Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPeter de Veen Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Florien Vanhoutte 1BAOa R
2
Korte inleiding Longitudinale sociale-netwerkanalyse
Bepalen waarom jongeren op elkaar lijken Positieve relaties ( vriendschappen) Negatieve relaties Dader- slachtoffer relaties bij pesten KIVa anti-pestprogamma ‘uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden’ Martin Luther King
3
Longitudinale sociale-netwerkanalyse
SIENNA ( simulation inverstigation for empirical network analyses) In hoeverre beïnvloeden jongeren elkaar? Gelijkenissen tussen vrienden ontstaan van vriendschappen 2 processen: Selectie: soort zoekt soort Invloed: een rotte appel in de mand maakt de rest tot schand
4
Figuur 1:
5
Pesten als groepsproces
Definitie: ‘pesten = een vorm van agressie waarbij door één of meerdere personen aan de anders schade wordt aangebracht’ Kenmerken: Bewust en stelselmatig Macht ongelijk verdeeld Slachtoffer kan zich niet verdedigen
6
Pesten als groepsproces
Verschil tussen pesten en plagen Pesten Plagen Bewust en stelselmatig Incidentieel Macht ongelijk verdeeld Beide partijen aan elkaar gewaagd Slachtoffer kan zich niet verdedigen Vaak vrienden
7
Pesten als groepsproces
Hoe gaan we pesten aanpakken? Stilstaan bij feit dat alle leerlingen een rol kunnen spelen bij het pesten Pester Assistenten die pester aanmoedigen Toeschouwers Veel leerlingen zijn toeschouwer maar grijpen niet in Bang om zelf slachtoffer te worden
8
Pesten als groepsproces
Figuur 2:
9
Pesten tegengaan met KIVa
Programma Pesten verminderen Leerlingen actief laten optreden tegen pesters Christina Salmivalli 2007
10
Pesten tegengaan met KIVa
Preventiecomponenten: 10 lessen van 90 min Lager onderwijs Respectvol gedrag tegenover anderen Functioneren in groep Pesten herkennen, voorkomen en oplossen Doel? Leerlingen zo ver krijgen dat ze het slachtoffer gaan steunen en proberen de pester te stimuleren om te stoppen Computerspel Virtuele school Pesters leren herkennen KIVa-trainers Vertrouwenspersoon Houdt oogje in het zijl Ouders of leerkrachten
11
Bronnen http://www.cedin.nl/688/stop-pesten-word-een-kiva-school.html
Veenstra, R. (2014).groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag, kind en adolescent, jaargang 35,Nr 2. Pg86-99.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.