Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKrista Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie
Omgaan met agressie Zelfcontrole: hanteren van agressie in de interactie Jade Delmeiren
2
zelfcontrole Wat? = zelfbeheersing, zekerheid en duidelijkheid uitstralen. En niet laten overspoelen door emoties. Belang? In acute geweldsituaties Gevoelens onder woorden brengen => Toon
3
Slachtofferpositie / slachtofferrol
Slachtoffer rollen: = angstige of huilende = agressieve of verzettende ! Belang rollen niet te volgen als slachtoffer MAAR => reageren vanuit eigen strategie => tweedeordeoplossingen
4
Soorten beslissingen Bewust = over nagedacht Onbewust = intuïtief
=> gevaar = situatie escaleert
5
Oplossing tweede orde =focus op veranderen van het gevolg en niet op de oorzaak van de situatie Onverwachts reageren strijdig met het ‘ gezond verstand’
6
Verbale /non- verbale verweervormen
Zo snel mogelijk overwinnen Zo veel mogelijk eens worden met elkaar=> Geduld ! Offensief / defensief => Mate van fysiek vermogen !! Belang psychische kracht !!
7
verweervormen Gerdragslijn
Geweldloos ingesteld zijn= levensinstelling, levenskracht !! Geen verliezers = verweervormen => Samen toepassen Maar : situatie afhankelijk
8
1. Herinterpretatie = De situatie een andere interpretatie geven dan wat bedoelt was Dreigende situatie => Helpende situatie
9
2. Verbijstering Belangrijk aspect ! Totaal onverwachts
Gespannen situatie => ontspannende, komische situatie De overtuiging van belang voor effect !
10
3. Praten, Praten en nog eens praten
Belang combinatie met herinterpretatie = Controle houden over eigen angsten en spanning Tip’s: rustig praten, je tijd nemen => belang voor zelfcontrole Medemenselijkheid opwekken + wij- gevoelens aanspreken Oogcontact
11
4. Schreeuwen, gillen, roepen, Hard zingen als verweer, niet uit onmacht
= schrikeffect veroorzaken Nadien er over praten Doel controle over de situatie krijgen ! Humoristische wending => sarcasme of minachting vermijden
12
5. Vermijding van persoonlijke inzet
1. Verwerping van communicatie = een van de partners heeft geen zin in communicatie, maar zegt dit niet 2. Aanvaarding van communicatie = Angst om gesprek stop te zetten na een tijdje 3. Diskwalificatie van communicatie = echt met elkaar praten onmogelijk maken door : zinloze uitweidingen,… 4. Symptoom als communicatie =Symptoomgedrag kun je gebruiken als vermijdingsgedrag => Ik wil wel maar iets belet mij
13
6. Voorschrijven van gedrag
= Gedrag voorzichtig stimuleren met de bedoeling dat de cliënt ervan afziet. => veranderen van gedrag Vb. Iemand kan niet in slaap komen, doordat hij zichzelf dwingt te slapen.
14
7. Vertrouwen = Uitspreken dat je het volste vertrouwen hebt in een persoon
15
8. Symbolische uiting en verbijstering
= In een spannende situatie iets doen dringt gevoelens van angst naar de achtergrond
16
9. Aanpassen, doen - alsof - techniek
= Schrikeffect creëren bij de aanvaller, waardoor hij geconfronteerd word met eventuele gevolgen van zijn daad. => Negatieve kritiek => aan je voorbij laten gaan
17
10. Bereidheid tot lijden of je volgend opstellen
= intentie voorkomen van escalatie, en het over je heen late lopen. Escalaties => ander laten voelen wat hij jou heeft aangedaan
18
11. Naam noemen en zelfpresentatie
= Betrokkene laten inzien, bewust worden waar hij mee bezig is => Aanzet tot gesprek
19
12. Vragen stellen = Vragen stellen zodanig dat de persoon enkel ja / nee kan antwoorden
20
13. Herkaderen = Het positieve van de klacht benadrukken + verder op ingaan
21
14. Humor en lachen = Spanning breken in een conflictsituatie ! Belang rekening houden met de gevoeligheid en kwetsbaarheid van de persoon
22
15. Aandacht richten = aandacht niet laten afleiden maar focus met wat je bezig bent Voorstellen wat je zou doen als deze vervelende situatie achter de rug is.
23
16. Wedstrijdelement als katalysator
= uitkomt => afspraken zonder een winnaar te hebben Ruzie af leiden door jezelf als scheidsrechter te ontwerpen Belang Regels !!
24
Afwikkeling na het incident
= voorkomen tot zinvollere situaties Mag verrast zijn maar geen gevoel hebben dat hij in de steek gelaten wordt Aandacht voor legaliteit Voor hoeverre verzoening raadplegen
25
Aanvullende handelingsalternatieven en houdingsaspecten
= mogelijkheden afhankelijk van de situatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.