De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mobiliteit in crisis 2 nieuwe initiatieven als mogelijke oplossing

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mobiliteit in crisis 2 nieuwe initiatieven als mogelijke oplossing"— Transcript van de presentatie:

1 Mobiliteit in crisis 2 nieuwe initiatieven als mogelijke oplossing
Meet & Greet

2 Inhoud Achtergrond Mobiliteitsvergoeding Mobiliteitsbudget Illustratie
Dienstverlening Consult Meer informatie?

3 Achtergrond

4 Mobiliteit in crisis Achtergrond
Vaststelling veel wagens op de baan, waarvan een groot aantal bedrijfswagens lange files stress impact op milieu en gezondheid nood aan alternatieve vervoersoplossingen Maar: bedrijfswagen blijft aantrekkelijk verlonings-middel, voor werkgever en werknemer zware (para)fiscale lasten op loon zoektocht naar alternatieven op het vlak van mobiliteit

5 Mobiliteit in crisis 2 mogelijke oplossingen
Voorstel federale regering Wet 30 maart 2018, BS 7 mei 2018 Wijziging aangekondigd (nog niet definitief) IWT : 1 januari 2018 Voorstel sociale partners (NAR) Uitgewerkt door federale regering in wetsontwerp (nog niet definitief) IWT? Was voorzien op 1 oktober 2018 Mobiliteitsvergoeding Mobiliteitsbudget Nieuw

6 Mobiliteitsvergoeding

7 Mobiliteitsvergoeding Definitie
« Cash for cars » Bedrag dat een werknemer ontvangt van zijn werkgever in ruil voor het inleveren van zijn bedrijfswagen Waarvoor een specifieke regeling werd gecreëerd op fiscaal, sociaal en arbeidsrechtelijk vlak

8 (Para)fiscale behandeling MV
Mobiliteitsvergoeding Stappenplan Invoering door WG Aanvraag door WN Aanvaarding door WG Berekening MV (Para)fiscale behandeling MV

9 Mobiliteitsvergoeding
Invoering door werkgever - voorwaarden Vrije keuze Bedrijfswagen(s) ter beschikking stellen gedurende een ononderbroken periode van (minstens) 36 maanden Tenzij startende werkgever: < 36 maanden actief neerlegging oprichtingsakte datum 1e inschrijving KBO Aanbod doen aan werknemers die over een bedrijfswagen beschikken of die ervoor in aanmerking komen bij de huidige werkgever Eventuele voorwaarden meedelen Niet voor bedrijfswagens ontstaan in het kader van “salary sacrifice” Wel toekenning mogelijk ter vervanging van loon of andere voordelen die (reeds) in ruil voor de bedrijfswagen werden verkregen (te beoordelen o.b.v. individuele AOV) Nieuw Nieuw

10 Mobiliteitsvergoeding
Aanvraag door werknemer - voorwaarden Vrije keuze werknemer binnen het kader gecreëerd door de WG wijze van berekening en bedrag MV moeten meegedeeld worden Schriftelijke aanvraag Voldoen aan voorwaarden (volgende slide) Nieuw

11 Werknemer die bedrijfswagen heeft
Mobiliteitsvergoeding Werknemer die bedrijfswagen heeft Over een bedrijfswagen beschikt hebben/beschikken: in de afgelopen 3 maanden ononderbroken, én in de afgelopen 36 maanden minstens 12 maanden (tenzij WG < 36 maanden actief) Uitzondering: WN die bij vorige WG al MV had, of al deel van de termijn had doorlopen nood aan informatie-uitwisseling

12 WN komt in aanmerking voor bedrijfswagen
Mobiliteitsvergoeding WN komt in aanmerking voor bedrijfswagen Voor een bedrijfswagen in aanmerking komen/zijn gekomen: in de afgelopen 3 maanden ononderbroken bij de HUIDIGE WERKGEVER, én in de afgelopen 36 maanden minstens 12 maanden bij de HUIDIGE WERKGEVER (tenzij WG < 36 maanden actief) Uitzondering aanwerving WN, of bevordering of functiewijziging, voor de inwerkingtreding van de wet

