Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMonique de Groot Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
OPENINGSCASE: Cott worstelt met het beheer van ongestructureerde informatie
2
Tot de enterprisekennismanagementsoftware behoort ook de verkoop van contentmanagement- en portallicenties. Deze verkopen zijn jaarlijks met 35 procent toegenomen. Hiermee is deze software een van de snelst groeiende softwaretoepassingen.
3
Het huidige kennismanagement bestaat zowel uit activiteiten op het gebied van informatiesystemen als een hele reeks mogelijkheden creërende bestuurlijke en organisatorische activiteiten.
4
Er zijn drie belangrijke categorieën kennismanagementsystemen en elk ervan kan worden opgesplitst in meer gespecialiseerde typen kennismanagementsystemen.
5
Enterprisebrede kennismanagementsystemen maken gebruik van een reeks technologieën voor het opslaan van gestructureerde en ongestructureerde documenten, het lokaliseren van de expertise bij medewerkers, het zoeken naar informatie, het verspreiden van kennis en het gebruik van gegevens uit enterprisetoepassingen en andere bedrijfssystemen.
6
KPMG’s KWorld is gerangschikt volgens negen niveaus van content die verder geclassificeerd zijn naar product, marktsegment en geografisch gebied.
7
KPMG-systemen classificeren, filteren en organiseren content zowel uit interne als externe bronnen voor intern gebruik binnen KWorld en extern op de website van het bedrijf.
8
De enterpriseoplossing van Hummingbird combineert documentbeheer, kennismanagement, business intelligence en portaltechnologieën en kan worden gebruikt voor het beheren van zowel semigestructureerde als gestructureerde kennis.
9
In veel organisaties is essentiële kennis niet beschikbaar, zelfs als iemand binnen de onderneming de kennis heeft. Het probleem is om de juiste persoon binnen de groep te vinden.
10
Een kennisnetwerk houdt een database bij van experts binnen de onderneming, geaccepteerde oplossingen voor bekende problemen en vergemakkelijkt vervolgens de communicatie tussen medewerkers die op zoek zijn naar kennis en experts die die kennis hebben. De oplossingen die uit deze communicatie voortkomen worden vervolgens toegevoegd aan een oplossingsdatabase in de vorm van FAQ’s, best practices of andere documenten.
11
Kenniswerkersystemen vereisen naast gespecialiseerde hardware en software sterke koppelingen met externe kennisbanken.
12
Een expertsysteem bevat een aantal regels die bij het gebruik moeten worden gevolgd. De regels houden verband met elkaar; het aantal mogelijke resultaten is van tevoren bekend en is beperkt; er zijn verschillende wegen naar hetzelfde resultaat; het systeem kan een aantal regels tegelijkertijd in beschouwing nemen. De regels uit dit voorbeeld zijn regels voor een eenvoudig kredietverleningsexpertsysteem.
13
Een interferentiemachine werkt door het doorzoeken van de regels en het ‘lanceren’ van de regels die in gang worden gezet door feiten die door de gebruiker worden verzameld en ingevoerd. In wezen is een verzameling regels te vergelijken met een reeks geneste if-statements in een traditioneel softwareprogramma; in een expertsysteem is de omvang van de statements echter veel groter en wordt het nesten veel vaker toegepast.
14
Case-based reasoning representeert kennis als een database van cases uit het verleden en hun oplossingen. Het systeem gebruikt een proces van zes stappen om oplossingen te genereren voor nieuwe problemen waarmee de gebruiker geconfronteerd wordt.
15
De verzameling mogelijke standen voor de invoer die temperatuur wordt genoemd, behoren tot de logica van de thermostaat die de kamertemperatuur regelt. Deze verzameling mogelijke standen helpt bij het vertalen van uitdrukkingen in woorden zoals warm in getallen die de computer kan hanteren.
16
Een neuraal netwerk maakt gebruik van ‘regels’ die het leert uit patronen in de gegevens om een verborgen laag van logica te construeren. Vervolgens verwerkt deze verborgen laag de invoer en classificeert deze aan de hand van de ervaringen met het model.
17
Dit voorbeeld toont een eerste groep ‘chromosomen’ die elk een andere oplossing representeren. Het genetisch algoritme maakt gebruik van een iteratief proces voor het verbeteren van de oplossingen, zodat de betere oplossingen, die met de beste geschiktheid, meer kans hebben om als de beste oplossing naar voren te komen.
18
Intelligent agents helpen Procter & Gamble bij het verkorten van de bevoorradingscyclus voor producten zoals een doos wegwerpluiers.
19
Kennismanagementprojecten hebben een grotere kans van slagen als ze worden geïmplementeerd in verschillende fasen met duidelijk gedefinieerde manieren om de resultaten te meten.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.