Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel
2
Atlantische Oceaan/Baltische Zee Noordzee
Maritieme toegang Atlantische Oceaan/Baltische Zee Noordzee 2 loodsstations Noordzee: zeeloods Westerschelde: kanaalloods Sluizencomplex Terneuzen Kanaal Gent-Terneuzen: 3 bruggen Haven Gent 1/01/2019
3
Kanaal Gent-Terneuzen: nautische toegang tot de haven
Toegang tot de zee Bijna 18 zeemijl lang = ca. 32 km 17 km in Nederland 15 km in België 13,5 meter waterdiepte 12,5 meter diepgang voor schepen Geen getijden Toegankelijk voor Panamax-schepen tot DWT lengte 265 m breedte 37 m diepgang 12,5 m 1/01/2019
4
4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent
Havengebied 4.700 hectare: 1/3e van het grondgebied van de stad Gent 5 dokken: Grootdok, Sifferdok, Mercatordok, Rodenhuizedok en Kluizendok 28 km kaaimuren 128 km wegen 206 km spoor Juridisch afgebakend Beheerder en regisseur: Havenbedrijf Gent 1/01/2019
5
Sociaaleconomisch belang
jobs 300 bedrijven 450 havenarbeiders 7,4 miljard toegevoegde waarde Hoogste toegevoegde waarde en aantal jobs per ton van alle Belgische havens 439 miljoen euro investeringen per jaar 1/01/2019
6
Op naar een nieuwe grote sluis
1/01/2019
7
Huidige sluizencomplex met vooraan de Westsluis
8
Projectscope Realisatie sluis (427mx55mx16m) binnen complex
Project draagt bij aan: Toegankelijkheid voor grotere zeeschepen Sluis biedt toegang tot Post-Panamax (366mx49mx15m) Capaciteit vergroting voor binnenvaart en zeevaart Betrouwbare en robuuste toegang tot het Kanaal Gent-Terneuzen Toekomst: aanpassing van kanaal om diepgang te garanderen tot in Gent 1/01/2019
9
Planuitwerkingsfase 10 april 2014
10
Grote Nieuwe Sluis Timing
Ondertekening en ratificatie van Verdrag voor realisatie Aanvraag TEN-T-subsidies 1/01/2019
11
Grensoverschrijdend project
Project wordt uitgevoerd onder de koepel van de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie door Vlaams-Nederlandse projectorganisatie: Vertegenwoordiging van Vlaams Gewest, Rijkswaterstaat, Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent Nederlandse procedures zijn leidraad in project – sluis op Nederlands grondgebied; Bewindsliedenakkoord en Verdrag regelen de samenwerking en gezamenlijke bekostiging van de sluis: Kostprijsverdeling: Nederland: 141,9 miljoen euro (prijspeil 2008) Vlaanderen: overige projectkosten 1/01/2019
12
Kostprijsberekening D&C DBFM +/- 840 miljoen euro (prijspeil 2008)
Besteding gedurende 6 jaar Sneller en transparanter besteding Minder financieringskost DBFM +/- 3 miljard euro (prijspeil 2008) Besteding gedurende 30 jaar Hogere financieringskost Banken niet meer bereid lange termijn leningen af te sluiten Druk op de begroting voor volgende generatie 1/01/2019
13
Keuze voor Design & Construct
Markt heeft weinig ervaring met de bouw van sluizen met deze omvang; Veel kennis en expertise voor sluizenbouw bij overheden zelf; De risico’s moeilijk in te dekken binnen haalbare prijs (plafondprijs); Toepassing en ervaring met PPS verschillend in Vlaanderen en Nederland; Goede ervaring met D&C–aanbesteding van Deurganckdoksluis. 1/01/2019
14
D.Schalck@havengent.be www.havengent.be @DaanSchalck / @HavenGent
Bedankt! Vragen? @DaanSchalck
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.