De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het creëren van een participatief klimaat op school

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het creëren van een participatief klimaat op school"— Transcript van de presentatie:

1 Het creëren van een participatief klimaat op school
Huis van het GO! 31/03/2015 Brussel

2 Inleiding Wie is wie en…….. Waarom is participatief werken belangrijk in je school ? Waarom zou participatief werken belangrijk kunnen zijn in je school ? Hoe zit het met het participatief klimaat in de klas ?

3 Uitnodiging inhoud Participatie is een middel, over het doel is al menig boek gevuld. Wereldburgerschap voor de één, algemeen welbevinden voor de ander, enz. Voor welk doel het middel ook ingezet wordt belangrijk is om een participatief klimaat op school te creëren.

4 Wie ? Jan Van Dijck co auteur van het participatiehandboek  “oprechte deelneming” en behandelt tijdens deze actieve workshop onder ander de volgende vragen; (zie verder)  

5 Jan Van Dijck Te veel verteld ?

6 Oprechte deelneming http://doedeskaden.be/tekst/oprechte- deelneming/
Map al over verteld bij kennismaking

7 Vragen Hoe breng je zo’n participatieve cultuur tot stand ?

8 Vragen Welke randvoorwaarden moeten vervuld zijn ?

9 Vragen Hoe kan je alle leerlingen betrekken ook buiten de leerlingenraad ?

10 Streven naar 100% participatie = alle leerlingen = alle leerkrachten
Daarom Streven naar 100% participatie = alle leerlingen = alle leerkrachten = alle ondersteunend personeel = alle ouders ??????

11 3 dubbele vragen voor de start
De inhoud Waarover willen de volwassenen het hebben? Waarover willen de leerlingen het hebben?   {wat is bespreekbaar?} Inspraakgehalte - afbakening Hoe ver willen de volwassenen gaan met het in handen houden en uit handen geven van initiatieven en beslissingen? Hoe ver willen de volwassenen gaan met het in handen nemen en uit handen geven van initiatieven en beslissingen? De interactie Op welke manier willen de volwassenen vorm geven aan de participatie van de leerlingen? Op welke manier willen de kinderen vorm geven aan hun participatie? {ll raad of werkgroep?}

12 zelforganiseren begeleiden samen ondernemen informeren mee beslissen
doel & inhoud Leer-krachtig zijn® in handen van de jongere context jongere(n) zelforganiseren volwassenen interactie procedureel relationeel begeleiden in handen van de volwassene samen ondernemen informeren mee beslissen adviseren

13 Participatiecontinuüm
In handen van de deelnemers informeren adviseren zelforganiseren begeleiden samen ondernemen samen ondernemen begeleiden JAN .TOEPASSING . INVULLING VOORBEELDEN ZOEKEN, OOK FANTASEREN IN TWEE GROEPEN , LESTIJD EN LESVRIJE SCHOOLTIJD VOORBEELDEN STEINERSCHOOL LESTIJD EN LESVRIJE SCHOOLTIJD zelforganiseren adviseren informeren In handen van de begeleiding

14 100% participatiemethodieken
Iedereen bereiken. Iedereen gelijkwaardig de kans geven om mee te doen. Alle methodieken worden gestuurd vanuit ‘de school’ en kunnen uitgevoerd worden in ‘de klas’.

15 Misverstanden alles kan in vraag gesteld worden
Ik heb hier binnenkort niets meer te zeggen leerlingen beslissen iets waar leerkrachten het niet mee eens zijn minder respect voor leerkracht te jong onmogelijk, onbetrouwbaar ...

16 De leerlingen als medestanders
? Dins- dag Dinsdag 3de lesuur 15 minuten Geen les 15 minuten. Wel enveloppe moment 28/12/2018

17 Wij willende formele structuren met vertegenwoordiging, zo ook jullie bestaand model van de studentenraad, benutten, en de kracht/het potentieel ervan ten volle gebruiken. Die kracht zit bij: Er zitten straffe mensen (in vele opzichten) met een mandaat om dingen te doen Er zitten mensen die goesting hebben en tijd willen maken voor studentenparticipatie We willen dit niet doen door extra mensen te ronselen om studentenvertegenwoordiger in de studentenraad te worden. Daar botst het vaak op: we vragen engagement van mensen maar ze willen zich niet engageren. Ons gedacht is: je hebt voor goede, waardevolle, eerlijke participatie geen 100 mensen met een studenten-raad profiel nodig. Wel willen we de bestaande studentenraad sterker maken om zelf met meer informele, meer laagdrempelige methodieken naar al hun medestudenten én docenten te stappen om hen te bevragen. Eén voorbeeld van zo’n methodiek is groene enveloppe… Groene enveloppe is duidelijk een voorbeeld van 100% participatie: iedereen wordt bevraagd. Een groene enveloppemoment is één moment waarop een docent samen met zijn studenten één stelling, voorstel, vraag, … bespreekt die in de groene enveloppe zit. De enveloppevraag belangt studenten en docenten aan (werking van de hogeschool, reilen en zeilen binnen de lerarenopleiding, opbouw curriculum, organisatie stages, …). Iemand noteert zo volledig en genuanceerd mogelijk de antwoorden, reacties, bedenkingen en steekt deze in de enveloppe. Na een kwartier (maximum) rondt de docent af. Iemand bezorgt de enveloppe terug aan de verantwoordelijke (groep) die de enveloppevraag bedacht. Die groep krijgt op één week tijd massaal veel reacties binnen, verwerken deze en koppelen terug: hoe gaan we verder aan de slag met de verzamelde informatie?