13 Mobiliteitsvergoeding
Berekening MV Budgetneutraliteit voor de WN waarde gebruiks-voordeel van de ingeleverde bedrijfswagen benaderen Formule: 20% x 6/7e x cataloguswaarde 20% % indien brandstofkosten ten laste van WG geen correctie cataloguswaarde i.f.v. ouderdom eigen bijdrage die WN voor bedrijfswagen betaalde aftrekken Berekende MV = vast gegeven niet beïnvloed door wijzigingen in de loopbaan incl. in geval van verderzetting bij nieuwe werkgever met uitzondering van indexatie cataloguswaarde op 1 januari inkomstenjaar Wél verandering mogelijk bij functieverandering of bevordering waarvoor het loonsysteem in een andere bedrijfswagen voorziet Nieuw

14 Mobiliteitsvergoeding
Toekenning vergoeding: gevolg? Geen bedrijfswagen noch alle daaraan verbonden voordelen Geen tussenkomsten woon-werkverkeer ontvangen van dezelfde werkgever als de MV eventuele tussenkomsten worden beschouwd als loon tenzij voorheen ook toegekend bovenop bedrijfswagen enkel nog vrijstelling van 400 euro/jaar (ink. 2018) Bedoeling om MV te gebruiken voor financiering van alle privéverplaatsingen (incl. woon-werkverkeer) Maandelijks: 1/12e MV ontvangen vrije besteding vanaf 1e dag van de maand van toekenning MV 44 Nieuw

15 Mobiliteitsvergoeding
Statuut MV MV geeft alleen recht op: uitbetaling zelfde rechten als voordeel firmawagen, zoals voorzien in wettelijke, reglementaire of conventionele bepalingen Uitgebreidere rechten te bepalen bij CAO niet op het vlak van jaarlijkse vakantie of RSZ, en zonder dat dit invloed heeft op administratieve formaliteiten te vervullen t.o.v. RSZ

16 Mobiliteitsvergoeding
(Para)fiscale behandeling MV Werknemer Belastbaar VAA (op jaarbasis) 4% x 6/7e x cataloguswaarde minimum: euro (ink. 2018) jaarlijkse indexatie VAA eigen bijdrage in mindering brengen Rest MV? Vrijgesteld voordeel RSZ Uitgesloten uit het loonbegrip

17 Mobiliteitsvergoeding
(Para)fiscale gevolgen MV Werkgever Solidariteitsbijdrage berekend o.b.v. ingeleverde bedrijfswagen vastgeklikt voor de duur van het MV jaarlijkse indexatie zoals bij firmawagen aftrekbare beroepskost Aftrekbare beroepskost Betaalde MV is aftrekbaar t.b.v. 75% Verworpen uitgave Berekend op VAA MV % = afhankelijk van terugbetaling brandstofkosten bedrijfswagen

18 Mobiliteitsvergoeding
Einde MV? Principe: MV ter vervanging van bedrijfswagen WN oefent functie uit die op basis van het loonsysteem van de werkgever geen recht geeft op bedrijfswagen WN beschikt opnieuw over een bedrijfswagen op zijn eigen vraag op vraag van de WG vanaf 1e dag van de maand waarin dit feit zich voordoet WN gebruikt (dezelfde of een andere) wagen van het bedrijf alsnog voor privédoeleinden : MV wordt beschouwd als loon

19 Mobiliteitsbudget

20 Mobiliteitsbudget Principe Regeling rond MV heeft aantal beperkingen
voorlopig weinig enthousiasme bij WG’s en WN’s ondertussen al deels ondervangen door aangekondigde wijzigingen 2e alternatief voor bedrijfswagen: MB kiezen voor bedrijfswagen blijft mogelijk aangevuld met andere mobiliteitsoplossingen Gebruik MB vrij te kiezen binnen 3 pijlers

