het basisonderwijs gebruikt de computer voor onderwijsdoeleinden; In de andere onderwijssectoren ligt dit percentage veel lager; ICT is voor elk onderwijsconcept van waarde. Leerlingen en studenten vinden het belangrijk dat zij met computers kunnen omgaan. Ook beleven zij meer plezier aan lessen waarbij gebruik wordt gemaakt van de computer; Het aantal computers in het onderwijs neemt gestaag toe; Het tekort aan kennis van (nieuwe) ICT- toepassingen vormt één van de grootste belemmeringen voor de verdere invoering van ICT in het onderwijs. Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
21
Woudschoten conferentie 2004
Van leren naar toetsen Evaluatie van het geleerde Aansluiten bij de manier van leren Mogelijkheden tot individualisering Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
22
Woudschoten conferentie 2004
Computers in het centraal examen Uitgangspunten Elke leerling krijgt bij tenminste één vak een computeronderdeel: In elk profiel, elke sector, elke leerweg; Computervaardigheden geen doel van examinering; Geleidelijke invoering Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
23
Woudschoten conferentie 2004
Compex Onderzoeksproject 2003, 2004, 2005 Beperkt aantal proefscholen ( ) Deelname op vrijwillige basis De examens van voorgaande jaren zijn voorbeeld voor het volgend jaar Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
24
Hoe wordt de computer ingezet?
Ict en Multimedia in het examen (IMEX) Computer Based Testing (CBT) (voornamelijk in vmbo basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen) Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
25
Woudschoten conferentie 2004
Kenmerken IMEX Opgaven worden op papier aangeboden en de antwoorden op papier gegeven Gebruik van standaard software en/of vakspecifieke programma’s Ongeveer 30% opgaven waarbij de computer moet worden gebruikt Examenwerk wordt op normale wijze door docent en tweede corrector beoordeeld Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
26
Woudschoten conferentie 2004
Welke vakken? Algemene vakken in HAVO/VWO en VMBO GL/TL profiel havo vwo Cultuur en maatschappij ec 1 wi A 1 Economie en maatschappij ak wi A 1,2 Natuur en gezondheid bi Natuur en techniek na 1,2 sector vmbo gt techniek + landbouw nask-1 z&w + landbouw economie + z&w ec Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
27
Meerwaarde van de computer(1)
Ten aanzien van de afname en toepassingen: Meer vraagvormen door hyperlinks, video, meten op de computer, uitvoeren van experimenten Kleur en geluid Meer en andere bronnen (digitale databases) Gebruik van applicaties en vakspecifieke software tijdens de toets Aansluiten bij de onderwijspraktijk Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
28
Toepassingsmogelijkheden
Binas-vakken Vragen over videofragmenten (bi) Videometen (IPCoach ) Modelleren (IPCoach en Excel) Experiment (laten) uitvoeren en resultaten verwerken (animaties, Flash, Java-applets etc.) Simulaties (maken en) uitvoeren Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
29
Woudschoten conferentie 2004
Regelgeving IMEX Opgaven op papier Antwoorden op papier, deels als resultaatbestand Herexamen regulier (t/m 2006) Resultaten van de groep worden geschaald met landelijke resultaten (t/m 2006) Mogelijkheid voor CEVO om N-term vast te stellen die afwijkt van de landelijke N-term (t/m 2006) Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
30
Woudschoten conferentie 2004
Meedoen in 2006? Opgeven bij CEVO ( Informatiebijeenkomsten in april in Zwolle en Breda Aanmelden in mei 2005 Kijk ook op Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
31
Woudschoten conferentie 2004
Invoering Natuurkunde 1,2 havo + vwo én Natuur- en scheikunde 1 vmbo gl/tl 2003, 2004 en 2005 (1e tijdvak) project beperkt aantal scholen naast regulier examen 2006 keuze voor deelname alle scholen (1e tijdvak) naast regulier 2007 opgenomen in regulier examen (1e + 2e tijdvak) Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
32
Voorbeelden natuurkunde 1,2
VWO Modelleren (Coach 5) Sahara HAVO Videometen (Coach 5) Hellingbaan Dataverwerking (Excel) Stralingsmeter Systeembord (Systematic) Broodrooster Woudschoten conferentie 2004 17 januari 2019
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.