18 Het groene enveloppemoment
Op een afgesproken moment met iedereen die in de school aanwezig is een bepaalde stelling bespreken. De antwoorden worden in een gemengde werkgroep of leerlingenraad besproken

19 Anders prikkers WEL VERTELD MAAR ZOEKEN NAAR TOEPASSINGSMOGELIJKHEID (AANSCHOUWELIJKHEID) TIJDENS STUDIEDAG IDEE SAS EVALUATIEF INVULLING GEVEN AAN ONS HANDELEN

20 De anders prikkers - De leerkracht en de leerlingen gaan
samen van prikplaats naar prikplaats - De leerkracht heeft de stift en noteert hoe de jongeren die plaats ervaren en welke suggesties ze hebben. - De prikkers zijn verwijderd tijdens speeltijden.

21 refter personeelskamer sportveld Ontspannigsruimte Secretariaat Fietsparking

22 De paspop Metrhodiek toegepast , wat wil je veranderen aan je beroep om dat nog leuker te maken.

23 De paspop = directie Ieder schrijft één idee op om bvb de school nog leuker te maken. De deelnemers beoordelen zelf hun voorstel, realistisch of onrealistisch. De realistische voorstellen krijgen een groene sticker om op de paspop te kleven, de onrealistische een groene. De directie (coördinator…) komt kijken , geeft commentaar, en vooral veel duiding.

24 HET ORGANOGRAM Doel Zicht krijgen op de partners in een school
Nadenken over de beste gesprekspartner voor bepaald onderwerp

25 De Placemat ELKE LEERLING SCHRIJFT INDIVIDUEEL ZIJN ANTWOORD OP EEN OPEN VRAAG BIJVOORBEELD: WAT VIND JE HET BELANGRIJKSTE (3 PUNTEN) OM TE ONTHOUDEN VAN………… 5 REDENEN OM BELOOND TE WORDEN NA DIT INDIVIDUEEL WERK KOMEN TOT EEN GEZAMENLIJK ANTWOORD. DIT GEZAMENLIJK ANTWOORD WORDT IN HET MIDDEN GESCHREVEN;

26 Werkgroepen Doel van opsplitsen in werkgroepen
Afgebakend thema Afgebakende tijd Ander soort engagement Inspelen op concrete nood Niet noodzakelijk aparte vergadering/bijeenkomst.

27 Gemengde werkgroep Schoolniveau Tijdelijk Thematisch
 Aanleiding: idee of voorstel  Geïnteresseerde kinderen en volwassenen  Je denkt en werkt samen alles uit

28 Klankbordgroep Schoolniveau of klasniveau Tijdelijk Thematisch
Aanleiding: vóór je beslissingen neemt, om het advies van leerlingen en andere betrokkenen in te winnen over een concreet voorstel of plan. Initiatief komt van de persoon met beslissingsbevoegdheid Kinderen op vrijwillige basis

29 Verbetergroep Schoolniveau Tijdelijk Thematisch
Aanleiding: concreet probleem Jongeren en volwassenen die het probleem goed kennen, het veroorzaken of er hinder van ondervinden Stappenplan Eerst zoekt de verbetergroep de ‘gezamenlijke’ betekenis van het probleem. Daarna werk je samen aan een oplossing.

30 Leerlingenraad Schoolniveau Structuur op lange termijn
  Verschillende thema’s   Leerlingen als vertegenwoordiger van hun klasgenoten   Mix nodig met andere participatievormen. Regelmatige bijeenkomsten met ondersteuning van volwassenen. De leerlingen kunnen initiatieven nemen, samen voorstellen formuleren en soms ook beslissen

31 Fotojacht Groepsactiviteit ? Klas , school , buurt en thuis
Afbakening naar favoriete plekjes of andere onderwerpen. Kan op verschillende manieren verwerkt worden.

32 Het kringgesprek Klasniveau Structuur op lange termijn
Verschillende thema’s Een dagelijks of wekelijks gesprek in een kring met de hele klas, leerkracht inbegrepen (en in een gelijkwaardige positie).


Download ppt "Het creëren van een participatief klimaat op school"

Verwante presentaties


Ads door Google