21 Mobiliteitsbudget Principe Voorstel sociale partners (NAR)
vertaald in wetsontwerp van de federale regering Mobiliteitsbudget bedrag dat de WN ontvangt van zijn WG ter compensatie van het feit dat hij afziet van de bedrijfswagen waarover hij beschikte of waarop hij aanspraak kan maken behandeld volgens specifieke arbeidsrechtelijke, sociaalrechtelijke en fiscale regels

22 Mobiliteitsbudget ! Principe Datum inwerkingtreding?
was voorzien voor 1 oktober 2018 goedgekeurd op Ministerraad van 20 juli 2018 moet nog parlementair proces doorlopen eerder voor het einde van dit jaar Bespreking is gebaseerd op ONTWERP teksten !

23 Mobiliteitsbudget Toepassingsgebied: ruimer dan MV?
Door wijziging MV is toepassingsgebied grotendeels gelijkgetrokken (‘in aanmerking komen”) Welke WN’s? bij aanwerving, bevordering of functie-verandering behoren tot functiecategorie waarvoor het bedrijfswagenbeleid voorziet in een bedrijfswagen Behoud bedrijfswagen is mogelijk (pijler 1) voorwaarde: milieuvriendelijkere en/of goedkopere wagen

24 Mobiliteitsbudget Gelijkenissen met MV Gekoppeld aan de bedrijfswagen
behouden zolang WN o.b.v. uitgeoefende functie in aanmerking komt voor een bedrijfswagen volgens het loonsysteem van de WG Geen zelfstandige bedrijfsleiders Geen bedrijfswagen ontstaan via “salary sacrifice” Qua opbouw van rechten gelijkgesteld met bedrijfswagen Voorwaarden voor WG en WN (wachttermijn) zie volgende slide

25 Werknemer die bedrijfswagen heeft
Mobiliteitsbudget Werknemer die bedrijfswagen heeft Over een bedrijfswagen beschikt hebben/beschikken bij de HUIDIGE WERKGEVER: in de afgelopen 3 maanden ononderbroken, én in de afgelopen 36 maanden minstens 12 maanden (tenzij WG < 36 maanden actief) Uitzondering bij aanwerving bij bevordering of functiewijziging voor inwerkingtreding van deze wet

26 WN komt in aanmerking voor bedrijfswagen
Mobiliteitsbudget WN komt in aanmerking voor bedrijfswagen Voor een bedrijfswagen in aanmerking komen bij de HUIDIGE WERKGEVER: in de afgelopen 3 maanden ononderbroken, én in de afgelopen 36 maanden reeds minstens 12 maanden (tenzij WG < 36 maanden actief) Uitzondering bij aanwerving bij bevordering of functiewijziging voor inwerkingtreding van deze wet

27 Mobiliteitsbudget Gelijkenissen met MV Vrijwilligheid voor WG en WN
invoering via cao, individuele overeenkomst of bedrijfsreglement WG stelt kader vast (evt. voorwaarden) WN doet aanvraag binnen dat kader Berekeningswijze en bedrag MB moeten duidelijk zijn Aanvraag en aanvaarding vormen een overeenkomst (sociaal document) Kosten voor privéverplaatsingen WN dekken Geen andere tussenkomsten in het woon-werkverkeer ontvangen van dezelfde werkgever verlies fiscale vrijstelling (behalve 1x 400 euro/jaar) tenzij verderzetting van eerdere betaling geen cumul MV en MB (wel overgang MB MV, en omgekeerd)

