Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Leerplanontwikkeling binnen scholen
Toelichting bij ''Leerplanniveaus'' uit de kennisbank
2
Typering van curriculaire ontwikkeltaken
zelf onderwijsmaterialen ontwikkelen/maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen VRAAG: ooit zelf lesmateriaal ontwikkeld? Waar liep je tegen aan? (of later: dia 13) (SBCD, Schools as curriculumagencies) Zowel het hele proces van plannen, ontwerpen t/m ontwikkelen van materialen (dus een hele schoolorganisatie vormgeven, cf. nieuwe onderbouw), als het onderwijsproces en dus (deze) materialen implementeren en evalueren, als ook materialen kiezen. Belangrijk: het moet in een beperkte tijd te realiseren zijn. En docenten hebben zowel intellectuele als financiële bronnen nodig. Doet zich voor in verscheidene vormen. Sleutelvariabelen zijn: Wie is/zijn de ontwikkelaars Wat is de ontwikkelactiviteit Welke tijd is met de ontwikkeling gemoeid? SBCD: plannen, ontwerpen, implementeren en evalueren van een onderwijsleerprogramma door de school zelf Meso en microniveau Schoolontwikkeling Materiaalontwikkeling/leerplanontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling: docenten onderwijs en materialen onderzoeken/ analyseren
3
ACTIVITEIT BETROKKENEN zelf onderwijsmaterialen maken
bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Onderwijsteam = hele team Voorbeeld van ingewikkelde samenwerkingsvorm: prestaties voor studenten 2e graadsopleidingen R'dam, SamenScholing. nu: docenten scholen, opleidingen, externen (OU), studenten die zelf hun curric uit prestaties samenstellen... onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN
4
[TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn
een lessenreeks/ korte termijn werk een les[onderdeel] / eenmalige activiteit zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Tijdsomvang: gaat om de tijdspanne waarop de materialen betrekking hebben: van een eenmalige ontwikkelactiviteit tot iets dat op de lange termijn betrekking heeft. Daarmee dus ook: omvang van materialen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN
5
[TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn
een lessenreeks / korte termijn een les[onderdeel] / eenmalig zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.