Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus van den Broek Laatst gewijzigd meer dan 5 jaar geleden
1
ontwikkeling zero-emissie rijden voertuigen, tankinfra, regelgeving
Alphen a.d. Rijn, 27 maart 2018
2
H2 Platform waterstof is essentieel voor energie transitie
Samenwerking tussen: - (Rijks-) overheid: E,Z & K en I & W - Bedrijfsleven (Shell, Air Liquide, AKZO, Gasunie, RAI,BOVAG…….) Kernbegrippen: Vraag aggregatie, volume scheppen (aantallen), transitie van grijs via blauw naar groen Én: wél 0-emissie, maar zoek balans batterij <-> waterstof, of…...
3
Mobiliteit: FCEV, BEV of ICE?
0-emissie=elektrische aandrijflijn Alleen batterij: gewicht, laadtijd actieradius brandstofcel: snel tanken, flexibel, vermogen, infra nodig Mazda: 2003 de RX-8 bifuel, 80kW, 2,4kg H2 voor 100km met Wankelmotor
4
Mobiliteit: wat is er al?
Auto’s, bussen, vuilniswagens, vorkheftrucks, trein, rondvaartboot, golfkarretjes, rolstoel, vliegtuig, raket,…..
5
Mobiliteit: wat komt, en wat zien we graag komen
Auto’s, bussen, vuilniswagens, vrachtauto’s, bestelwagens,…..
6
OV-bussen Nu lopend: Pilots met 10 H2 bussen - MRDH/RET: Rotterdam: bussen (rijden in R’dam Zuid) - Prov. Zuid-Holland: Goeree Overflakkee 4 bussen - prov. Noord Brabant/Hermes: Eindhoven 2 bussen (variant 18 meter) Inzet onlangs gestart - prov. Groningen/ Qbuzz: 2 bussen op lijn Groningen – Delfzijl 10-tallen nieuwe op komst
7
OEM of OMBOUW? Enkele modellen vs serie Garantie, service, update
Steeds meer electronics Wat geeft aantallen Maar de fabrikant zegt: waar is die tankinfra?
8
Tankinfra WAT STAAT ER WAT KOMT ER Rhoon (350 en 700 bar)
Helmond (idem) Delfzijl (idem?) Mobiele unit Personenauto’s: 700 bar Bussen, vracht,..350 bar (maar zou ook naar 700 kunnen: kost compressie) WAT KOMT ER Co-financiering (=EU + DKTI): R’dam, 2x A’dam, Breda, Pesse, O-Tonge Extra; Den Haag, Utrecht, Arnhem Verrassing DKTI?? Overige plannen??
9
Tankinfrastructuur Start voor discussie met autofabrikanten om allocatie van FCEVs zeker te stellen To do: groeipad naar 2020
10
Overige tankinfra Z- Holland?
Naast Rotterdam en Den Haag geen publieke initiatieven Vanuit o.a. stadsdistributie wel onderzoek (achter hek?) Kan ook bij grote vloot (volume, aantallen) Tijdelijke/mobiele units? Samenwerken gemeente + bedrijventerrein (samen slim) Het hoeft niet direct groen (transitiefase -> eerst volume)
11
REGELGEVING PGS (Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen) 35 (revisie)
Andere PGS (uitbreiding voor stalling/onderhoud) Stalling 20 bussen met H2, kan dat? (risicoprofiel) Bijzondere situaties (tunnels, binnensteden,…) Veiligheidstudies (NEN trekker)
12
Onderzoeksvoorstel Waterstof Veiligheid Innovatie Programma mobiliteit op waterstof Realisatie Belangrijkste pijlers: landelijk afgestemde maatregelen en instrumenten voor veiligheidsaspecten en risico's wet- en regelgeving uniforme vergunningverlening uniforme incidentbestrijding en -beheersing
13
FINANCIERING Diverse EU programma’s (FCH-JU, TENT, CEF…)
Nl DKTI regeling Bijzondere regelingen (bijv. alleen H2): : Kunnen overheden subsidie krijgen? Slim samenwerken
14
DANK U. Op naar de mooie projecten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.