28 Mobiliteitsbudget Berekening MB
O.b.v. de reële bruto kostprijs (“total cost” benadering) kosten aankoop wagen (of financieringskost) incl. alle bijhorende kosten : onderhoud, taksen, (omnium)verzekering, brandstof, pechverhelping, winterbanden, (para)fiscale lasten,… bekeken in hoofde van de WG Gevolg? WN die meer kilometers aflegt, krijgen een hoger MB Berekening bedrag op jaarbasis Als andere functie: MB wordt verhoogd of verlaagd Geen indexatieplicht (i.t.t. lonen) Wel aanpassing mogelijk, maar: nooit meer dan o.b.v. indexsysteem binnen de sector MB telt mee voor berekening maximale marge loonkostontwikkeling

29 Mobiliteitsbudget Besteding MB: 3 pijlers
Pijler 1 milieuvriendelijkere wagen, en/of Pijler 2 duurzame vervoermiddelen (lijst bij KB), en/of Pijler 3 saldo, uit te betalen in geld op het einde van het jaar alles in geld uit laten betalen is mogelijk (cfr. situatie van MV) zoeken naar interessantste systeem

30 Mobiliteitsbudget Pijler 1: milieuvriendelijkere wagen
Elektrische wagen Wagen die voldoet aan cumulatieve voorwaarden CO2 ≤ 95 g CO2/km Emissienorm = (minstens) conform huidig vereiste norm i.g.v. oplaadbaar hybride voertuig : energiecapaciteit elektrische batterij minstens 0,5 kWh/100 kg wagengewicht Waarde 1. – 3. = minstens gelijk aan die van de wagen waarover de WN beschikte Pijler 1

31 Mobiliteitsbudget Pijler 2: duurzame vervoermiddelen Zachte mobiliteit
Aankoop, onderhoud en voorzien van verplichte uitrusting Rijwielen, voortbewegingstoestellen, gemotoriseerde rijwielen en bromfietsen Motorfietsen : ja, maar enkel elektrische Definitie? o.b.v. Wegcode Gelijkstellingen? terbeschikkingstelling bedrijfsfiets fietsvergoeding Pijler 2

32 Mobiliteitsbudget Pijler 2: duurzame vervoermiddelen Openbaar vervoer
Zowel abonnementen als losse vervoersbewijzen Abonnementen: voor woon-werkverkeer, en enkel op naam van WN Biljetten voor openbaar vervoer (in België of in EER) : privéverplaatsingen ook voor gezinsleden Pijler 2

33 Mobiliteitsbudget Pijler 2: duurzame vervoermiddelen
Georganiseerd gemeenschappelijik vervoer + deeloplossingen Carpooling en autodelen (alle voertuigen met 2, 3 of 4 wielen), al dan niet gemotoriseerd, die deel uitmaken van een vloot of toebehoren aan particulieren Taxivervoer en verhuren van auto’s met chauffeur Pijler 2

34 Mobiliteitsbudget Pijler 2: duurzame vervoermiddelen
Huisvestingskosten Gelijkgesteld met een duurzaam vervoermiddel Huurgeld en interesten van hypothecaire leningen Voor woningen op max. 5 km van tewerkstellingsplaats Pijler 2 Lijst kan aangepast worden in de toekomst Besteding doorheen het kalenderjaar: hoe verloopt het beheer?

35 Mobiliteitsbudget Pijler 3: saldo in geld
Wat overblijft op het einde van het kalenderjaar: uitbetaald in geld ten laatste samen met het loon van januari X+1 Mogelijk om volledige MB te laten uitbetalen interessant? zie volgende slide Pijler 3

36 Mobiliteitsbudget (Para)fiscale behandeling MB
Afhankelijk van de keuze(s) die WN maakt Pijler 1: klassieke behandeling bedrijfswagen in hoofde van WG en WN Pijler 2: netto deze pijler wordt aangemoedigd wel aftrekbaar voor WG Pijler 3: bijzondere sociale bijdrage (38,07%) ten laste van WN, geen belastingen zorgt dus voor opbouw van sociale rechten aftrekbaar voor de WG

