Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Maes Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018
2
Aanleiding Veel vraag vanuit medewerkers naar een vorm van een fietsplan en vooral gericht op e-bikes Behoefte aan duurzaam ondernemen Veel zakelijke km’s in de thuiszorg en hoge parkeerkosten We kregen de kans om deel te nemen aan een pilot
3
De pilot Bij Zorggroep Manna en Livio
e-fiets voor woon-werk + zakelijk verkeer + privé gebruik Pilotduur 0,5 jaar + 2 maanden (tot medio 2016) en start in het najaar Deelname op vrijwillige basis (automobilisten) In totaal 55 deelnemers (20 van Zorggroep Manna) Tussentijdse evaluatie
4
Gratis met de elektrische fiets naar cliënten
Rijd je met de auto naar cliënten? En wil je meedoen aan een pilot? Meld je dan nu aan! Zorggroep Manna stelt gratis e-fietsen ter beschikking aan medewerkers die een half jaar op een e-fiets naar hun cliënten willen rijden. Voor jou zijn de voordelen: Je werkt aan je conditie en gezondheid Je mag de e-fiets ook privé gebruiken Zorggroep Manna draagt op deze wijze bij aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met de proef wil Zorggroep Manna> nagaan in hoeverre de e-fiets een goed vervoermiddel is in de thuiszorg. De proef start in de tweede helft van september. De e-fiets is voorzien van twee fietstassen en met de zware uitneembare accu heeft de e-fiets een bereik van zo’n 80 kilometer. De e-fiets is verzekerd tegen diefstal. Pech onderweg service en reparatie op locatie regelt de helpdesk voor jou. Er is plaats voor maximaal 30 deelnemers die gedurende een half jaar een e-fiets gratis mogen gebruiken. Wees er dus snel bij. Meld je aan bij <naam en van contactpersoon> Na aanmelding krijgen deelnemers meer informatie over deze pilot.
6
2/3 van de deelnemers gebruikt de e-fiets >75% van de ritten
7
De e-fiets wordt zeer gewaardeerd
Opmerkingen toch te ver vanaf woonhuis vaak sneller en gemakkelijker dan auto vooral in de spits ik beweeg ook ik wil niet meer zonder e-bike werken geen parkeerproblemen accu soms niet toereikend minder oponthoud goedkoper dan de auto meerdere collega’s gebruiken mijn e-fiets
8
Waarom is e-fiets aantrekkelijker dan de auto
9
Weer, afstand en sociale veiligheid redenen om de e-fiets niet te gebruiken
10
Privé wordt de e-fiets ook goed gebruikt
11
Conclusies De pilot in de thuiszorg was zeer succesvol. 94% wil de e-fiets blijven gebruiken Voor ¾ van de zakelijk ritten is de e-fiets prima te gebruiken Besparing op het aantal zakelijke kilometers = ruim 30% Besparing op parkeerkosten Op basis van onderzoek bij regelmatig fietsen 1 verzuimdag per jaar minder
12
Simpele businesscase Aantal medewerkers hoger dan €70,00 per maand 46
Percentage van totaal 62,16% Gemiddelde reiskosten deze groep per medewerkers € 171,11 Besparing per medewerkers bij fietsplan bijdrage €70,00 € 101,11 Totale besparing € 4.651,06 per maand
13
Vervolg We hebben geen ruimte in de WKR
De belasting en risico voor de organisatie dient minimaal te zijn: BYOB: Bring Your Own Bike Maximale keuzevrijheid voor medewerkers Een vergoeding van € 70 per maand voor lease e-bike We denken de fietsdagvergoeding van nu €1,12 netto per dag naar €2,50 netto per dag te verhogen Belangstelling na pilot viel wat tegen Eind 2018 pakken we draad weer op
14
Samenvattend Dank voor uw aandacht!
15
De eerste vraag graag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.