Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter Smets Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Hulpmiddelen en het gebruikersperspectief
Inhoud: eigen ontdekkingstocht ontwikkelingen in de zorg ontwikkelingen hulpmiddelen de Q van CLiQ doelstelling CLiQ resultaten CLiQ
2
Eigen ontdekkingstocht
basisarts: stethoscoop AGNIO/tropenarts:scalpel, toeter, gips, infuus revalidatie: pro- en orthesen, communicatieboek, armsling, woningaanpassing onderzoek: ICT palliatieve zorg: pijnpompen CVZ: Regeling hulpmiddelen ervaringen in eigen kring
3
Ontwikkelingen zorg van
simpel, veilig, beperkt effectief en aanbodgestuurd naar complex, effectief, risicovol en vraaggestuurd
4
Consequenties Beïnvloedbaarheid: Bestuurbaarheid:
belangrijke rol voor de gebruiker: preventie en zelfmanagement Bestuurbaarheid: deregulering, vraagsturing: partnership gebruikers, zorgverzekeraars en zorgaanbieders, maatschappelijk ondernemen. Betaalbaarheid, toegankelijkheid, kwaliteit: gemeenschappelijk gedragen kwaliteitscriteria op basis van heldere doelstelingen: overheid stelt kader, invulling door het veld
5
Ontwikkelingen hulpmiddelen
van beperkte mogelijkheden, beperkte vraag en individuele bevlogenheid producent / leverancier naar vele mogelijkheden, gebruikersvriendelijk, gadget en commercieel interessante groeimarkt
6
Voorbeelden Prothese: van houten been naar cosmetisch verantwoord en functioneel hulpstuk voor topsporter en rolstoelgebruiker Van beugelapparatuur naar lichtgewicht, functionele knieorthese Van ziekenfondsbril naar gadget
7
Ontwikkeling Regeling hulpmiddelen
van simpel, overzichtelijk, geaccepteerd naar complex, onuitvoerbaar en onacceptabel
8
Voorbeelden Grens wet REA en Regeling hulpmiddelen: communicatieapparatuur, pro- en orthesen Grens gemeente en Regeling hulpmiddelen: afstandbediening en alarmering Grens instellingszorg en Regeling hulpmiddelen: binnen / boven buiten budget Grens noodzakelijke zorg: cosmetiek, hobby, tweede exemplaar
9
Reactie overheid Aanvankelijk: Focus op noodzakelijk zorg
Voorkomen van overbodige zorg => gedetailleerde regelgeving => aantoonbaar effect is voorwaarde voor opname in de regeling Nu: deregulering en instrumentering zorgverzekeraars, gebruikers, zorgaanbieders
10
Rapport deregulering hulpmiddelen CVZ
Deregulering op maat: aanspraken handhaven in wettelijke regeling Voorwaarde voor deregulering volgens partijen in het veld: kwaliteitscriteria voor verstrekking van hulpmiddelen
11
Kwaliteitscriteria in de zorg
Evidence based medicine: kennis verwerven uit wetenschappelijk onderzoek: voor- en nadelen, methodieken beschikbaar Wieringa 2001: klinisch relevante discrepanties tussen klinische onderzoekspraktijk en medische praktijk (Connecting pre-marketing clinical research and medical practice, proefschrift Groningen) Practice based medicine: kennis verwerven in de praktijk voor- en nadelen, methodieken nog in ontwikkeling
12
Voorbeeld hulpmiddelen
Corset: EBM, review: toegevoegde waarde niet aangetoond PBM, eigen ervaringen: 1965 mijn vader, 2000 mijn moeder => als het effect wetenschappelijk niet is aangetoond, dan kan het in het individuele geval wel een uitkomst zijn!
13
Klinische paden, combinatie van EBM en PBM
Kennis uit research: Evidence-based Medicine =>Kennismanagement systeem Kennis en ervaring uit praktijk: Practice-based Medicine =>o.a. SPC, CLiQ Voorkeuren van de patiënt: zorg op maat => mass-customization Multidisciplinaire organisatie van de zorg => Visie op ideale zorg => process-design
14
De Q van CLiQ Classificatie implementeert Quality
Quality afkomstig uit de praktijk
15
Doelstelling CLiQ Faciliteren van practice based evidence: Hoe?
transparantie in hoeverre hulpmiddelen in de praktijk voldoen aan behoeften van de gebruiker Hoe? Classificatie vanuit het gebruikersperspectief Typeren van de potentiële gebruiker Typeren van het hulpmiddel
16
Resultaat succesvolle classificatie
Vanuit de praktijk: Gebruikersprofielen (vraag) Gebruiksprofielen (aanbod) Toepassing: Gebruikersinformatie Gebruiksinformatie Productinnovatie / onderzoek Voorwaarden: open en lerende attitude van alle partijen focus is steeds beter voldoen aan behoeften van gebruikers vanuit perspectief van partnership
17
Dynamiek: LERENDE CULTUUR
Hoe omgaan met variatie in handelen? f f - + - + oordeel Q Q Steeds beter: open en lerende attitude, leren van successen èn mislukkingen slecht goed Focus op non-kwaliteit
18
Partnership financier gebruiker hulpmiddel Voorschrijver, adviseur
Leverancier, producent financier
19
Voldoen aan de behoeften van de gebruiker
Wat zijn de behoeften van de (potentiële) gebruiker? Hoe weten / meten we dat? Voldoet het hulpmiddel hieraan? Hoe weten we dat? Voldoet het hulpmiddel aan kader van toegankelijkheid, betaalbaarheid en goede kwaliteit? => doelstellingen hulpmiddelen?
20
bron: IOM: Crossing the Quality chasm
DOELSTELLINGEN Doelstellingen hulpmiddelen: Patiëntgericht: hulpmiddel dat past bij de wensen van de individuele gebruiker Toegankelijk: weten dat het er is en waar te verkrijgen Effectief: functioneel en duurzaam prestatieniveau Veilig: geen brokken, afknellingen etc Efficiënt: betaalbaar, geringe reparatiegevoeligheid Continuïteit van zorg: korte lijnen voorschrijver, adviseur, leverancier, producent en financier bron: IOM: Crossing the Quality chasm
21
CLiQ-project Geen doel op zich maar middel tot!
Pilot, de beste expertise aanwezig, maar geen garantie voor succes! 3 categorieën hulpmiddelen gebruikers- en gebruiksprofielen: elastische kousen incontinentiematerialen pro- en orthesen Succes niet verzekerd, ontdekkingstocht!
22
Resultaat CLiQ: nationale afgeleide ISO 9999
1. Classificatie 3 hulpmiddelencategorieën 2. Kader voor classificatie overige hulpmiddelen 3. Procesverslag 4. Voorstel voor beheersstructuur CLiQ project is leertraject, input van alle betrokkenen is essentieel!
23
Toepassing CLiQ
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.