De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerplanontwikkeling binnen scholen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerplanontwikkeling binnen scholen"— Transcript van de presentatie:

1 Leerplanontwikkeling binnen scholen
Toelichting bij ''Leerplanniveaus'' uit de kennisbank

2 Typering van curriculaire ontwikkeltaken
zelf onderwijsmaterialen ontwikkelen/maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen VRAAG: ooit zelf lesmateriaal ontwikkeld? Waar liep je tegen aan? (of later: dia 13) (SBCD, Schools as curriculumagencies) Zowel het hele proces van plannen, ontwerpen t/m ontwikkelen van materialen (dus een hele schoolorganisatie vormgeven, cf. nieuwe onderbouw), als het onderwijsproces en dus (deze) materialen implementeren en evalueren, als ook materialen kiezen. Belangrijk: het moet in een beperkte tijd te realiseren zijn. En docenten hebben zowel intellectuele als financiële bronnen nodig. Doet zich voor in verscheidene vormen. Sleutelvariabelen zijn: Wie is/zijn de ontwikkelaars Wat is de ontwikkelactiviteit Welke tijd is met de ontwikkeling gemoeid? SBCD: plannen, ontwerpen, implementeren en evalueren van een onderwijsleerprogramma door de school zelf Meso en microniveau Schoolontwikkeling Materiaalontwikkeling/leerplanontwikkeling Persoonlijke ontwikkeling: docenten onderwijs en materialen onderzoeken/ analyseren

3 ACTIVITEIT BETROKKENEN zelf onderwijsmaterialen maken
bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Onderwijsteam = hele team Voorbeeld van ingewikkelde samenwerkingsvorm: prestaties voor studenten 2e graadsopleidingen R'dam, SamenScholing. nu: docenten scholen, opleidingen, externen (OU), studenten die zelf hun curric uit prestaties samenstellen... onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN

4 [TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn
een lessenreeks/ korte termijn werk een les[onderdeel] / eenmalige activiteit zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen Tijdsomvang: gaat om de tijdspanne waarop de materialen betrekking hebben: van een eenmalige ontwikkelactiviteit tot iets dat op de lange termijn betrekking heeft. Daarmee dus ook: omvang van materialen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN

5 [TIJDS]OMVANG ACTIVITEIT BETROKKENEN lange termijn middellange termijn
een lessenreeks / korte termijn een les[onderdeel] / eenmalig zelf onderwijsmaterialen maken bestaande onderwijsmaterialen aanpassen ACTIVITEIT geschikte bestaande onderwijsmaterialen kiezen onderwijs en materialen analyseren individuele docenten een ontwikkel-team een onderwijs- team docenten leerlingen ouders BETROKKENEN


Download ppt "Leerplanontwikkeling binnen scholen"

Verwante presentaties


Ads door Google