Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel Wouter Mertens Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip en aanpak Netwerkbijeenkomst 8 juni 2018
2
Het project Doel en aanpak
Doel: ontwikkelen ‘zorgtraject’ voor in kaart brengen van en omgaan met prikkelverwerking bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking (VB). NB: het traject spreekt voor zich (geen opleiding nodig) en is gratis toegankelijk. Doelgroep zorgtraject (voor wie): mensen met ASS en VB, hun Begeleiders, Ouders en Leerkrachten. Methode: in breed netwerk met zoveel mogelijk van de denkbare perspectieven, ‘Intervention Mapping’.
3
Het project opzet ‘Intervention Mapping’
1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift
4
Kennis Praktijk ‘hoe werkt het bij mij?’
5
Kennis goed leven Praktijk en wetenschap
Wat is een goed leven? Vanuit praktijk/ervaring. Vanuit wetenschap.
6
Kennis Uit wetenschap met klinische blik Overzicht van Ina, Miriam en Yvette
4 hoofdstukken: ASS in combi met VB Prikkelverwerkings- problemen bij ASS en VB Prikkelverwerkings- problemen in kaart. Interventies.
7
Kennis In kaart brengen en aanpak Uit netwerk
Communicatie- instrument, signaleringsplan Maatwerk Vervlechten met behandeling Vorm: digitaal (ook met beelden)?
8
Het project opzet ‘Intervention Mapping’
1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift
9
Optimale prikkelbalans Zorgtraject Op hoofdlijnen
1. Algemene kennis over ASS, VB, prikkelverwerking, meten, aanpak Specifieke kennis over individu in context: 2. In kaart brengen (meten) en evalueren 3. Aanpak
10
Volgende stap ‘Mappen’ Doelen/ strategieën
Hoofdonderdeel Doelen Strategiën 1. Algemene kennis Doel 1 Strategie 1, 2, … Doel 2 Etc 2. Specifieke kennis persoon 3. Specifieke aanpak persoon
11
Planning Deelproject 3
Via een digitale vragenlijst, doel is zoveel mogelijk consensus over doelen en strategieën. We vragen netwerkleden een top 5 te maken van de belangrijkste doelen en strategieën per onderdeel. Mogelijk na de zomervakantie een 2e ronde en mogelijk ook in individuele gesprekken met mensen uit netwerk. Uitkomsten digitale vragenlijst mee verder werken op bijeenkomst 2 november 2018, apart in werkgroep a, b en c, dan ook bezig met vorm. Daarna eerste stappen in de richting van ontwikkeling (deelproject 4, volgend jaar).
12
SGL filmjournaal hoe ervaart Ellis dit?
Filmpje Ellis
13
Rol co-onderzoeker Ellis vertelt
Mee doen aan bijeenkomsten. Creatieve werkvormen maken het project levend. Eigen ervaringen met prikkelverwerking delen. Inbreng wordt iets mee gedaan, het verspreid zich. Mooi dat ik me verder kan ontwikkelen. We schuwen niet van moeilijke dingen (geen betutteling).
14
Inzet ervaringsdeskundigheid Tips
Zorg voor een veilige omgeving waarin je gelijkwaardigheid creëert en verhalen kunt delen. Heel duidelijk zijn in wat je wanneer van iedereen verwacht. Laat zien wat je doet met de inbreng. Creatieve werkvormen gebruiken. Tijd krijgen om je eigen verhaal kwijt te kunnen Onderzoekers: kwetsbaar op durven stellen en flexibel zijn/aanpassen (wij weten het ook allemaal niet precies).
15
Inzet ervaringsdeskundigheid Vragen
Mensen met autisme en een verstandelijke beperking zijn minder goed belastbaar, hoe betrek je ze toch optimaal en gelijkwaardig? Hoe krijgen we ‘tussen de oren’ dat ervaringsdeskundigen begrijpen hoe waardevol hun inbreng is en dat hun mening net zoveel telt als ieder ander?
16
Samen leren, bedankt! Goed leven
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.