Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaarten van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Een beetje menselijk doen, graag!
Inge Spaander Een beetje menselijk doen, graag! Over persoonsvorming en hoe cultuureducatie ruimte kan bieden aan persoonsvorming
2
Wat… Dit ben ik 6 horizontaal: persoonsvorming als synoniem voor bijna alles De persoonsvorming van Biesta De ((on)zin van persoonsvorming Persoonsvorming als uitdaging voor het onderwijs Cultuureducatie als ruimte voor persoonsvorming Uitdagingen (in Rotterdam)? De toekomst van persoonsvorming
3
Wie ben ik Persoonsvorming -> Persoonsvorming ->
4
6 horizontaal: persoonsvorming als synoniem voor bijna alles
Bijvoorbeeld Eindadvies Onderwijs2032: persoonsvorming is talentontwikkeling, gezondheid, kritisch denken, creatief denken, sporten, rekening houden met anderen, normen en waarden…. Of: persoonsvorming = persoonsontwikkeling = karakterontwikkeling Of persoonsvorming = bildung = burgerschap
5
De persoonsvorming van Biesta : subjectivering
Biesta en onderwijs: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie Hoe ben jij in de wereld? Niet de wereld als startpunt, Jij bent het startpunt Er is geen eindpunt Het is er altijd infantiel versus volwassenheid
6
De (on)zin van persoonsvorming
Persoonsvorming is altijd aanwezig Persoonsvorming als startpunt Persoonsvorming en gelijke kansen: geen taal en rekenen, maar.. Persoonsvorming en burgerschap: hoe blijf je uit de maakbaarheid? Uit het coalitieakkoord Rotterdam: We willen onderwijs dat ook werkt aan de persoonlijke ontwikkeling en jongeren helpt om weerbare en democratische burgers te worden. Daarom vinden we burgerschapsvorming in het onderwijs belangrijk.
7
You can’t have it all (……of toch?)
Burgerschap: je weet dat je kunt demonstreren Socialisering: Je kunt een gesprek voeren, Persoonsvorming: Je zet woede en verdriet om in…?
8
Persoonsvorming als uitdaging voor het onderwijs
Iedereen aan de persoonsvorming? Voorwaarden voor persoonsvorming volgens Biesta: het in de wereld komen uniciteit dialoog (van macht naar gezag) Anne Marie Backes (KCR): ruimte geven, geen eigen oordeel Arie de Bruin (Loods24): weerstand durven aangaan
9
………you can’t hurry education
Gert Biesta: you can‘t hurry education, onderwijs is een oefenruimte, weerstand moet en mag er zijn – onderbreking, vertraging, ondersteuning Deskundigen: zintuigen, ruimte, open staan, er als mens durven zijn, kennis van de wereld De leerling: doe een beetje menselijk… Inge Spaander: maak de weerstand tot plezier
10
Cultuureducatie als ruimte voor persoonsvorming
‘JE BENT MEER DAN WAT JE ZEGT’ Echte ruimte tot verbeelding Andere zintuigen, fysiek voelen Radicaal nieuw Ongevaarlijke ontmoetingen Individuele vrijheid
11
Uitdagingen (in Rotterdam)?
Meer aandacht voor persoonsvorming? Juist in Rotterdam? Cultuureducatie als tegenhanger van persoonlijk leren/als medicijn tegen de individualisering in het onderwijs? Kwaliteit i.p.v kwantiteit
12
De toekomst van persoonsvorming
‘ Als leerkracht moet je helemaal mens zijn, om een kind tot mens te laten worden. Leraren moeten die plek echt weer gaan innemen.’ – Anne Marie Backes Is persoonsvorming uit te werken? Hoe komen we weer echt open te staan voor de ander en het andere? Hoe creëren we ruimte in ons onderwijs? Moet het cultuuronderwijs de taak (meer dan bij anderen vakken/onderdelen) op zich nemen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.