Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Financieel 1
3
Welke resultaten tellen voor deze bedrijven?
Hoofdstuk 2 Resultaten Niet voor alle winkeleigenaren is de winkel de belangrijkste activiteit. Een zorgboerderij begint een webshop, een boerenbedrijf een landwinkel, een kringloopbedrijf een ‘second hand shop’. Welke resultaten tellen voor deze bedrijven? Voor sommige organisaties geldt dat winst maken niet het hoofddoel is. Welke andere doelen kunnen ze hebben? Benoem verschillende resultaten die je kunt behalen met een handelsbedrijf, buiten de winst.
4
Wat ga ik nu leren? 2.1 Winst berekenen 2.2 Brutowinstmarge
2.3 Brutowinstpercentage 2.4 Winst maken 2.5 Bedrijfsresultaat 2.6 Economisch resultaat
5
Hoofdstuk 2 Resultaten Winst berekenen De belangrijkste doelstelling van ondernemingen is het maken van winst. Omzet en omzetbelasting Inkoopwaarde van de omzet Nettowinst
6
Omzet en omzetbelasting
Hoofdstuk 2 Resultaten Omzet en omzetbelasting Omzet: de totale opbrengst van de verkochte producten exclusief btw Omzetbelasting: belasting over de toegevoegde waarde (btw).
7
Inkoopwaarde van de omzet (IOW)
Hoofdstuk 2 Resultaten Inkoopwaarde van de omzet (IOW) Benodigde gegevens Waarde van de beginvoorraad Waarde van de inkopen Waarde van de eindvoorraad
8
Hoofdstuk 2 Resultaten Nettowinst
9
Brutowinstmarge Ruimte tussen inkoopprijs en verkoopprijs
Hoofdstuk 2 Resultaten Brutowinstmarge Ruimte tussen inkoopprijs en verkoopprijs
10
Brutowinstopslag Brutowinstmarge gebruiken als opslag op de
Hoofdstuk 2 Resultaten Brutowinstopslag Brutowinstmarge gebruiken als opslag op de inkoopprijs
11
REDACTIE LET OP. STREEP IN DE FORMULE (voor ×). STAAT OOK IN DE PROEF
Hoofdstuk 2 Resultaten Theoretische consumentenprijs Brutowinstmarge gebruiken als opslag op de inkoopprijs REDACTIE LET OP. STREEP IN DE FORMULE (voor ×). STAAT OOK IN DE PROEF Er staat een verticale streep voor ×. STAAT OOK IN DE PROEF
12
Brutowinstpercentage
Hoofdstuk 2 Resultaten Brutowinstpercentage Uitdrukken in: Percentage van de inkoop Percentage van de omzet
13
Aandachtspunten Schatting van de inkoopwaarde
Hoofdstuk 2 Resultaten Aandachtspunten Schatting van de inkoopwaarde Veranderende inkoopprijzen
14
Hoofdstuk 2 Resultaten Welke verkoopprijs je in de praktijk toepast, hangt af van verschillende zaken. Prijsschommelingen en prijsstijgingen? Regels van de Belastingdienst Is er een ondersteunend geautomatiseerd systeem?
15
Hoofdstuk 2 Resultaten Winst maken
16
Verhogen nettowinst Drie manieren Omzet verhogen Kosten verlagen
Hoofdstuk 2 Resultaten Verhogen nettowinst Drie manieren Omzet verhogen Kosten verlagen Inkoopwaarde van de omzet verlagen
17
Hoofdstuk 2 Resultaten Bedrijfsresultaat
18
Hoofdstuk 2 Resultaten Economisch resultaat Het bedrijfsresultaat minus een redelijke vergoeding voor de inzet van tijd en geld van de ondernemer Gewaardeerd loon en rendement eigen vermogen Gewaardeerde interest Incidentele opbrengsten en kosten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.