37 Illustratie

38 Illustratie Vergelijking MV – MB in cijfers Algemeen
Operationele leasing voor 5 jaar (of km) Fiscale vrijstelling van 400 euro (ink. 2018) wordt buiten beschouwing gelaten VOLVO XC40 D3 150PK 5d/p MAN6 Dieselversie inclusief tankkaart CO2-uitstoot: 128 g/km

39 Illustratie Vergelijking MV – MB in cijfers Omzetting in MV
Vaststelling MV = 24% x 6/7 x = ,38 euro/jaar Belastbaar voordeel werknemer = 4% x 6/7 x = 1 193,90 euro/jaar maximaal belastingtarief van 50% (+ 7% opcentiemen): ,74 euro/jaar belasting C02-bijdrage werkgever: 701,47 euro/jaar

40 Illustratie Vergelijking MV – MB in cijfers Omzetting in MB
Total cost Volvo wordt geraamd op euro/jaar Pijler 1: behoud van milieuvriendelijkere bedrijfswagen (FORD MONDEO 1.5 TDCI 88KW S/S ECON BUSINESSCLASS BERLINE): Gegevens wagen CO2-uitstoot van 94 g CO2/km Cataloguswaarde: euro Total cost op jaarbasis: euro/jaar VAA ,89 euro/jaar (WN) Solidariteitsbijdrage van 312,61 euro/jaar (WG)

41 Illustratie Vergelijking MV – MB in cijfers
Nog euro aan uitgespaarde werkgeverskosten te besteden in pijler 2 en/of 3 Pijler 2: duurzame vervoersmiddelen Keuze voor leasefiets = 75 euro/maand 900 euro/jaar Geen (para)fiscale inhoudingen verschuldigd (netto pijler) Pijler 3: uitbetaling saldo 1 446 euro na besteding in pijler 1 en 2 bijzondere RSZ-bijdrage (38,07%) ten laste van de werknemer aftrekken 1 446 euro - 550,49 euro aan RSZ-bijdrage = 895,51 euro uitbetaald

42 Dienstverlening Acerta Consult

43 Contact Consult Legal & Reward: legal.consult@acerta.be
Aanbod mobiliteit Consult Legal & Reward Mobiliteitsvergoeding berekeningen documenten op maat Mobiliteitsbudget berekeningen documenten op maat kan geïntegreerd worden in een Benefit Motivation Plan Benefit Motivation Plan flexibel beloningssysteem waarin mobiliteit een centrale rol kan spelen Consultancy op maat rond mobiliteitsoplossingen voorbeeld: flexwerkplekken, fietsleasing, upgrade treinabonnement, parking,… Contact Consult Legal & Reward:

44 Contact Consult Flexsourcing: BPO.service@acerta.be
Aanbod mobiliteit Consult Flexsourcing Administratieve verwerking van mobiliteitstaken Ondersteuning van het administratieve proces on site Overname van een deel van of het volledige administratieve mobiliteitsproces, inclusief contacten met derde partijen en werknemers voorbeeld: derdebetalersregelingen, contacten met fleetmaatschappijen Opstellen en analyseren van de administratieve flow(s) rond mobiliteit Analyse van het proces via het DBA : Dynamic Balance Assessment Uittekenen en transformeren van de organisatie naar een nieuw mobiliteitsproces Contact Consult Flexsourcing:

45 Meer informatie?

46 Waar vind ik meer informatie?
Opleidingen rond mobiliteit: algemeen: acerta.pro/nl/Van-mobiliteitsbudget-tot-fietsvergoeding-alle-regels-in-de-praktijk actualiteit MV en MB: acerta.pro/nl/Mobiliteitsbudget-of-cash-for-cars Nieuwsberichten website: ikbenwerkgever.be

47 ?

48 Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Mobiliteit in crisis 2 nieuwe initiatieven als mogelijke oplossing"

Verwante presentaties


Ads door Google