Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMelissa de Veer Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester
2
Doel van lezen in de les Begrip en taalverwerving!
Uitbreiden vocabulaire Leerlingen/cursisten voorbereiden op zelfstandig verder taal verwerven. PLEZIER krijgen in lezen
3
Stephen Krashen over lezen:
“Er is overweldigend veel onderzoek dat aantoont dat voor je plezier lezen in een tweede taal een krachtige manier is om grammatica, woordenschat, spelling en schrijfvaardigheid te verbeteren – en het is veel efficiënter en veel plezieriger dan traditionele taallessen.” “Het oppikken van de betekenis van woorden bij het lezen is 10x sneller dan intensief onderwijs in woordenschat.”
4
Leesboekjes lezen met de klas
Verhouding tussen bekende en onbekende vocabulaire in een tekst: Gemiddeld aantal woorden per zin: 12 (B1 niveau, breed publiek) Bij 90% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke zin 1 onbekend woord Bij 95% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke 2 zinnen 1 onbekend woord. Bij 98% tekstbegrip, is er gemiddeld in elke 4 zinnen 1 onbekend woord
5
Leesboekjes lezen met de klas
Diverse activiteiten: Vóór het lezen Tijdens het lezen Na het lezen Het doel is om zich een film af te laten spelen in hun hoofd: de kracht der verbeelding: ‘Het visuele geheugen is gigantisch, we moeten het alleen optimaal leren gebruiken’ ¹ ¹De Taalhacker, Gabriel Wyner
6
Leesboekjes lezen met de klas
Activiteiten vooraf: Eigen ervaringen bespreken van leerlingen: “Heb jij wel eens een beer in het echt gezien?” Woordenschat ‘opwekken’: “Wat zie je op de foto?” Relaties leggen: “Wat denk je?” “Waarom denk je dat?”
7
Tijdens het lezen Keuze:
Voorlezen (of het luisterboek laten horen) & vertalen Voor zichzelf (stil) lezen
8
Tijdens het lezen Reader’s Theatre
9
Na het lezen: Werkbladen
Werkbladen met vragen: Gesloten vragen: is er een beer? Ja / nee Open vragen: welke dieren kwamen er in het verhaal voor? Meerkeuze vragen Opbouw van de tekst: zet de volgende fragmenten in de juiste volgorde Spel met de pen Waar / niet waar TRUC: ze mogen gewoon het boekje erbij houden. Dit is geen geheugentest, geen overhoring, het is een truc om ze te laten HERLEZEN!
10
Na het lezen: Werkbladen
TRUC: ze mogen gewoon het boekje erbij houden. Dit is geen geheugentest, geen overhoring, het is een truc om ze te laten HERLEZEN! Welke zin uit de tekst past bij deze plaatjes? …………………………………………………………………………… El oso va al lago.
11
En grammatica dan? Jim Trelease, auteur van The Read Aloud Handbook:
“Grammatica wordt meer ‘opgepikt’ dan ‘geleerd’, en je pikt het op zoals je de griep krijgt: door eraan blootgesteld te worden. Door de taal te horen spreken, begin je het patroon te imiteren – zowel in wat je zegt als in wat je schrijft.”
12
Waar vind je meer ideeën?
In deze workshop In de handout Op het blog van TPRS Academy (handout met aanklikbare links) Op het blog van The CI Bookshop In de docentenhandleidingen bij leesboekjes (vooral Spaans en Frans)
13
met leesboekjes in jouw les!
Veel plezier & succes met leesboekjes in jouw les!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.